Spor o Slovanskou epopej stále není u konce. Hlavní město musí podle rozhodnutí soudu dokázat, že dílo malíře Alfonse Muchy vlastní v dobré víře a zachází s ním poctivě. Bez ohledu na to pražští zastupitelé loni na podzim schválili záměr, že by se epopej měla dočasně vrátit do Moravského Krumlova. Zámek projde úpravami za třicet milionů korun, aby se v jeho prostorách mohla díla už letos v létě vystavovat. Zůstat by tam měla příštích pět let.
Praha má dokázat, že se Slovanskou epopejí zachází poctivě. Návrat obrazů letos očekává Moravský Krumlov
Socha, kterou přivezli kurátoři pražského muzea Kampa na zámek do Moravského Krumlova, by měla být předzvěstí toho, že by tam mohl ještě letos v létě přijet z hlavního města náklad daleko větší – dvě desítky pláten Muchovy Slovanské epopeje. Musí se ale ještě zapracovat na klimatizaci, kamerovém a bezpečnostním systému a novém osvětlení.
Úpravy na zámku vyjdou minimálně na třicet milionů korun. Třetinu bude hradit město ze svého rozpočtu, další třetinu pak Jihomoravský kraj, zbývajících deset milionů korun přislíbilo ministerstvo kultury.
Že se do Moravského Krumlova plátna mohou dočasně vrátit, schválili pražští zastupitelé loni na podzim. Teď se čeká na smlouvu o zápůjčce, kterou má poslat Galerie hlavního města Prahy. Ta má plátna momentálně uložená v depozitáři.
„Dokončujeme výběrové řízení na zhotovitele úprav výstavních prostor, to bude během ledna hotové. Jsme připraveni od podpisu smlouvy do pěti měsíců výstavní prostory nachystat,“ řekl starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina (TOP 09). V ideálním případě by chtěl starosta Slovanskou epopej na zámku vystavit letos v létě.
Praze i Muchovi jde o to, aby byla plátna vystavena
O soubor obrazů stále pokračuje soudní spor. Praha musí podle aktuálního rozhodnutí soudu dokázat, že slavné dílo malíře Alfonse Muchy takzvaně vydržela, tedy, že ho vlastní v dobré víře a zachází s ním poctivě.
Naposledy mohli lidé plátna inspirovaná slovanskou mytologií vidět před rokem v Obecním domě. Od té doby zůstávají v depozitáři Galerie hlavního města Prahy. „Nejdůležitější je, aby ta plátna byla co nejdříve vystavena,“ řekla pražská radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha Sobě). „I já bojuji za to, aby epopej byla zachráněna a zpřístupněna lidem,“ uvedl vnuk malíře John Mucha.
Přesto spolu hlavní město a vnuk slavného malíře vedou už tři roky soudní spor o to, kdo dílo vlastní. Podle Johna Muchy na něj Praha ztratila nárok, když nepostavila samostatné výstavní prostory. „Praha není schopna doložit poctivost té držby z jediného prostého důvodu, a to že nesplnila podmínku daru Alfonse Muchy,“ řekl právní zástupce Johna Muchy František Vyskočil.
John Mucha umístění pláten v Krumlově podporuje
Muchův vnuk kritizoval hlavně půjčování pláten do zahraničí. Naopak přivítal jejich dočasné vystavení na zámku v Moravském Krumlově, o kterém na podzim rozhodnul magistrát.
„V médiích se říká, že chci epopej pro sebe. Ne, nechci. Já jsem soud musel rozjet tehdy, když si z epopeje Praha chtěla udělat kšeft, aby cestovala po cizině, a tím by byla zničena,“ vysvětlil John Mucha.
Soud se ke sporu vrátí v dubnu. Praha přitom zatím stále nemá jasno, kde by v budoucnu vybudovala vlastní sál pro umístění pláten.