Praha – Kavárna v bývalé odbavovací hale historické budovy pražského hlavního nádraží začíná sloužit svému účelu. Společnosti Grandi Stazioni, která má budovu od Českých drah v dlouhodobém pronájmu, po dlouhé snaze nalezla provozovatele rekonstruované Fantovy kavárny, nakonec se dohodla s firmou, která provozuje kavárenský řetězec v nákupních centrech.
Fantova kavárna má opět otevřeno, už není doupětem prostituce
V prostorách, kde si v minulosti kupovaly statisíce cestujících jízdenky na vlak, vznikla kavárna již po otevření nové odbavovací haly v suterénu, její provoz ale skončil před rekonstrukcí nádraží. Práce na interiéru centrální části historické budovy sice byly hotové již před dvěma lety, společnosti Grandi Stazioni se ale nedařilo nalézt provozovatele kavárny. Poté si společnost dlouho vybírala ze tří zájemců. „Nového nájemce Fantovy budovy jsme vybírali velmi pečlivě,“ poznamenal mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík. Nakonec se provozovatelem kavárny stala původem indická společnost Café Coffee Day. Ta se v Česku specializuje na kavárny v obchodních centrech, v Praze je má na Smíchově a Harfě.
Původní Fantova kavárna neměla dobrou pověst, byla známá jako rejdiště prostitutů a narkomanů. Při rekonstrukci však prostory změnily svoji podobu a temná, oprýskaná hala opět dává vzpomenout na slávu železnice konce 19. století. „Opravili jsme všechny sochy od sochařů Šalouna a Suchardy, opravovaly se nátěry, znaky měst, zcela nově byla opravena a renovována vitráž,“ přiblížil Martin Hamšík. S výsledkem je spokojen také Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu. „Tuto část se podařilo obnovit vzorně. Přál bych si, aby se to tak podařilo na celé budově,“ podotkl.
Kavárna je hotová, fasáda se dále rozpadá
Grandi Stazioni se dohodla s Českými drahami na opravě a pronájmu hlavního nádraží v roce 2006. V letech 2008 až 2011 rekonstruovala novou odavovací halu, s opravami secesní budovy od Josefa Fanty však váhala. Oživení prostoru bývalých pokladen s Fantovou kavárnou je teprve prvním krokem. Podle dohody s ČD přitom měla do října 2016 mít ztracený lesk zpět celá budova. Ve skutečnosti ale po dokončení opravy staré odjezdové haly žádné práce nepokračují a Grandi Stazioni požádala o dvouletý odklad termínu.
Podle Martina Hamšíka souvisí zdržení především s tím, že italská společnost nedokázala vymyslet vhodné využití pro mohutný objekt uvězněný mezi kolejištěm a magistrálou, který přitom už k provozním záležitostem z větší části neslouží. „Nejedná se jenom o čistou rekonstrukci nebo stavbu, ale o nalezení nové funkčnosti,“ podotkl Martin Hamšík. Jak ale připomněl Ondřej Šefců, situace je kritická. Problém nepředstavují ani tak další vnitřní prostory secesní budovy, ale především její fasáda. „Některé části průčelí chátrají a hrozí nenávratné škody,“ varoval.
Práce začnou na podzim?
Nájemní smlouva, kterou italská společnost dostala oplátkou za rekonstrukci nádraží, má být na 30 let, podle ministerstva dopravy je ale pouze desetiletá s tím, že by se měla příští rok dále prodloužit. Na jaře dali přitom zástupci ministerstva a drah najevo, že pokud bude Grandi Stazioni dále otálet, kontrakt již neprodlouží. To ale označil Martin Hamšík za spekulace. Je přesvědčen, že se jednání s ČD vyvíjí příznivě. „Na základě posledního vývoje jednání si myslím, že mohu být optimistický. Jakmile dosáhneme dohody, jsme připraveni na podzim obnovit práce na rekonstrukci, a to na fasádě, která je ve špatném stavu,“ slíbil.