Pražské hlavní nádraží má opět celou halu – a v novém

Praha – Místo, které je pro mnoho lidí branou do Prahy – hlavní nádraží – už není ostudou města ani staveništěm. Čtyřletá rekonstrukce odbavovací haly skončila, cestující nebo lidé, kteří přišli za nákupy, už nebude trápit prach a hluk. Navíc mají k dispozici skoro dvakrát více prostoru než po celou dobu, kdy se postupně rekonstruovaly obě poloviny haly, přístupný je opět také jižní podchod k nástupištím. Hala samotná při rekonstrukci dostala podobu malého nákupního centra.

Ačkoli je hala ze 70. let minulého století plná obchodů, zvětšil se při rekonstrukci i prostor pro cestující. Ti mají k dispozici také dva nové výtahy a jezdící schody. Minulostí mají být fronty u pokladen i bezdomovci nebo prostituti. O bezpečí se postará společnost Grandi Stazioni, která nádraží rekonstruuje. „Posílili jsme bezpečnost, máme také instalovány kamery,“ uvedl mluvčí firmy Martin Hamšík. „Probíhá již pouze závěrečný úklid a postupné předávání nových obchodních prostor nájemníkům, kteří by rádi otevřeli ještě na Vánoce ,“ doplnil Hamšík. Za miliardovou investici do nádraží dostala společnost jeho prostory do třicetiletého pronájmu.

Rekonstrukce hlavního nádraží ještě není zcela u konce, další její fáze ale budou cestující omezovat mnohem méně než dosavadní práce v odbavovací hale a na čtyřech nástupištích v dvoraně, která prošla rekonstrukcí v minulých letech. Dělníci budou pracovat na historické Fantově budově a na střeše nádražní dvorany. Docela hotová má být rekonstrukce nádraží znamého také jako Wilsonovo v roce 2013.

Zatímco před turisty a dalšími lidmi, kteří přijíždějí rychlíky ze zahraničí nebo vzdálených míst Česka, se už Praha nemusí stydět, pro lidi, kteří dojíždějí do metropole z blízkých měst a obcí regionálními vlaky, se teprve začíná blýskat na lepší časy. Na Masarykově nádraží, kde končí regionální linky od Kladna, Kolína nebo Kralup, zahájil investor Masaryk Station Development přípravu prací na dvoraně, kam už léta zatéká a bezpečnost cestující musí zajišťovat provizorní dřevěné konstrukce. „Provede se stavebněhistorický průzkum, proberou se jednotlivé prvky. Některé budou nahrazeny, některé budou opraveny,“ popsal ředitel projektu Tomáš Kadeřábek. Velká část haly je nyní kvůli opravě uzavřena, lidé musí používat boční vchody.

Příjezdová hala, která cestujícím slouží už 165 let, by měla být opravena příští rok v létě. Hned nato začnou práce na hlavních budovách.

  • Střecha haly Masarykova nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2140/213992.jpg
  • Uzavřeno pro rekonstrukci autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2140/213996.jpg