Dálnice D5 na Berounsku byla po jedenácti hodinách od hromadné nehody zcela zprůjezdněna

Dálnice D5 je opět průjezdná v obou směrech. Uzavřena byla po dopolední hromadné nehodě na 33. kilometru u Žebráku. Havarovaly desítky aut. Zdravotnická záchranná služba kvůli rozsahu nehody aktivovala traumaplán, srážka se však obešla bez úmrtí a těžkých zranění. Lehce nebo středně těžce se zranilo šest lidí. Směrem na Plzeň byla dálnice bez omezení zprůjezdněna v 19:00, potom ale ještě trvalo tři a půl hodiny, než se podařilo otevřít i směr na Prahu.

Nehoda se stala po jedenácté dopoledne, dálnice D5 potom byla kvůli zásahu záchranných složek uzavřena v obou směrech. Od 19:00 je ve směru na Plzeň plně zprovozněna, na Prahu skončila uzavírka po 22:30, a to již bez omezení. Závěrečná fáze úklidu se protáhla, protože na místě silně sněžilo.

Zdravotníci odvezli z místa nehody šest lidí. „Tři lehce zraněné jsme odvezli do hořovické nemocnice na chirurgii, dva se středně těžkým zraněním jsme přepravili letecky do Prahy, protože pozemní cesta je nyní uzavřená,“ uvedla mluvčí středočeských záchranářů Petra Homolová. Jedna osoba s lehkým zraněním byla ošetřena a ponechána na místě, dodala.

Do nemocnice v pražském Motole záchranáři přepravili jednoho zraněného vrtulníkem a jednoho sanitkou. „S největší pravděpodobností jsou oba mimo ohrožení života,“ řekla mluvčí motolské nemocnice Pavlína Danková.

UDÁLOSTI: Do Česka se vrátilo zimní počasí, přispělo k dopravním nehodám (zdroj: ČT24)

„Situaci nám komplikovala povětrností situace,“ poznamenal ředitel středočeské záchranky Pavel Rusý. Záchranáře podle něj zavolal jeden z účastníků nehody. Na místě přistával vrtulník, přijely sanitky a také hasiči z Berouna, Hořovic, Zdic a Komárova. „Hasiči ze Slaného přistavili na místo evakuační autobus, kde se mohou lidé z nehody ohřát,“ sdělila mluvčí hasičů Tereza Fliegerová. Podle ní tuto možnost využilo asi šestnáct lidí.

Záchranáři aktivovali kvůli nehodě traumaplán. „Jedná se o postižení patnácti až třiceti osob, kdy jsou uvědoměna a aktivována nejbližší traumacentra, což v našem případě byla Fakultní nemocnice Motol a Ústřední vojenská nemocnice. Další posádky jsou uvědoměny, že mohou být využity k této rozsáhlé akci,“ přibližil Rusý v 90' ČT24.

Podle Homolové záchranáři předpokládali „vzhledem k počtu nabouraných automobilů, že bude velký počet zraněných osob“. 

Celkem se srazilo šestatřicet aut, a to dvacet osobních a šestnáct nákladních. Hasiči havarovaná vozidla na místě zkontrolovali kvůli možnému vzniku požáru a zasypali provozní kapaliny. Místo zásahu rozdělili na tři úseky, které řídí tři velitelé. K události hasiči povolali evakuační autobus, který zajišťuje nezraněným účastníkům nehody tepelný komfort.

Počasí řidičům nepřálo. Zřejmě ale nebylo jedinou příčinou

Podle policejní mluvčí Vlasty Suchánkové za nehodou nejspíš stálo nepříznivé počasí. „Určitě velký podíl na hromadné dopravní nehodě mělo i počasí, sněhová bouře, která se přehnala přes Prahu a střední Čechy,“ uvedla. Policie používá k monitorování na místě drony. Sami řidiči, kteří na D5 havarovali, se shodovali, že na místě panovala tazkvaná bílá tma.

