Pražské hlavní nádraží má novou halu

Praha - Český prezident Václav Klaus a italský prezident Giorgio Napolitano dnes po poledni slavnostně otevřeli zrekonstruovanou odbavovací halu hlavního nádraží v Praze. Slavnost přišla s velkým zpožděním, část prostor se otevřela pro veřejnost už na podzim, některé obchodní plochy jsou naopak stále uzavřeny. Rekonstrukce hlavního nádraží vyšla společnost Grandi Stazioni na 1,1 miliardy korun. K završení oprav zbývá ještě dokončit historickou secesní Fantovu budovu, která by podle původních odhadů měla být hotová přibližně do dvou let. V následujících měsících se bude jednat o její podobě.

Odbavovací hala největšího nádraží v Česku byla rekonstruována za provozu, první náznak lepších zítřků míst ještě nedávno známých jako rejdiště žebráků, holubů a stánkařů, spatřili lidé před dvěma lety, oprava celé haly byla dokončena loni na podzim.

Slavnostní páska se dnes rozpadla na pět kusů. Přestřihli ji prezidenti dvou republik Václav Klaus a Giorgio Napolitano spolu s generálními řediteli „svých“ železničních dopravců Petrem Žaludou a Maurem Morettim. Českým drahám nádraží patří, italským Státní železnicím (Ferrovie dello Stato) zase patří společnost Grandi Stazioni. Ta rekonstrukci provedla a má nádraží v dlouhodobém pronájmu. Podle prezidenta Klause je rekonstrukce budovy nádraží reálný a hmatatelný důkaz hospodářské spolupráce mezi Českou republikou a Itálií. Ředitel Českých drah Žaluda upozornil především na dopravní význam stanice: „Je to otevření největšího nádraží v České republice, kterým projde více než 100 tisíc lidí.“

V rámci přestavby odbavovací haly společnost vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory a výtahy, kamerový zabezpečovací systém, čtyři bloky nových toalet a množství obchodů. „Moderní nádraží by mělo být takovým centrálním bodem města,“ uvedl jednatel společnosti Grandi Stazioni Fabio Battaggia. Společnost investovala i do projektového záměru obnovy přilehlého parku.

Překrásná Praha, rozpadlá Jihlava

Zatímco odbavovací prostory pražského nádraží, které nese jméno amerického prezidenta Wilsona, se mohou měřit s tím lepším, nač lze narazit v německých nebo rakouských městech, řada železničních stanic v Česku ale svým vzhledem a zázemím zůstává hluboko v minulém století – chybí jen parní lokomotiva. Dobrou vizitkou Českých drah není například nádraží Jihlava-město, zlínská centrální stanice, a dokonce ani brněnské hlavní nádraží. Má se to ale rychle změnit. „Během dvou let by všechna nádraží měla odpovídat 21. století,“ slíbil při slavnostním otevření Wilsonova nádraží ředitel drah Petr Žaluda.

Grandi Stazioni výměnou za rekonstrukci hlavního nádraží získala od Českých drah možnost budovu nádraží komerčně využívat po dobu 30 let. V roce 2009 společnost vykázala zisk 7,1 milionu korun při obratu 140 milionů korun. Pro loňský rok společnost odhaduje zisk přibližně 14 milionů korun.

Dělníci budou dále pracovat na historické Fantově budově. Podle mluvčího společnosti Grandi Stazioni Martina Hamšíka je do současné chvíle realizováno přibližně 90 procent z celkové investice. Docela hotová má být rekonstrukce nádraží znamého také jako Wilsonovo v roce 2013.

Grandi Stazioni zvítězila ve výběrovém řízení na obnovu pražského hlavního nádraží v roce 2002, budovu opravuje od roku 2006. Opravuje také nádraží v Mariánských Lázních. Od rekonstrukce nádraží v Karlových Varech společnost kvůli špatnému stavu budovy odstoupila.