Grandi Stazioni odchází neslavně, přesto hlavní nádraží proměnila velmi výrazně

Hlavní nádraží přišlo o svého provozovatele. Firma Grandi Stazioni sice proměnila někdejší potemnělou odbavovací halu v prosvětlený prostor plný obchodů, ale s další fází opravy váhala. Nakonec kvůli tomu přišla o slíbený třicetiletý pronájem nádraží. Zásluhu na zásadní proměně, kterou postřehne a většinou i ocení každý cestující, jí však upřít nelze.

Jedna z nákupních pasáží v centru Prahy se od těch ostatních trochu liší. Občas zazní gong a hlášení, který vlak a v kolik hodin odjede od kterého nástupiště. Jinak však je ostatním takovým pasážím vcelku podobná – prodává se zde jídlo, knihy, boty, oděvy i hračky. A také jízdenky na vlak.

Před deseti lety se v nové odbavovací hale pražského hlavního nádraží prodávaly jízdenky, dokonce se k pokladnám dalo dostat snáze než dnes. Tím ale podobnost končí. Spíše než nákupní pasáž připomínalo nádraží podivné tržiště kombinované s nocležištěm pro bezdomovce. Kromě bezdomovců, kteří často šířili pronikavý zápach, obývala prostornou, ale prakticky prázdnou halu také hejna holubů.

Kdo delší dobu vyčkával – například než na odjezdové tabuli naskočilo číslo nástupiště – se v lepším případě dočkal neodbytných žádostí o příspěvek na víno, v horším případě přímého zásahu od prolétajícího holuba.

Bezdomovci na hlavním nádraží
Zdroj: Stanislav Peška/ČTK

Proměna je zásadní, i když je třeba přiznat, že v současné podobě nová odbavovací hala nejspíše nesplňuje představy svých architektů. Souvislé rozlehlé prostory narušily a natrvalo rozdělily příčky, které ohraničují obchody.

Původní podobu si zachovala charakteristická světla ve spodní, v menší míře i horní části haly, na původních místech zůstaly také dvě velké odjezdové tabule, ačkoli už nejde o původní mechanická zařízení. 

Dvě zásadní změny za 145 let

Stanice, která od roku 1990 nese název Praha hlavní nádraží, nádraží prezidenta Wilsona, svou podobu během 145 let existence naprosto změnila hned dvakrát. Poprvé to bylo po roce 1901, kdy již šlo o nejdůležitější nádraží ve městě a původní novorenesanční odbavovací budova byla příliš malá.

Vznikla proto nová majestátní secesní budova od Josefa Fanty, kterou cestující procházeli dalších 70 let. Potom se však museli přesunout o patro níž. Z ulice Vítězného února (předtím i poté Wilsonovy), odkud se do budovy vstupovalo, se stala de facto autostráda. Nová odbavovací hala vznikla pod ní, stavba začala v červnu 1972 a její slavnostní otevření proběhlo 1. července 1977. Vrchním architektem byl Josef Danda, spolupracovali s ním Jan Bočan a manželé Šrámkovi.

Nová odbavovací hala před rekonstrukcí
Zdroj: René Volfík/ČTK

Oldřich Ševčík a Ondřej Beneš v knize Architektura 60. let charakterizují původní podobu haly takto: „Dvoupodlažní prostor o celkové ploše 18 200 m², horní část haly zaujímá plochu 4500 m² a výšku 4 m.“

1 minuta
Archiv ČT24: Podívejte se, jak nová odbavovací hala vznikala
Zdroj: ČT24

Z architektonického hlediska šlo bezpochyby o zajímavý a kvalitní počin. Mohutné prostory ovšem zaplňovaly vlastně jen vstupy do metra, pokladny (na úrovni, kde jsou dnes obchody), úschovna zavazadel ukrytá za nimi a v horním podlaží informace a sociální zařízení.

Relativní prázdnota snad v 70. letech nevadila vzhledem k estetickému významu, jenomže po revoluci si takové prázdné prostory neporozuměly s novou dobou.

Československé dráhy, po nich státní České dráhy a nakonec i akciové České dráhy, kterým budova patřila až do letošního léta, dovnitř vpustily drobné podnikatele a hala se proměnila prakticky ve vetešnictví.

Mezi stánky se vším možným a cestujícími se proplétali jednak již zmínění bezdomovci (a holubi), jednak prostituti, jejichž vyhlášeným střediskem byla Fantova kavárna. Rozlehlá hala, do níž se přirozenou cestou dostávalo jen velmi málo světla, nebyla nijak zvlášť prosvětlená, a tak místo úcty z moderní, ale majestátní „železniční katedrály“ přepadaly procházející cestující spíše obavy a snaha dostat se co nejrychleji do vlaku.

Nová odbavovací hala před rekonstrukcí
Zdroj: ČTK/Judita Thomová-Mauerová

Vznik nové odbavovací haly také znamenal podstatné omezení provozu kdysi moderní a kapacitní Fantovy budovy. Publikace Praha a železnice od Milana Poláka naznačuje, že po stanovení konečné trasy Severojižní magistrály byla ohrožena sama existence budovy – podobně jako magistrála později „smetla“ bývalé těšnovské nádraží. „Naštěstí se v té době stala půvabná secesní budova nádraží památkově chráněnou, takže projektanti ji jednoduše zbourat nemohli,“ podotýká však.

