Tématem druhé části předvolební superdebaty České televize bylo bydlení. Spor mezi lídry parlamentních stran se rozhořel například kvůli novele stavebního zákona či „strašení lidí“. Diskusi Andreje Babiše (ANO), Ivana Bartoše (Piráti), Petra Fialy (ODS), Mariana Jurečky (KDU-ČSL), Tomia Okamury (SPD), Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) a Víta Rakušana (STAN) moderoval Martin Řezníček.
Lídři vládní koalice se v předvolební superdebatě kvůli bydlení ostře střetli s předsedy z opozice
„Tahle vláda slíbila, že postaví každý rok 40 tisíc bytů. Nejenom, že nic nepostaví, ale vzala mladým lidem možnost si na to půjčit. Místo toho, aby prodloužili splatnost hypoték, neudělali zkrátka nic. A těch pět tisíc korun pastelkovného? Že se pan ministr nestydí. Stavební zákon byl zákon roku, on (Bartoš) ho zničil, bylo to hlavně pro lidi. Pan Bartoš zrušil půjčky na byty pro mladé lidi. A po osmi měsících si dal inzerát, že hledá někoho, kdo mu pomůže s výstavbou bytů,“ pustil se do vlády Babiš.
„Nestrašme lidi, že se dostanou do existenčních potíží. Problém s bydlením je dlouhodobý, proto si naše vláda dala do programového prohlášení, že chceme, aby se na konci našeho období stavělo 40 tisíc bytů ročně. Museli jsme opravit špatný stavební zákon, který vytvořil byrokratickou centrální strukturu. Městům a obcím je třeba vytvořit podmínky pro to, aby si s výstavbou dokázaly poradit,“ kontroval premiér Fiala. Babišovy plány by podle něj vyšly na bilion korun a inflaci by zvedly na 30 procent.
Bartoš: Na dostupném bydlení vlády shořely
Řeč došla i na příspěvek na bydlení a to, jak je o něj možné žádat. „Jsem rád, že v systému došlo i v digitální podobě ke značnému zjednodušení, dokonce se změnil i zákon, takže není třeba dokládat tolik věcí. Obslužnost se výrazně zvýšila. Teď jsme na vládě schválili i posun normativů, aby to bylo výhodnější pro jednočlenné či dvoučlenné domácnosti. Pan Babiš tady dští síru, ale ministerstvo pro místní rozvoj bylo pod kontrolou ANO osm let a situace se prakticky nepohnula. Připravujeme zákon o dostupném bydlení, které předchozí vlády vždycky vykoply a pak na tom shořely,“ rýpl si Bartoš.
„My jsme ho (systém příspěvku na bydlení) zjednodušili výrazně od letošního července, dali jsme lidem možnost žádosti podávat digitálně, výrazně jsme od 1. října zvýšili normativy. Aby pro domácnosti, kde jsou často vdovy či vdovci, mámy samoživitelky, byla ta podpora dostatečná. A garantujeme, že domácnost za náklady na bydlení nezaplatí více než 30 procent z příjmů, nebo 35 procent u domácností v Praze. Teď doháníme něco, co se osm let neposunulo. Nechápu, proč se za mých předchůdkyň tyto věci nerealizovaly,“ povzdychl si ministr práce Jurečka.
„Zaprvé je potřeba zásadně podpořit družstevní a nájemní bydlení. Každé město či obec má ve svém vlastnictví chátrající objekt, který je třeba rekonstruovat na nízkoprahové byty. Chceme prosadit nízko úročené novomanželské půjčky garantované státem pro pracující rodiny. Ke zvážení je i zastropování hypoték, jak to udělali v Maďarsku, aby byly dostupnější,“ vyjmenoval Okamura. Zároveň řekl, že v novele stavebního zákona připraveného Babišovou vládou byly i dobré věci, které by zrychlily stavební řízení. Vládě vyčítal, že se prý chlubí tím, že více lidí uvrhává na sociální dávky. To premiér odmítl.
„Děláme potřebné kroky se stavebním zákonem. Snažíme se, aby ubylo byrokracie všem, kdo chtějí postavit dům, ať už je to rodina, či větší investor. Podporujeme i jiné formy bydlení, družstevní, nájemní. Připravuje se i zákon o dostupném bydlení. Naši starostové jednají a jednali už v minulém volebním období. Ať už v Plzni, kde jsou stovky nových bytů, nebo v Moravském Krumlově, kde jsou to jednotky. Je třeba myslet na placení nákladů na bydlení, proto jsme zastropovali ceny energií, proto je tu úsporný tarif, proto jsme odpustili poplatky za obnovitelné zdroje. A ti, kterým toto nestačí, mají možnost požádat stát o pomoc,“ vypočítala Pekarová Adamová.
„Pokud se bavíme o lidech, kteří mají hypotéku, možné snížení daňového základu je určitě jednou z cest. Jsme v situaci, která je bezprecedentní a vláda se i tímto modelem bude případně zabývat. Není doporučováno, aby se někdo v této chvíli zbavoval své nemovitosti. Jsou jiné možné cesty, kudy jít. Existují nejrůznější typy nájemního bydlení, podporujeme družstevní bydlení, výstavbu bytů. A pokud se podíváme třeba na Prahu, tak tam je vynikající projekt, Pražská developerská společnost, která se nespoléhá na vnější developery a developing si v rámci města dělá sama. To je cesta, kterou ve volebních programech ve větších městech máme,“ uzavřel debatu o bydlení Rakušan.
Česká televize připravila před komunálními volbami sérii tří debat s volebními lídry ze tří největších měst – Ostravy, Brna a Prahy – na kterou navázala superdebata celostátních lídrů stran zastoupených v Poslanecké sněmovně.
Do superdebaty bylo pozváno sedm zástupců politických stran a hnutí, které jsou zastoupeny v Poslanecké sněmovně, jak určují zveřejněná volební pravidla České televize.
Volby začnou v pátek ve 14 hodin a skončí o rovný den později. V té době bude rozhodnuto o novém složení drtivé většiny obecních zastupitelstev a s největší pravděpodobností o senátorovi v Ústí nad Orlicí, kde kandidují pouze dva lidé, možná i o některých dalších členech horní parlamentní komory. Tam, kde bude potřeba vybrat senátora až ve druhém kole, se otevřou volební místnosti ještě příští týden v pátek a sobotu.
Naposledy v senátních volbách v roce 2020 získali nejvíce křesel kandidáti STAN – deset z 27, jejichž obsazení se tehdy obměňovalo. Neuspěla naopak tehdejší vládní koalice ANO a ČSSD. ANO získalo jednoho senátora, ČSSD ani jednoho, v důsledku obě strany přišly o vlastní senátní kluby a nahradily je společným klubem PROREGION.
V komunálních volbách před čtyřmi lety získali nejvíce hlasů nezávislí kandidáti. V krajských městech bylo nejúspěšnější ANO, které zvítězilo v jedenácti z nich s výjimkou Liberce a Prahy. Primátorů však mělo nakonec méně. V opozici skončilo Babišovo hnutí navzdory volebnímu úspěchu i v Brně, Hradci Králové, Plzni a Jihlavě. Český volební systém vítězovi žádnou specifickou roli nepřiděluje, radu skládá ten, kdo je schopen zajistit v zastupitelstvu většinu.