Správa železnic (SŽ) představila podobu modernizace železničního uzlu Ostrava. Zahrnuje přestavbu několika nádraží, budování dalších kolejí kvůli zkapacitnění trati a také lepší a kvalitnější zázemí pro nákladní dopravu. Investice přijde na minimálně 25 miliard korun. Pokud se podaří zajistit finance, stavět by se mohlo začít za tři roky.
Správa železnic představila projekt modernizace ostravského uzlu. Peníze na investici ale nemá jisté
Asi nejviditelnější proměna by měla čekat ostravské hlavní nádraží. Správa železnic chce zrušit pro Ostravu typické nadchody k nástupištím. Vzniknout by tak měly podchody, které se pak budou sbíhat v novém zastřešeném atriu v přednádraží.
„Dopravně je ostravský uzel na hranici své kapacity a propustnosti. Z pohledu přístupu na nástupiště a komfortu pro cestující nenabízí Ostrava aktuální standardy, které jsou klíčové pro zatraktivnění železniční dopravy,“ popsal současnou situaci projektový manažer SŽ Martin Grečnár.
V blízké budoucnosti by navíc mohly zrychlit i spoje mezi ostravskými čtvrtěmi Svinov a Přívoz. To by měla zajistit třetí přistavená kolej. „Dojde k vybudování mnoha nových staveb, jako jsou stavědla, provozní a technologické budovy, protihlukové stěny, mosty včetně unikátního mimoúrovňového křížení kolejí,“ dodal Grečnár s tím, že má stát nedaleko nádraží v Mariánských Horách, které se teď skoro nepoužívá.
Výrazně viditelnou změnou má projít také nádraží Ostrava-střed. Správa železnic tam plánuje zastřešit nástupiště a také vybudovat bezpečný a rychlý podchod do centra přes Trojhalí.
Přestavba za 25 miliard
Podle dnešních cen by plánovaná stavba přišla na zhruba 25 miliard korun. Stavět by se mohlo začít už v polovině roku 2025, ale to jenom v případě, že se podaří sehnat dostatek financí.
„Každá miliarda investovaná do infrastruktury má pro ekonomiku dodatečný pozitivní efekt ve výši okolo tři sta milionů korun. Takové investice tak mohou zvyšovat potenciál české ekonomiky, a tím i životní úroveň obyvatel,“ komentoval hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.