Symbol železnice – okřídlené kolo – opět zdobí historickou budovu pražského hlavního nádraží. Secesní památkově chráněný objekt prochází celkovou rekonstrukcí a na soše kola poslední rok chyběla pozlacená křídla. Po složité šestihodinové operaci jsou zpět na svém místě.
Na Fantově budově je opět kolo se zlatými křídly, jejich zvedání trvalo šest hodin
Nádražní budova pojmenovaná podle svého architekta Josefa Fanty ožívá a návrat okřídleného kola, respektive zlatých křídel ke kolu, lze považovat za symbolický vrchol její obnovy. Mluvčí Správy železnic Nela Frýbová zdůraznila, že rekonstrukce plastiky byla nutná, protože konstrukce korodovala a hrozilo, že křídla spadnou.
Křídla jsou vyrobena z mědi a potažena 4875 plátky 24karátového zlata. „Je to velmi tenká vrstvička, která se nanáší štětečkem z veverčích ocásků,“ přiblížil náměstek ředitele Stavební správy západ Správy železnic Ondřej Göpfert. Přesto každé ze dvou křídel váží půl tuny.
Podle restaurátora Davida Ritschela byla zachována co největší část původní konstrukce křídel, ale ne vše. „Část konstrukce byla nahrazena novou tak, aby nekorodovala,“ ozřejmil.
Vyzdvižení mohutných křídel do čtyřicetimetrové výše na jižní věž Fantovy budovy neovlivnilo provoz ve Wilsonově ulici, stavební technika i samotná křídla se vešla na malé prostranství před budovou. Operace začala v sedm hodin ráno a skončila kolem jedné odpoledne.
Opravy budou pokračovat ještě dva roky, budou mít deset let zpoždění
Oprava fasády a střechy Fantovy budovy za 220 milionů korun je tím téměř již u konce. Zcela hotová má být v květnu. Na budově se ale bude pracovat dál, na řadu přijdou vnitřní prostory. Jejich rekonstrukce zabere ještě dva roky.
Secesní Fantova budova letos oslaví 110. výročí zahájení své stavby. Na počátku 20. století nahradila původní, již nevyhovující novorenesanční budovu nádraží, které tehdy neslo jméno císaře Františka Josefa. Dokončena byla v roce 1909. V 70. letech byla dnešní Wilsonova ulice (tehdy třída Vítězného února) začleněna do Severojižní magistrály, budova tak ztratila přímé pěší propojení s městem, zároveň se cestující přemístili do nové odbavovací haly a Fantova budova začala chátrat.
Původně měla její rekonstrukce navázat na rekonstrukci nové odbavovací haly a skončit v roce 2013. Společnost Grandi Stazioni, která podle smlouvy s Českými drahami měla obě části hlavního nádraží opravit a potom dlouhodobě provozovat, však s celkovou opravou památky váhala. Poté, co nádražní budovu převzal stát, italská společnost o smlouvu přišla a Správa železnic začala Fantovu budovu rekonstruovat ve vlastní režii.