Zarýt se pod zem. Na Pankráci začal geologický průzkum pro novou linku metra

4 minuty
Události v regionech: Na Pankráci začal geologický průzkum pro stavbu metra D
Zdroj: ČT24

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil na Pankráci geologický průzkum pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Průzkum vyjde zhruba na 1,58 miliardy korun a štoly, které po něm zbudou, se mají stát součástí nové, čtvrté podzemní trasy.

Stavbu se sbíječkami v rukou zahájil primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se svými náměstky a generálním ředitelem DPP Petrem Witowským. „Oblast Pankráce je velmi složité geologické prostředí, proto průzkum děláme, abychom si upřesnili technologii ražeb. Abychom věděli, kde a jak například injektovat, a aby stavba byla co nejrychlejší a nejbezpečnější,“ řekl ředitel dopravního podniku.

Pod zem

Průzkum se uskuteční na Pankráci na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách by měl skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat až do léta roku 2021.

Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vzniknou, nebudou zasypány, ale využity pro metro. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v místech, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku. Dělníci se při pracích dostanou až 30 metrů pod zem a vyhloubí tunely v délce stovek metrů.

Dopravní omezení při průzkumu stavbaři nechystají, pouze na trase metra C začnou vlaky jezdit v okolí Pankráce pomaleji. Důvodem je, že trasa D bude pouhých zhruba pět metrů pod trasou C. „Cestující nepocítí znepříjemnění cestování. To zpoždění bude v řádu několika vteřin. Povrchová doprava nebude omezena vůbec, pohybujeme se na chodnících a v parcích,“ řekl Witowski.

Praha vynaloží letos na průzkum trasy D 445 milionů korun. Největší částku vydá příští rok, a to 765 milionů. V roce 2021 to bude 348 milionů a v následujících dvou letech pak 14 a devět milionů. Letos půjdou peníze jen na provedení průzkumu. V letech 2020 a 2021 bude město platit průzkum a údržbu štol a v posledních dvou letech už pouze údržbu.

Plánovaná trasa metra D
Zdroj: ČT24

Bez řidiče

První úsek metra D mezi Pankrácí a Novými Dvory by měl mít pět stanic – kromě konečných také Olbrachtovu, Nádraží Krč a Nemocnici Krč. V další fázi by měly vzniknout zbylé tři stanice i nové písnické depo metra.

Náklady pro stavbu tratě Pankác – Depo Písnice jsou odhadovány na 57 miliard korun a počítá se s vozy bez řidiče, kvůli čemuž se dokonce mění legislativa. Poslanci musí schválit novelu drážního zákona, která má umožnit bezobslužný provoz na speciálních drahách, tedy na trase D.

Bezobslužnému provozu odpovídaly také první vizualizace budoucích stanic nové trasy, podobně jako například ve stanicích linek pařížského metra, kde jezdí vlaky bez strojvedoucích, jsou na nich i ochranné průhledné stěny a bezpečnostní dveře mezi nástupištěm a kolejištěm.

Po dostavbě metra do Písnice by se mohla trasa D prodloužit i severním směrem z Pankráce na Náměstí Míru. Investorem stavby bude DP, vyřešit ještě musí problém s některými chybějícími pozemky, například v Písnici.

  • 9. 5. 1974: úsek I.C, Sokolovská–Kačerov (7 km, 9 stanic)
  • 12. 8. 1978: úsek I.A, Leninova – náměstí Míru (5 km, 7 stanic)
  • 7. 11. 1980: úsek II.C, Kačerov–Kosmonautů (5 km, 4 stanice)
  • 19. 12. 1980: úsek II.A, náměstí Míru – Želivského (3 km, 3 stanice)
  • 3. 11. 1984: úsek III.C, Sokolovská–Fučíkova (2 km, 2 stanice)
  • 2. 11. 1985: úsek I.B, Sokolovská – Smíchovské nádraží (5 km, 7 stanic)
  • 11. 7. 1987: úsek III.A, Želivského–Strašnická (1 km, 1 stanice)
  • 26. 10. 1988: úsek III.B, Smíchovské nádraží – Nové Butovice (5 km, 3 stanice)
  • 4. 7. 1990: úsek SH/1 (popř. III.A/2), Strašnická–Skalka (1 km, 1 stanice)
  • 22. 11. 1990: úsek II.B, Florenc–Českomoravská (4 km, 4 stanice)
  • 11. 11. 1994: úsek V.B, Nové Butovice – Zličín (5 km, 5 stanic)
  • 8. 11. 1998: úsek IV.B, Českomoravská – Černý Most (6 km, 3 stanice)
  • 8. 6. 2001: úsek IV.B, otevření stanic Kolbenova a Hloubětín (2 stanice)
  • 25. 6. 2004: úsek IV.C/1, Nádraží Holešovice – Ládví (4 km, 2 stanice)
  • 26. 5. 2006: úsek SH/2, Skalka – Depo Hostivař (1 km, 1 stanice)
  • 8. 5. 2008: úsek IV.C/2, Ládví – Letňany (5 km, 3 stanice)
  • 6. 4. 2015: úsek V.A, Dejvická – Nemocnice Motol (6 km, 4 stanice)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 1 hhodinou

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 3 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 5 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 5 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 6 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 15 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami
Načítání...