Restaurátoři dokončili průzkum jedné z největších secesních památek v Česku – Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Vzápětí začali čistit fasádu jedné ze dvou věží. Zahájili tím předehru k dlouho odkládané rekonstrukci historické budovy, která v posledních desetiletích chátrá mezi kolejištěm a magistrálou. Stavební práce by měly začít za měsíc.
Už mělo být hotovo. Oprava nádražní Fantovy budovy ale teprve začíná
Ve druhé polovině minulého desetiletí prošla velkou proměnou nová odbavovací hala hlavního nádraží v Praze. Naděje, že vzápětí prokoukne i historická budova nad ní, však byla lichá.
Italská společnost Grandi Stazioni, která za to, že stanici opraví, dostala její prostory od Českých drah do dlouhodobého pronájmu, se do opravy Fantovy budovy pustí až nyní. Bezprostředně totiž hrozí, že pro neplnění podmínek kontraktu přijde firma o celé nádraží.
Dokončí Grandi Stazioni opravu? Hrozí jí výpověď
Oprava secesní nádražní budovy měla skončit letos v říjnu. Ve skutečnosti začne v květnu, je proto zřejmé, že v termínu hotová nebude. České dráhy již dříve pohrozily, že pokud oprava nezačne, nájemní smlouvu uzavřenou na 30 let ukončí. O to však Grandi Stazioni nestojí. „Vyjednáváme o prodloužení termínu do konce roku 2018,“ uvedl mluvčí italské společnosti Martin Hamšík.
Stanice Praha hlavní nádraží – nádraží prezidenta Wilsona však navzdory někdejším výhradám, které se týkaly nájemní smlouvy, má letos převzít Správa železniční dopravní cesty. I s jejími zástupci bude Grandi Stazioni jednat o udržení kontraktu a prodloužení termínu na rekonstrukci historické části stanice.
SŽDC ale zatím nechce předjímat, zda italské firmě vyjde vstříc, a nechá ji v pronájmu, i když nedodrží termín oprav. Italská společnost – jejímž většinovým vlastníkem je Ferovia dello Stato (FS), tedy italský protějšek SŽDC – však věří, že se dohodne s kterýmkoli majitelem nádraží. „Pokud bychom tomu nevěřili, nepouštěli bychom se do dalších fází oprav,“ podotkl Hamšík.
Restaurátoři již čistí fasádu
Bez ohledu na to, jak složitá jednání budou, zdá se, že samotnou rekonstrukci Fantovy budovy již nic nezastaví. Restaurátoři začali čistit fasádu na jedné z věží. Propracovávají se k autentické barvě a do původního stavu začínají vracet sochy. Velkou část výzdoby budou muset vytvořit znovu.
Fasáda Fantovy budovy je velmi komplexní, jsou na ní části dřevěné i kamenné. Nejvíce práce ale bude se spárami. Zalité jsou směsí cementu s asfaltem, což se restaurátorům nelíbí. „Bohužel byly takto očištěny všechny spáry při poslední opravě v 80. letech,“ řekl restaurátor Jarmil Plachý.
Současně s rekonstrukcí Fantovy budovy bude pokračovat i oprava zastřešení nástupišť, kterou ovšem zajišťuje SŽDC. Již od minulého roku je kvůli ní na nádraží částečná výluka. Hotová by měla být v polovině příštího roku. V roce následujícím počítá Grandi Stazioni s dokončením prací na Fantově budově.
Nádraží na pomezí tří čtvrtí stojí 145 let
Nádraží, které původně neslo jméno císaře Františka Josefa, stojí na pomezí Nového Města, Vinohrad a Žižkova od roku 1871. Majestátní secesní budova ale nahradila původní novorenesanční stavbu až na počátku 20. století. Tehdy již nádraží císaře Františka Josefa směřovalo k pozici nejvýznamnější železniční stanice ve městě. K původnímu nádraží, na kterém ukončila společnost Dráha císaře Františka Josefa svoji pražskou odbočku z trati Vídeň–Cheb, se totiž postupně napojily i trati z dalších směrů: od Plzně, Turnova a prostřednictvím hrabovské spojky i hlavní trať z Olomouce.
Velkými proměnami prošlo nádraží v 70. letech, kdy vznikla nová odbavovací hala, i na přelomu 80. a 90. let, kdy přibyla tři nová nástupiště. V minulém desetiletí rekonstruovali dělníci nové odbavovací haly i nástupiště a podchody pražského hlavního nádraží.
Jediné, co zbývá, jsou Vrchlického sady – proslulý „sherwood“, který je přímo u hlavního vchodu. V budoucnu by tam měly jezdit i tramvaje. Opravu Vrchlického sadů však nemá na starosti ani SŽDC, ani Grandi Stazioni, nýbrž Praha 1. Ta se k ní zatím nechystá.