Na úseku budoucí D35 mezi Janovem a Opatovcem vzniká nejdelší mostní stavba této části dálnice. Estakáda nad současnou silnicí I/35 bude dlouhá 400 metrů. Po vybudování opěry mostu a pilířů, které se zakládají do hloubky asi 18 metrů, se na ně vysunou dva železobetonové mostní objekty nad současnou silnici, popsal zástupce zhotovitelské firmy Jan Kabelka.
„Jde o postupné vysouvání mostní konstrukce, která se vyrábí za opěrou a vysouvá se do konečného umístění, kde bude stát,“ uvedl Kabelka.
Mostní konstrukce je navržena do oblouku a kříží silnici I/35 pod poměrně ostrým úhlem. Oba železobetonové díly dlouhé 400 metrů se vyrobí na místě, stavební firma postaví na místě výrobnu. Provoz na frekventované silnici I/35 nebude během stavby mostu omezen, stavbaři vybudují v místě dočasnou přeložku komunikace.
Vzniknout má až třináct mostů
Stavba úseku Janov–Opatovec začala letos v květnu. Úsek bude dlouhý 11,8 kilometru, dálnice povede v blízkosti silnice I/35. Součástí stavby je třináct mostů, z toho sedm je dálničních.
Vznikne také nový železniční most na koridoru Česká Třebová – Brno, stavební firma postaví i dva ekodukty pro migraci zvířat. V projektu je rovněž 4,4 kilometru protihlukových stěn, motoristé budou jezdit přes mimoúrovňovou křižovatku u Opatovce. Bude také nutné přeložit množství úseků větších a menších silnic a polních cest.
„V letošní sezoně se nám podařilo zahájit přeložky inženýrských sítí, přičemž nejvýznamnější je přeložka vysokotlakého vodovodu v přibližné délce čtyři kilometry. Začali jsme také převážnou část zemních prací,“ uvedl Stanislav Král z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Dálnice propojí čtyři kraje
Úsek stavějí společnosti MI Roads a Doprastav. Náklady podle smlouvy dosáhnou více než 2,5 miliardy korun bez DPH. Uvedení do provozu je naplánované na 22. prosince 2025.
Dálnice D35 má v budoucnosti spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec–Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice–Opatovice–Časy–Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice–Olomouc, obchvat Olomouce a úsek Olomouc – Lipník nad Bečvou.








