Nová železnice z Prahy na Benešov by se mohla vyhnout Přírodnímu parku Velkopopovicko

Události v regionech: Trasa železnice mezi Benešovem a Prahou (zdroj: ČT)

Nová železnice, která má urychlit cestování mezi Prahou a Benešovem, by mohla vést mimo Přírodní park Velkopopovicko. Vedení Středočeského kraje zadalo Správě železnic (SŽ), aby prověřila i jiné trasy. S původní, kterou železničáři představili, nesouhlasí hlavně Velké Popovice. Podle vedení obce by trať zničila vzácnou krajinu a ohrozila zdroje pitné vody.

Velkopopovicko považují místní za vzácný kus přírody, který za střet s úřady stojí. Nacházejí se v něm přes dva tisíce hektarů luk, lesů a polí. Zejména Velké Popovice se obávají toho, že plánovaná železniční trať by krajinu poškodila. 

„Zářezem, který by byl až patnáct metrů hluboký, by (trať) proťala kopec,“ popsal místostarosta Velkých Popovic Roman Kotrč (nestr.) s tím, že koridor by přírodu úplně zničil.   

Proti plánované trase protestovali obyvatelé Velkých Popovic už v červnu. Tento týden je čeká setkání se SŽ. Chtějí na něm představit svůj alternativní návrh.

„Spočívá v tom, že bychom přiblížili železnici Velkým Popovicím, pak by mohla trasa pokračovat okolo přírodního parku a napojit se na trasu zpátky někde před Sázavou a potom pokračovat podle původních plánů až na Benešov,“ míní předseda popovického spolku okrašlovacího a člen komise pro životní prostředí v obci Martin Tušl. 

Jiné varianty pro železnici

To, že by mohla nová železnice nakonec vést jinudy, připouští i Středočeský kraj. „Jednali jsme se Správou železnic a skutečně ta možnost je. Potom, co se vypracuje územně technická studie, bude zpracována studie proveditelnosti, ze které můžou vyplynout i jiné varianty,“ přiblížil náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Jiří Snížek (Piráti).  

Železničáři teď sbírají připomínky k návrhu zmiňované studie, která má prověřit alternativní trasy. Čas do pátku mají i dotčené obce. Stavět se má nejdříve v roce 2035.

„Trasa by měla významně zrychlit cestování mezi Prahou a Benešovem a zároveň ulevit stávající trati, čtvrtému koridoru, který už neumožňuje další zkapacitnění,“ vysvětlila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.  

Denně vlaky na této trase svezou až sedmnáct tisíc lidí, hlavně dojíždějících do Prahy. I z Velkých Popovic jich tam míří asi třetina. Železnici s vlastní zastávkou proto mnozí vítají, ovšem v případě, že se podaří dostat trať z přírodního parku.