Na úseku budoucí D35 mezi Janovem a Opatovcem vzniká nejdelší mostní stavba této části dálnice. Estakáda nad současnou silnicí I/35 bude dlouhá 400 metrů. Po vybudování opěry mostu a pilířů, které se zakládají do hloubky asi 18 metrů, se na ně vysunou dva železobetonové mostní objekty nad současnou silnici, popsal zástupce zhotovitelské firmy Jan Kabelka.
Na trase budoucí D35 na Svitavsku vzniká 400 metrů dlouhý most
„Jde o postupné vysouvání mostní konstrukce, která se vyrábí za opěrou a vysouvá se do konečného umístění, kde bude stát,“ uvedl Kabelka.
Mostní konstrukce je navržena do oblouku a kříží silnici I/35 pod poměrně ostrým úhlem. Oba železobetonové díly dlouhé 400 metrů se vyrobí na místě, stavební firma postaví na místě výrobnu. Provoz na frekventované silnici I/35 nebude během stavby mostu omezen, stavbaři vybudují v místě dočasnou přeložku komunikace.
Vzniknout má až třináct mostů
Stavba úseku Janov–Opatovec začala letos v květnu. Úsek bude dlouhý 11,8 kilometru, dálnice povede v blízkosti silnice I/35. Součástí stavby je třináct mostů, z toho sedm je dálničních.
Vznikne také nový železniční most na koridoru Česká Třebová – Brno, stavební firma postaví i dva ekodukty pro migraci zvířat. V projektu je rovněž 4,4 kilometru protihlukových stěn, motoristé budou jezdit přes mimoúrovňovou křižovatku u Opatovce. Bude také nutné přeložit množství úseků větších a menších silnic a polních cest.
„V letošní sezoně se nám podařilo zahájit přeložky inženýrských sítí, přičemž nejvýznamnější je přeložka vysokotlakého vodovodu v přibližné délce čtyři kilometry. Začali jsme také převážnou část zemních prací,“ uvedl Stanislav Král z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Dálnice propojí čtyři kraje
Úsek stavějí společnosti MI Roads a Doprastav. Náklady podle smlouvy dosáhnou více než 2,5 miliardy korun bez DPH. Uvedení do provozu je naplánované na 22. prosince 2025.
Dálnice D35 má v budoucnosti spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec–Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice–Opatovice–Časy–Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice–Olomouc, obchvat Olomouce a úsek Olomouc – Lipník nad Bečvou.