Krajský soud v Brně zrušil výjimky udělené podle zákona o ochraně přírody a krajiny pro stavbu dálnice D52 z Pohořelic do Ivaně. Příprava stavby se tam proto zdrží. U obchvatu Mikulova soud naopak výjimku potvrdil.
Výjimky z ochrany přírody pro dálnici D52 u Pohořelic soud zrušil, stavba se tím opět zdrží
V obou případech byl žalobcem spolek Voda z Tetčic, v jednom případě společně se spolkem Děti Země. Ministerstvo životního prostředí bylo v obou případech žalovaným. Spolky napadly skutečnost, že ministerstvo umožnilo přípravu stavby dálnice navzdory tomu, že v lokalitě jsou zákonem chráněné rostliny a živočichové.
Mluvčí ministerstva Petra Roubíčková neuvedla, jak bude resort nyní postupovat, protože zatím nemá k dispozici odůvodnění rozsudku. Ředitelství silnic a dálnic dosud počítalo s tím, že by se dvě části dálnice od Pohořelic mohly začít stavět příští a přespříští rok.
Česku chybí k hranici 23 kilometrů, Rakousku devět
Dálnice D52 má v budoucnu spojit Brno a Vídeň. V současnosti je v provozu jen úsek z Rajhradu do Pohořelic dlouhý 16 kilometrů. Otevřel se v roce 1996 a od té doby výstavba nijak nepokročila. Přípravy stály několik let proto, že Jihomoravský kraj neměl zásady územního rozvoje, vydal je teprve na konci roku 2016. Stavbu také opakovaně zpochybnili ekologové a odpůrci vedení dálnice přes Pálavu, častokrát jim dal soud za pravdu.
K hranicím zbývá od Pohořelic dostavět 23 kilometrů, odhadované náklady jsou deset miliard korun. Loni v listopadu ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala sdělil, že od prosince do dubna budou žádat postupně o územní rozhodnutí na čtyři úseky dálnice. Obchvat Mikulova již nepravomocné územní rozhodnutí získal. ŘSD je připravené, že každé dílčí územní rozhodnutí bude napadeno u soudu.
Stavba chybějících 23 kilometrů je rozdělena na sedm částí. Nejblíže k zahájení prací mají dva úseky u Mikulova, kde by se stavební stroje mohly objevit už letos či příští rok. Naopak poslední má být dokončen prostřední úsek přes vodní nádrž Nové Mlýny, kde ŘSD počítá se začátkem prací v roce 2024 a dokončením o tři roky později.
Zatímco na české straně výstavba vázne, v Rakousku už vede dálnice A5 z Vídně téměř k hranicím a zbývá posledních devět kilometrů. S českou D52 by se měla spojit na hraničním přechodu Mikulov–Drasenhofen. Trasa je součástí evropské sítě TEN-T jako takzvaný baltsko-jadranský koridor a tvoří důležité spojení Polska, Moravy a Rakouska.