Nástupiště nového nádraží již stojí, ale stavba tratě z Vršovic do Hostivaře potrvá ještě rok

Byť již ve štěrku leží část kolejí a nad nimi se tyčí nástupiště budoucích nádraží, potrvá ještě déle než rok, než začnou jezdit vlaky po nové trati z pražských Vršovic do Hostivaře. Na čtyřkolejné trati, která povede po jiné trase než současná trať přes Strašnice, budou vlaky nově zastavovat na Edenu a Zahradním Městě, naopak nynější strašnická zastávka zanikne.

V Česku jsou dnes tři tříkolejné tratě, jedna z nich u Prahy, druhá v severních Čechách a třetí u Karviné. První čtyřkolejná železnice nyní vzniká a první vlaky po ní mají projet na podzim 2021. 

„Mezi hlavním nádražím a Hostivaří se rodí skutečně taková železniční dálnice s mimořádnou kapacitou pro příměstskou, dálkovou i nákladní dopravu. Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy, vznik několika nových dopravních terminálů s mnoha přestupními vazbami a také několikanásobné překonání územní bariéry, kterou až dosud tato trať reprezentovala,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při kontrolním dnu na stavbě.

Modernizace trati do Hostivaře
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Dvě nová nádraží již mají postavená nástupiště a železniční správa slibuje jejich dobré napojení na městskou dopravu. Poslouží jako náhrada nynější zastávky Strašnice, která zanikne spolu s celou nynější dvoukolejnou tratí. Z ní je možné přestoupit na tramvaj nebo autobus, zastávky MHD jsou od železnice vzdálené asi 200 metrů.

Na Zahradním Městě budou poměry podobné, přestoupit bude možné na tramvaj i autobus. Na zastávce Eden by měl být přestup na hlavní autobusovou trasu z Jižního Města na Vinohrady.

„Stavba vyniká také množstvím dodatečných změn, které však velmi prospějí konečnému výsledku. V této souvislosti bych jmenoval například doplnění čtvrtého ostrovního nástupiště ve stanici Praha-Vršovice a přístupové lávky,“ uvedl jednatel stavební společnosti Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.

Nádraží Zahradní Město
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Čtyřkolejná trať z Vršovic do Hostivaře s novými nádražími vzniká v prostoru bývalého vršovického seřazovacího nádraží. Bude součástí čtrvrtého tranzitního železničního koridoru, který vede z Děčína do Horního Dvořiště a ve většině své délky již je modernizován. Severně u Prahy, kde vede souběžně s prvním koridorem, zbývá ještě rekonstruovat kralupské nádraží a tunely, jižně od Prahy zbývá kromě hostivařského dokončit tři úseky. Na dvou z nich se již pracuje a mají být hotové v letech 2022 až 2023.

Nejdelší a nejkomplikovanější část severně od Českých Budějovic ale na zahájení oprav ještě čeká. Správa železnic chce práce v úseku Nemanice–Ševětín zahájit v roce 2023, hotová by měla být trať, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely, o dalších šest let později.

Modernizace trati do Hostivaře
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 6 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 9 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
před 21 hhodinami

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
včera v 08:31

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
včera v 06:00

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...