Meteorolog ČT Michal Žák uvedl, že ve chvíli nehody místem procházel pás velmi silných sněhových srážek. „Během krátké doby může napadnout několik centimetrů sněhu,“ uvedl. „Velká intenzita sněžení znamená i výrazné a poměrně náhlé snížení dohlednosti. Při rychlosti provozu na dálnicích je to na hranici reakční schopnosti řidičů,“ doplnil Žák.  

První amatérské záběry hromadné nehody na D5 (zdroj: ČT24/Youtube/P.V.)

Příčin podle policistů ale bude vícero. „Hlavní faktor je přizpůsobení rychlosti aktuálnímu stavu vozovky a aktuálnímu stavu povětrnostní situace,“ poznamenal zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď. Suchánková se domnívá, že k příčinám bude patřit „určitě nějaké nepřizpůsobení rychlosti, nedodržení bezpeční vzdálenosti, a podobně“.

Sníh a nepříznivé počasí komplikovaly dopravu i na dalších místech. Na Vysočině nahlásili řidiči za hodinu asi dvacet nehod. Oznamují také problémy se sjízdností některých úseků, kde provoz blokují odstavené nebo havarované kamiony. 

Nehody zastavily dopravu i na D48 a D11

Dvě dopravní nehody, které se krátce po sobě staly ve stejném úseku, ve čtvrtek na zhruba hodinu a půl zablokovaly provoz na dálnici D48 na Frýdecko-Místecku ve směru na D1. Nehody se staly na 57. kilometru ve směru z Českého Těšína na Frýdek-Místek. Při nehodě se jeden člověk zranil, uvedli policejní mluvčí Soňa Štětínská a mluvčí moravskoslezských hasičů Jakub Kozák.

První nehoda se stala okolo 15:30, kdy řidič osobního vozidla nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky a narazil do svodidel. V témže místě se následně nabourala další dvě auta, když jedno z vozidel narazilo do vozu před sebou. Nikdo z řidičů nebyl pod vlivem alkoholu. Podle Štětínské byla komunikace po nehodách zcela uzavřena, velké kolony se ale netvořily. Před 17:00 byla silnice zprůjezdněná.

Večer se po nehodě zastavil provoz na dálnici D11, a to na 64. kilometru ve směru na Jaroměř. Havaroval kamion, který zůstal stát napříč přes oba pruhy. Neprůjezdná byla dálnice dvě hodiny, policie ji otevřela zhruba v téže době, kdy definitivně pustila řidiče i na D5.

Zásadní je odstup, radí instruktor

Instruktor Polygonu Brno David Pelánek považuje za největší nešvar českých řidičů, že nejsou ochotni dodržovat bezpečný odstup. „Neustále máme pocit, že dvě vteřiny jsou nekonečně dlouhá doba,“ zhodnotil Pelánek v 90' ČT24 situaci na silnicích. Řidiči se tím podle něj připravují o prostor i čas, ve kterém mohou reagovat na nenadálé situace před sebou a správně se rozhodnout.

Pro případ, kdy by již bylo jisté, že se nehodě nelze vyhnout, doporučil instruktor snažit se narazit do překážky co nejvzdálenější. Zároveň je zásadní co nejvíce vůz zbrzdit. „Auto nejlépe brzdí, když má kola rovně. Takže nejprve se snažit výrazně snížit rychlost auta v rovných kolech. Potom hledat očima místo, kde budou nejmenší škody, kde mám největší vzdálenost před pevnou překážkou, a bourat přední částí vozu, kde má větší deformační zónu,“ poradil.

Po nehodě je situace potřeba pomoci ostatním, ale ne tak, aby se člověk sám vystavil nebezpečí. Podle Pavla Rusého se například stává, že někdo zastaví na dálnici a chce pomoci u nehody, která se stala v protisměru. „Ve snaze pomoci v protisměru na dálnici zachránce přebíhá jízdní pruhy. To rozhodně nedělat,“ varoval.

Zároveň je nezbytné vyvarovat se „pomoci“, která by zachraňovanému spíše přitížila. Například když je někdo ve vozidle zaklíněný, je potřeba počkat, než přijedou záchranné složky, zdůraznil šéf středočeských záchranářů.