Opravit a 30 let provozovat

Václav Haas v publikaci 20 let železnice v Pražské integrované dopravě dává rekonstrukci prostor pro cestující do souvislosti s předchozími úpravami hlavního nádraží, které začaly již v roce 1990, a následující stavbou nové provozní budovy a rekonstrukcí kolejiště ve východní části, kde vznikla nástupiště číslo pět až sedm.

Připomeňme, že ještě předtím vznikl třetí Vinohradský tunel. Po roce 2004 celková rekonstrukce nádraží pokračovala náhradou mostů přes Seifertovu ulici, v roce následujícím přestala fungovat spojka Hrabovka a začala stavba Nového spojení, které nahradilo dosavadní komplikované napojení hlavního nádraží na trať z České Třebové. V době, kdy bylo Nové spojení téměř hotové, začala také oprava západní části nádraží samotného.

České dráhy se s Grandi Stazioni dohodly na rekonstrukci celého hlavního nádraží, respektive části která jim patřila (to je nové odbavovací haly, Fantovy budovy a prvního nástupiště), v roce 2003.

Dohoda počítala s tím, že společnost, jež provozuje několik stanic v Itálii, kompletně opraví části nádraží, které byly v majetku ČD, a potom je bude třicet let provozovat a pronajímat obchodní prostory. Druhá část o dlouhodobém pronájmu však nyní – po převodu nádražních budov na stát – padla.

Obchody krátce po otevření části rekonstruované odbavovací haly
Zdroj: René Volfík/ČTK

V prostorách pro cestující práce fakticky začaly koncem roku 2006. Stánky zmizely, místo nich nejprve vyrostl ve spodní části haly kvádr s butikem a knihkupectvím s kavárnou.

Pokladny se (po nekomfortním mezičase stráveném v bočním výklenku) přesunuly dále od vchodu do prostor bývalé úschovny zavazadel, zásadně změnily svůj charakter z neosobních okének na moderní přepážky a na místě původních pokladen vznikly další obchody. Podobnou proměnou prošlo horní podlaží. V současnosti hale vévodí kromě ústřední odjezdové tabule dvojice šikmých pohyblivých chodníků a výtahů vedle nich. 

Rekonstruovanou novou odbavovací halu slavnostně otevřeli prezidenti České republiky a Itálie Václav Klaus a Giorgio Napolitano v dubnu 2011.

Rekonstruovanou halu otevřeli prezidenti ČR a Itálie Václav Klaus a Giorgio Napolitano
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Proměnou prošly i další části nádraží, ovšem to již v režii Správy železniční dopravní cesty. Jednak vznikla nová nástupiště číslo dvě až čtyři, jejichž hrana se zvýšila na 550 milimetrů, zmizely stánky s občerstvením a nahradily je elektronické informační tabule. Podchody pod nástupišti se výrazně rozšířily a v posledních letech začala také oprava a čištění zastřešení nástupišť.

Opomenout nelze ani změnu informačního systému, se kterou ruku v ruce šla změna hlasu, který v automatizovaném hlášení podává informace o odjezdech a příjezdech vlaků. Zatímco do jara 2008 „hlásil“ Václav Knop, poté jeho roli převzal hlas brněnské herečky Danuše Hostinské Klichové, známý mezi železničními příznivci také jako „Andula“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Fantova budova na pokraji zájmu

Pro další osud nádraží však byla zásadní oprava Fantovy budovy. Ta tvoří od 70. let odlehlý ostrůvek mezi kolejištěm a magistrálou, což jednak znevažuje její dopravní význam (v současnosti slouží vlastně jen jako průchod pro cestující, kteří přestupují na autobusy, jež odtud jezdí na letiště či do Norimberku), jednak zhoršuje její stav, protože fasáda je vystavena ohromným emisím od desetitisíců projíždějících aut. Léta chátrala, a to zvenku, ale i zevnitř.

Cestující v ní mohli navštívit Fantovu kavárnu, která tehdy měla poněkud pochybnou pověst, několik salonků, jež však byly přístupné pouze příležitostně, a mohutný bazar s oděvy. Ten sice již dávno zmizel, Grandi Stazioni se však k opravě historické secesní budovy nemělo, byť smlouva s ČD počítala s tím, že začne záhy po dokončení prací v nové hale.

Ve skutečnosti se však rekonstrukce dočkala pouze ústřední část interiéru s Fantovou kavárnou a teprve letos na jaře začaly první práce na fasádě. Bylo však zřejmé, že se k tomu Grandi Stazioni odhodlala v době, kdy jí už evidentně teklo do bot.

S prázdnou by odejít neměla. Ředitel společnosti Andrea Odoardi řekl ve středečním rozhovoru pro server Ihned.cz, že by místo dlouhodobého pronájmu měla dostat miliardu korun, o které je ochotná se se státem, popřípadě i Českými drahami, soudit.

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na Štědrý den bylo v Česku nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 26 mminutami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 1 hhodinou

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 20 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 20 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025
Načítání...