Tramvajový tunel podél Žabovřeské ulice v Brně by se měl pro cestující otevřít příští rok v dubnu. Zhruba čtvrtroční zpoždění proti původnímu plánu je dané mimo jiné tím, že se měnilo zabezpečení tunelu. Celkový termín dokončení stavby to ohrozit nemá a nová čtyřpruhová silnice by se měla zprůjezdnit na konci roku 2024.
První tramvaj projede novým tunelem později. Termín dokončení brněnského okruhu to nezmění
„I přes to zdržení je duben dobrý termín. Lidi se naučili jezdit náhradní dopravou a těšíme se, že se tu v dubnu i s cestujícími potkáme,“ řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Páteřní linka 1 z Pisárek do Komína nejezdí od začátku loňského roku. „Začali jsme přemýšlet o tom, že bychom před uvedením do provozu oslovili veřejnost a že v den otevření by první projeli naši cestující, kteří se nám přihlásí. A vypravíme třeba dvě tři šaliny a pak až pojedeme my,“ dodal Havránek.
Zprovoznění tunelu bude pro podnik i cestující provozní úlevou. Nyní je velká část zátěže směřována přes Žabovřesky a přes Českou a podnik musí různě kombinovat soupravy, aby vyhověl poptávce cestujících. Navíc se po více než dvou letech výrazně zjednoduší cesta z Komína na Mendlovo náměstí.
Loni vyplatilo ŘSD firmám navíc 11 milionů
Na stavbě silnice se aktuálně staví silniční galerie, kam bude převedena současná doprava, aby se mohla postavit nová silnice na místě současné a částečně nad řekou. Hotové už jsou opěrné zdi pod skálou a silničáři stále monitorují svah, na některých místech ještě budou vrtat a zpevňovat jej.
Zvyšování cen energií a materiálu se na několik let trvající stavbě řeší inflační doložkou ve smlouvě. „Za každý rok doplácíme firmám peníze odpovídající míře inflace. Za loňský rok jsme tak vyplatili 11 milionů korun navíc. Letos to bude samozřejmě víc,“ řekl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Po otevření nové kapacitní silnice by se měl zlepšit současný stav, kdy z každé strany navazuje již čtyřpruhová silnice a před dvoupruhovým úsekem se tvoří kolony nejen v dopravní špičce.
Obnova kapličky se vzkazem
Součástí rozsáhlé stavby velkého městského okruhu je i obnova kapličky svatého Antonína z Padovy, která je nedaleko zastávky v Pisárkách pod skálou. „Do konce října se jí má vrátit původní podoba a uvnitř bude také nová socha svaté Barbory, jedná se ještě o další soše Antonína Paduánského,“ nastínil Martin Čihalík ze společnosti Pastiglia, která obnovuje památky.
Po dokončení stavby za dva roky má vést ke kapličce cesta pro pěší od Pisárek po lávce přes novou silnici, na druhou stranu bude pokračovat pod Wilsonovým lesem nad tramvajovým tunelem.
„Máme hotový celý nový krov a kde nebude krytina, už je nátěr ve stejné barvě jako v minulosti. Je očištěná fasáda a doplňují se defekty na cihlách. Černé cihly jsme natřeli asfaltovým lakem. Osadili jsme také nápisové desky a blížíme se k dokončování zvenčí. Uvnitř je potřeba vymalovat kapli, udělat strop a mozaikovou podlahu,“ popsal práce Čihalík.
Odlévá se také nový zvon a vyrábějí se hodiny, které budou součástí kapličky. Zástupci restaurátorské firmy také vložili do koule na střeše kapličky kovovou schránku se vzkazy budoucím generacím od vedení města i od dopravního podniku.