Po roce stavby metra D zbývá k propojení stanic Pankrác a Olbrachtova 60 metrů tunelu

Přesně po roce od zahájení stavby metra D zbývá k propojení stanic metra Pankrác a Olbrachtova prokopat šedesát metrů tunelu. Nyní je už na stavbě podle Dopravního podniku (DPP) vykopána polovina tunelů, zhruba 1,6 kilometru. Ražby na prvním úseku potrvají ještě necelé tři roky, zhruba do přelomu let 2025 a 2026. DPP zároveň připravuje tendr na nákup automatizovaných vozů pro linku C a D.

Do stavby, která začala před rokem, dosud Dopravní podnik investoval zhruba 1,8 miliardy korun. Celkové náklady by měly vyjít při započtení inflace předběžně na 52,09 miliardy korun, přesná cena ale bude jasná po výsledku soutěže na stavebníka pro druhý úsek. 

Na budovaný úsek z Pankráce na Olbrachtovu naváže část ze stanice Olbrachtova na Nové Dvory. Jako poslední pak budou stavbaři pracovat na úseku z Nových dvorů do Depa Písnice. 

Dělníci dokončili ražbu dvojkolejného tunelu, který spojuje budoucí stanice Pankrác a Olbrachtova. „Razíme jednotlivé jednokolejné úseky před stanicí Olbrachtova, protože tam se tunel rozdvojuje pro vjezd do stanice. A zahájili jsme ražbu tunelové propojky, která propojí trasy linky C a D,“ popsal předseda představenstva společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.  

„Pokud vše půjde tak, jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez řidičů projedou už na konci roku 2029. Máme vyražených už 1,6 kilometru nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67 848 metrů krychlových rubaniny a bylo použito 17 831 metrů krychlových betonu,“ popsal během úterní návštěvy stavby primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). 

Stavbu provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.

Soutěž na dodavatele stavby navazujícího úseku

V Praze nyní zasedá hodnotící komise, která posuzuje nabídky dodavatelů na stavbu navazujícího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory. „Velmi rádi bychom na podzim zahájili výstavbu tohoto úseku společně s přístupovými tunely z Depa Písnice,“ řekl ředitel DPP Petr Witowski. 

Vliv na výslednou cenu podle něj má mimo jiné inflace i ceny energií a práce. Dopravní podnik počítal s tím, že druhá etapa vyjde na třiadvacet či čtyřiadvacet miliard, podle Witowského jsou ale cenové nabídky uchazečů vyšší, než byl odhad DPP.

Linka má obsloužit hustou zástavbu mezi nejstarší linkou C a pravým břehem Vltavy. „Určitě přes sto tisíc lidí. To je předpokládaná kapacita. Je to o tom, že by se měly nahradit všechny ty dieselové busy, které teď jezdí kolem Thomayerovy nemocnice,“ podotýká Hřib. Město má s oblastí velké plány – na prozatímní jižní konečné v Nových Dvorech chce dokonce postavit vlastní čtvrť s dvěma tisíci městských bytů.

7 minut
Události: Metro D
Zdroj: ČT24

DPP připravuje podklady na tendr pro nákup automatizovaných vozů

V souvislosti se stavbou metra DPP Witowski uvedl, že  by mohl mít ještě letos připraveny všechny podklady pro vypsání veřejné zakázky na nákup vozů pro automatizovaný provoz na trasách metra C a D.  Tendr by pak měl být vyhlášen v příštím roce. 

Automatizace provozu na lince C pražského metra umožní podle Witowského zkrátit intervaly. S vozy bez řidiče se pak počítá také na nyní stavěné trase D z Pankráce do Písnice. „Letos bychom chtěli dospět do nějaké finální fáze přípravy veřejné zakázky, to znamená, že bychom ji mohli vypsat někdy v první polovině příštího roku,“ řekl Witowski.

Nejstarší a nejvytíženější trasa C se podle něj pro automatizaci nabízí zejména proto, že zejména v centrálních úsecích, tedy zhruba od Nádraží Holešovice na Vyšehrad, je na hraně své kapacity. „Jediný způsob, jak ji navýšit, je automatizace,“ sdělil ředitel. 

Příprava metra D se před začátkem stavby potýkala s řadou problémů. Město se například muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. K dohodě všechny strany, kterých se týká stavba Pankrác – Nové Dvory, dospěly až v roce 2019.

Podniku stále chybí potřebná povolení na trase z Nových Dvorů do Písnice, kde je zároveň potřeba ještě vyřešit majetkoprávní vztahy k pozemkům potřebným k výstavbě. „Stoprocentní majetkové zajištění je po Nové Dvory, a jak se blížíme k depu, majetkoprávního zajištění je méně a méně. Zatím nás to ale v ničem nebrzdí,“ řekl Witowski. Harmonogram celé výstavby to podle něj neohrožuje, protože nejdéle stavba potrvá mezi Pankrácem a Olbrachtovou.

Trasy pražského metra s plánovanou linkou D
Zdroj: DPP

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 17 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...