Už víc než rok zahálí šestice bezbariérových autobusů na zemní plyn v libereckém dopravním podniku. Nakoupené byly z dotace pro sousední Jablonec nad Nisou, jenže tam od loňska dopravu zajišťuje společnost BusLine, která je nepotřebuje. Po Liberci tyto autobusy jezdit nesmějí, a tak stojí ve vozovně a chátrají. Liberecký dopravní podnik mezitím v únoru oznámil, že kupuje deset nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na zemní plyn.
Šest autobusů nesmí jezdit jinde než v Jablonci, jsou proto odstaveny v Liberci. Ten kupuje nové vozy
Nízkopodlažní autobusy na zemní plyn Tedom K23 sloužily pouhých sedm let, jsou tedy v polovině své životnosti. Každý kus má hodnotu zhruba tří milionů korun. V Jablonci nad Nisou jezdilo šest vozů do 25. ledna loňského roku, tedy do ukončení smlouvy mezi Dopravním sdružením obcí Jablonecka a dopravním podnikem.
„Tam to bylo ukončeno výpovědí, protože nám dopravní podnik nedokázal představit model následujícího roku,“ objasňuje předseda sdružení Tomáš Levinský. Městskou dopravu v Jablonci začala zajišťovat společnost BusLine, zmíněných šest autobusů, které patří dopravnímu podniku, ale nepotřebovala, a ty proto skončily v liberecké vozovně.
Žádné cestující tedy nevozí. „Jsou odstavené z toho důvodu, že nyní neplníme povinnosti dotační smlouvy,“ vysvětluje provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička. Kateřina Sedláčková z Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod potvrzuje, že s ohledem na dotační podmínky není možné, aby autobusy jezdily jinde než právě na Jablonecku.
Sedláčková upozorňuje i na další problém: „Příjemce dotace od ledna loňského roku neplní hlavní účel projektu, to je zajišťovat dopravní obslužnost v obcích na Jablonecku, čímž dochází k porušení dotačních podmínek ROP Severovýchod.“
ROP Severovýchod dopravci uložila nápravná opatření. Ty ale podle předsedy představenstva dopravního podniku Michala Zdeňka hraničí s trestným činem. „Musí být zajištěno, že autobusy budou prodány v otevřeném výběrovém řízení s tím, že my už je neprovozujeme na Jablonecku. A zároveň musí být splněno, že otevřené výběrové řízení vyhraje ten dopravce, který tam v současné době působí,“ konstatuje Zdeněk. O dalším postupu se teď liberecký dopravní podnik radí se svými právníky.
Liberecký dopravce nakupuje nové autobusy
Zatímco šest odstavených nízkopodlažních autobusů na zemní plyn v Liberci jezdit nesmí, dopravní podnik kupuje deset nových nízkopodlažních autobusů na zemní plyn za 80 milionů korun. Dodá je společnost Solaris, která zvítězila v otevřeném výběrovém řízení.
„Nákupem 10 nových kloubových autobusů s pohonem na CNG zahajujeme nezbytnou průběžnou obnovu vozového parku DPMLJ. V minulém roce nám finanční situace a další okolnosti nákup nových vozidel nedovolily, jsem proto velmi rád, že tento rok je tomu jinak a na podzim v Liberci přivítáme 10 nových vozidel, které budou sloužit našim cestujícím,“ komentuje nákup Zdeněk.