Dopravním podnikům ve velkých městech chybí řidiči. V Brně řídí tramvaje studenti

Dopravní podniky mnoha měst v Česku se potýkají s nedostatkem řidičů. V Praze by jich potřebovali  zhruba tři stovky, v Brně šest desítek. Nové řidiče se nedaří přilákat ani na štědré náborové příspěvky. Dopravci proto zaměstnávají brigádníky, například z řad studentů, a slevují ze svých požadavků při náborech.

Kvůli nedostatku řidičů potkávají cestující brněnskou hromadnou dopravou v kabině řidiče lidi různých profesí, ale také brigádníky z řad vysokoškolských studentů. Ti mohou tramvaj řídit po absolvování dvouměsíčního kurzu. „To, že vím, že mám za sebou cestující a mám za ně obrovskou zodpovědnost, je vlastně nejtěžší,“ svěřil se student a brigádník Martin Buchta.

Za poslední čtyři roky, co letní kurz funguje, našlo brigádu u brněnského dopravního podniku dvacet devět lidí. Aktuálně jím prochází kromě Martina Buchty další čtyři studenti. „Musí mít řidičské oprávnění skupiny B a v rámci kurzu musí projít psychotesty a zdravotními zkouškami. Pak je čeká jak teoretická část, tak cvičné jízdy,“ popsala mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.

Protože jsou kurzy hrazené z peněz dopravce, každý brigádník se mu v úpisu zavazuje, že odpracuje celkem dvě stovky směn za čtyři roky. Za hodinu dostane minimálně 130 korun, při častější práci si k tomu ale můžou připočíst další finanční bonusy.

„Se spoluprací s vysokoškolskými studenty jsme spokojeni a je to asi oboustranné, někteří z nich u nás zůstávají,“ řekla Hana Tomaštíková.

2 minuty
Vysokoškoláci řídí tramvaje
Zdroj: ČT24

Nejhůř se v Brně hledají řidiči trolejbusů

Ještě víc než řidiče tramvají by dopravní podnik v Brně potřeboval zájemce o řízení autobusů. Pro ně je však kurz dvakrát delší, a vysokoškoláci o něj proto zájem nejeví.

Brněnskému dopravnímu podniku chybí v současné době šedesát řidičů. Nejhůř se kvůli složitému výběrovému řízení hledají řidiči trolejbusů. „Jedná o nejkvalifikovanějšího řidiče, kterého máme. Kromě řidičského oprávnění skupiny D potřebuje průkaz profesní způsobilosti a drážní průkaz,“ řekl vedoucí střediska dopravního provozu tramvajové dopravy Dopravního podniku města Brna Pavel Ovečka.

„Ta práce je velice náročná, zodpovědná. Zjišťujeme, jak je člověk pozorný, jak reaguje,“ dodala dopravní psycholožka Markéta Kumpoštová.

Novela drážního zákona, která platí od července, usnadňuje získání řidičského průkazu právě na trolejbus. Řidiči tramvají a trolejbusů dřív nesměli mít, podobně jako strojvedoucí, poruchu barvocitu. Test barvocitu se má nově oproti předchozí praxi posuzovat mírněji.

„Dříve byl řidič, který měl jakoukoliv odchylku barvocitu, považovaný za nezpůsobilého. Dnes by lékaři měli být o něco benevolentnější,“ vysvětlila mluvčí brněnského dopravce Tomštíková.

Řídit tramvaje a trolejbusy chce stále víc žen

Řidiči MHD přitom nechybí jen v Brně, ale i v dalších městech. V Libereci chybí třicet řidičů, v Pardubicích dvacet, v Ostravě devět a nejvýraznější podstavy hlásí Praha, kde by jich potřebovali zhruba tři stovky.

V metropoli také roste zájem žen o práci profesionálních řidiček tramvají a autobusů. Za poslední dva roky se jejich počet zvýšil o více než osmdesát. V současnosti v DPP pracuje přes dvě stě osmdesát řidiček. 

I ve Zlíně, kde chybí zhruba dvě desítky řidičů, se v náborových akcích zaměřili na ženy. „Zaměstnávat ženy si můžeme dovolit proto, že systém údržby je u nás takový, že řidiči nemusejí řešit opravy a servis,“ řekl Josef Kocháň ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice.

Mladí uchazeči ale chybí, navzdory nabízeným výhodám. „Poskytujeme například příspěvky na dopravu rodinných příslušníků, poskytujeme příspěvky na rekreaci dětí do patnácti let, poskytujeme příspěvky na masáže, plavání a jiné,“ sdělil ředitel dopravního podniku.

Ze škol řidiči nevycházejí a přeškolení trvá dlouho a je drahé

V Jihlavě kvůli chybějícím řidičům musely trolejbusy už od června přejít na letní provoz a letní jízdní řád tam bude platit až do 13. září. S nedostatkem řidičů se tamní dopravní podnik potýká dlouhodobě.

„Máme stovku řidičů a potřebovali bychom jich ještě alespoň sedm. Myslím, že by pomohlo, kdyby se vytvořil učební obor pro řidiče. Z žádné školy totiž řidiči nevycházejí a přeškolení na autobus trvá minimálně čtyři měsíce,“ řekl ředitel Dopravního podniku Jihlava Radim Rovner.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
včera v 11:37

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
včera v 11:30

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...