Pražské letiště se posunulo blíž k výstavbě druhé vzletové a přistávací dráhy. Nejvyšší správní soud (NSS) se letiště zastal a zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Praze, podle kterého se měl projekt nové dráhy vyškrtnout ze zásad územního rozvoje. Podle letiště je ale druhá dráha potřebná pro navýšení kapacit. Odpůrci, mezi kterými jsou hlavně okolní obce, se obávají většího hluku.
Pražské letiště je blíž k nové ranveji. Rozhodovat bude opět krajský soud
Redaktorka ČT Kristina Kolovrátková řekla, že aktuální rozhodnutí NSS je pro Letiště Václava Havla pozitivním impulzem. „Zatím to ale neznamená, že by se začalo stavět, neznamená to ani to, že by došlo k územnímu rozhodnutí. Nejvyšší správní soud věc vrátil krajskému soudu, ten by teď měl lépe odůvodnit takzvané kumulativní vlivy,“ uvedla. Přípravná fáze projektu, tedy podkladů pro územní rozhodnutí, běží podle redaktorky dál.
Pražské letiště by se už za deset let mohlo dočkat rozšíření Terminálu 2 o nová letadlová stání, nástupní mosty i komerční prostory. Přibýt mají i nové parkovací domy. „Všechna letiště v okolí už zainvestovala a mají vyšší kapacitu – například Vídeň 35 milionů (cestujících),“ uvedl už dříve předseda představenstva Letiště Václava Havla Václav Řehoř.
Nová dráha pro letadla i vlaky
Počítá se také s novou paralelní dráhou. Díky tomu by se pak měla z provozu vyřadit stávající druhá, jejíž osa vede nad hustě obydlenými částmi hlavního města a Kladenska. Otevře se tím také možnost nových leteckých spojení, a to hlavně do vzdálenějších destinací, jako například do Spojených států amerických či Asie.
„Letiště Praha chce být konkurenceschopné, což znamená, že v případě paralelní dráhy budeme mít dostatečnou provozní kapacitu. To je dostatečný signál i pro to, abychom mohli nabízet i více destinací,“ popsala mluvčí letiště Klára Divíšková.
Zlepšit se má také dopravní spojení mezi letištěm a centrem Prahy. Od roku 2028 by se k terminálům měli cestující dostat vlakem. Správa železnic nyní modernizuje trať do Kladna, a odbočka na letiště je součástí tohoto projektu.
Obce proti rozšíření letiště
Některé středočeské obce dlouhodobě s rozšířením letiště a stavbou nové dráhy nesouhlasí. Obávají se většího hluku i většího množství emisí. Nová ranvej, která je zatím jenom v plánu, by měla být blíže obci Jeneč. Podle starosty obce Michala Starka (nestr.) provoz letiště negativně ovlivňuje život v obci už teď. „Snažíme se s letištěm řešit noční lety či změny koridorů,“ uvedl.
Obyvatelé si podle starosty na provoz letiště stěžují pravidelně, obává se toho, že s rozšířením letiště a výstavbou nové dráhy se situace ještě zhorší.