Italská společnost Grandi Stazioni již nebude spravovat pražské hlavní nádraží. Správa železniční dopravní cesty oznámila, že ukončí vzájemnou smlouvu, protože Grandi Stazioni včas neopravila historickou Fantovu budovu. Nájemce už SŽDC vyzvala, aby jí prostory předal. Podle původního kontraktu s Českými drahami měla mít italská firma nádraží dalších 30 let v pronájmu.
Grandi Stazioni dostane vyhazov z hlavního nádraží, nestihla opravit Fantovu budovu
Letos v létě přešlo pražské hlavní nádraží do majetku státu. SŽDC, jež ho spravuje, nyní oznámila, že s Grandi Stazioni ukončí spolupráci. Nedojde tedy na očekávaný třicetiletý pronájem nádraží, který měl být odměnou za provedené opravy. SŽDC vadí, že dosud není hotová oprava historické části nádraží. Ukončení smlouvy má sice podmínku, ale tu již firma nestihne naplnit. „K 16. říjnu 2016 platnost smlouvy zanikne v případě, že nebudou její podmínky naplněny,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Společnost žádala o dvouletý odklad termínu. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že by stát italské společnosti rád vyšel vstříc a termín na dokončení prodloužil, ale není to možné kvůli zákonu o veřejných zakázkách. „Nedovoluje nám to právní situace. To by mohli pochopit,“ poznamenal ministr. Vyplynulo to z posudků, které si již dříve nechaly zpracovat České dráhy a nyní i SŽDC.
Rychleji to nešlo, tvrdí firma. Podle ministra se vymlouvá
Ředitel Grandi Stazioni Andrea Odoardi ve středečním rozhovoru pro server iHNED.cz odmítl, že bylo možné pracovat rychleji. Secesní Fantova budova postavená v první dekádě 20. století byla podle něj v nečekaně špatném stavu. „Museli jsme investovat víc peněz, a to znamená i více času na dokončení rekonstrukce,“ řekl. Postěžoval si i na administrativní průtahy i spolupráci s ČD, která podle Odoardiho byla při schvalování dokumentace „velmi komplikovaná“.
Podle Dana Ťoka jsou to „nedůstojné výmluvy“. Také SŽDC je přesvědčena, že na opravu Fantovy budovy bylo dost času. „Společnost Grandi Stazioni uzavřela smlouvu se společností České dráhy v roce 2003. Měla tedy dostatek času dokončit rekonstrukci hlavního nádraží v Praze,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Jednání pokračují?
Mluvčí Grandi Stazioni sdělil, že společnost výzvu k vyklizení nádraží již obdržela. „Jednání o prodloužení smlouvy nicméně pokračují dál. Momentálně čekáme, jak se vyvinou,“ doplnil. Společnost tak stále doufá, že se se SŽDC nakonec dohodne. Alespoň dílčího zastání se Grandi Stazioni dočkala od Národního památkového ústavu, který varoval, že by vypovězení nájemce mohlo ohrozit rozjednané další opravy. Nutně potřebuje opravu hlavně výzdoba bočních křídel. Současně ale památkáři uvedli, že z konstrukčního hlediska budova není v havarijním stavu.
Z vyjádření SŽDC vyplývá, že se jednání týká pouze předání pronajatých prostor a nájemních smluv. „Máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží z GS na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb,“ ujistila mluvčí Šubová. Na to, aby se připravili na přechod nádraží pod stát, vyzvala železniční správa nájemce obchodů již počátkem týdne.
I kdyby však na hlavním nádraží skončila, nepočítá Grandi Stazioni s tím, že by měla odejít s prázdnou. Místo dlouhodobého pronájmu by podle jejího šéfa měla dostat miliardu korun. Již dříve společnost varovala stát, že bude požadovat náhradu peněz, které ro rekonstrukce vložila. „Pokud se nedohodneme, budeme svá práva bránit u soudu. Spory povedeme se SŽDC a pravděpodobně bývalým majitelem, Českými drahami. (…) Ve hře je i spor s Českou republikou,“ řekl Odoardi iHNED.cz.
Smlouva s ČD původně předpokládala, že italská společnost do roku 2013 rekonstruuje celé hlavní nádraží, resp. části, které patří ČD, tedy zejména novou odbavovací halu a historickou secesní Fantovu budovu. Zatímco však rekonstruovanou odbavovací halu v roce 2011 slavnostně otevřeli prezidenti Česka a Itálie, práce na staré budově probíhaly pozvolna a první opravy fasády začaly až letos na jaře.