Byť již ve štěrku leží část kolejí a nad nimi se tyčí nástupiště budoucích nádraží, potrvá ještě déle než rok, než začnou jezdit vlaky po nové trati z pražských Vršovic do Hostivaře. Na čtyřkolejné trati, která povede po jiné trase než současná trať přes Strašnice, budou vlaky nově zastavovat na Edenu a Zahradním Městě, naopak nynější strašnická zastávka zanikne.
Nástupiště nového nádraží již stojí, ale stavba tratě z Vršovic do Hostivaře potrvá ještě rok
V Česku jsou dnes tři tříkolejné tratě, jedna z nich u Prahy, druhá v severních Čechách a třetí u Karviné. První čtyřkolejná železnice nyní vzniká a první vlaky po ní mají projet na podzim 2021.
„Mezi hlavním nádražím a Hostivaří se rodí skutečně taková železniční dálnice s mimořádnou kapacitou pro příměstskou, dálkovou i nákladní dopravu. Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy, vznik několika nových dopravních terminálů s mnoha přestupními vazbami a také několikanásobné překonání územní bariéry, kterou až dosud tato trať reprezentovala,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při kontrolním dnu na stavbě.
Dvě nová nádraží již mají postavená nástupiště a železniční správa slibuje jejich dobré napojení na městskou dopravu. Poslouží jako náhrada nynější zastávky Strašnice, která zanikne spolu s celou nynější dvoukolejnou tratí. Z ní je možné přestoupit na tramvaj nebo autobus, zastávky MHD jsou od železnice vzdálené asi 200 metrů.
Na Zahradním Městě budou poměry podobné, přestoupit bude možné na tramvaj i autobus. Na zastávce Eden by měl být přestup na hlavní autobusovou trasu z Jižního Města na Vinohrady.
„Stavba vyniká také množstvím dodatečných změn, které však velmi prospějí konečnému výsledku. V této souvislosti bych jmenoval například doplnění čtvrtého ostrovního nástupiště ve stanici Praha-Vršovice a přístupové lávky,“ uvedl jednatel stavební společnosti Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.
Čtyřkolejná trať z Vršovic do Hostivaře s novými nádražími vzniká v prostoru bývalého vršovického seřazovacího nádraží. Bude součástí čtrvrtého tranzitního železničního koridoru, který vede z Děčína do Horního Dvořiště a ve většině své délky již je modernizován. Severně u Prahy, kde vede souběžně s prvním koridorem, zbývá ještě rekonstruovat kralupské nádraží a tunely, jižně od Prahy zbývá kromě hostivařského dokončit tři úseky. Na dvou z nich se již pracuje a mají být hotové v letech 2022 až 2023.
Nejdelší a nejkomplikovanější část severně od Českých Budějovic ale na zahájení oprav ještě čeká. Správa železnic chce práce v úseku Nemanice–Ševětín zahájit v roce 2023, hotová by měla být trať, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely, o dalších šest let později.