Metro B se prodlouží, soupravy s cestujícími dojedou až do Depa Zličín

Pražský dopravní podnik prodlouží trasu metra B o stanici Depo Zličín. Vznikne u ní také nové záchytné parkoviště P+R pro 600 aut. Současně budou vystavěny dvě nové haly depa Zličín a přebudováno kolejiště. Náklady jsou odhadovány na 1,4 miliardy korun a stavba by mohla začít v roce 2023. Podnik nyní v tendru hledá projektanta.

„Oba objekty, nová stanice metra i P+R, budou vznikat najednou, jeden bez druhého by nedávaly smysl. Cestující se díky tomu ze samotného okraje Prahy dostanou metrem do centra do asi 30 minut od zaparkování. Zlepšíme tím obsluhu v okolí Zličína, spolehlivost a komfort MHD a v neposlední řadě snížíme ekologickou zátěž z individuální automobilové dopravy,“ komentuje záměr náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Nová stanice bude povrchová s dvěma kolejemi a bočním nástupištěm. Vznikne pod svahem na severní straně kolejiště depa Zličín rovnoběžně se Sazovickou ulicí. Vestibul bude orientován východně. Vstup do stanice bude mít automatické posuvné dveře. Na jihu bude nástupiště otevřeno a cestující bude od kolejiště depa oddělovat pouze prosklená stěna.

Severní část stanice bude tvořit obvodový plášť s prosklenými stěnami se žaluziemi. Pro nástup a výstup bude využíváno pouze severní nástupiště. „Stanice je nicméně koncipována tak, že do budoucna počítá i s druhým nástupištěm a případným prodloužením linky B dále na západ,“ sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková.

Parkovací dům P+R bude stát mezi plánovanou stanicí Depo Zličín a ulicí Na Radosti, a to u křižovatky s Míšovickou. Vzdálenost mezi výstupem z metra a nejbližšími vstupy do garáží P+R bude zhruba 30 metrů.

Stanice má být hotová v létě 2025

DPP chce rovněž rozšířit samotné depo o dvě odstavné haly, kapacita je totiž nyní naplněna. „Pokud do budoucna plánujeme zkrácení intervalů na lince B, budeme muset do depa Zličín přesunout část souprav z linky A. Potřebujeme ale pro ně na Zličíně nejdříve postavit novou odstavnou kapacitu,“ vysvětluje generální ředitel DPP Petr Witowski. Nové prostory potřebuje podnik také proto, že na Zličíně má zkušební trať pro testování nových vozů plánovaných pro linku D.

Podnik chce získat pravomocné stavební povolení na přelomu jara a léta 2022. Na podzim roku 2022 vyhlásí tendr na zhotovitele stavby. Samotná stavba by pak měla začít v létě 2023 a do provozu by byla stanice uvedena na konci letních prázdnin v roce 2025.

Podnik zahájil před zhruba 16 roky podobným způsobem výstavbu stanice metra A Depo Hostivař, která vznikla jako součást depa z jedné jeho někdejší haly. Zprovozněna byla v květnu 2006.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Svatovítská katedrála instaluje nové varhany

V katedrále svatého Víta na Pražském hradě začala instalace nových varhan. Na Hradčanské náměstí odpoledne dorazil třetí z celkem devíti kamionů s píšťalami a dalšími částmi nástroje. Teď ho budou odborníci postupně skládat dohromady. Slavnostní žehnání a koncert společně s Českou filharmonií chystá arcibiskupství na 15. června příštího roku. Chrám se tak po více než sedmi staletích dočká symbolického dokončení.
před 5 hhodinami

Historickým městem roku 2024 je Moravská Třebová

Titul Historické město roku 2024 získala Moravská Třebová. Cena je odměnou za využití peněz na obnovu památek z programu ministerstva kultury. Ocenění spojené s odměnou milion korun na další péči o památky v úterý při vyhlášení v Praze převzal místostarosta Václav Dokoupil (KDU-ČSL).
před 9 hhodinami

Sdílené elektrokoloběžky mají v Praze skončit

Praha nepočítá s tím, že by v připravovaném systému pro provoz sdílených dopravních prostředků umožnila parkování elektrokoloběžek. Jejich provozovatelé je proto podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nebudou moci v metropoli nabízet. Společně to oznámili Hřib a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Na neohleduplné využívání sdílených elektrokoloběžek, zejména turisty, si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra města.
14. 4. 2025Aktualizováno14. 4. 2025

Populační změny ohrožují porodnice, některé mohou zaniknout

Na české porodnice dopadají populační změny. Zhruba dvacet z nich nesplňuje stanovenou minimální hranici šesti set narozených dětí ročně. Některým tak hrozí zánik, jiným transformace. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) jedná se šesticí z nich. Posoudí ale i další kritéria, například kvalitu péče.
13. 4. 2025

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
11. 4. 2025

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
11. 4. 2025

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
11. 4. 2025

Za loňským požárem v Národním divadle byl nejspíš nedopalek cigarety

Loňský požár v historické budově Národního divadla způsobil škodu 2,5 milionu korun, prvotní odhad přitom byl deset milionů. Policie ukončila prověřování události, trestný čin nezjistila, požár pravděpodobně vznikl od nedopalku cigarety, sdělil policejní mluvčí Jan Daněk. V technickém zázemí divadla hořelo loni 26. listopadu odpoledne, u požáru zasahovaly desítky hasičů.
9. 4. 2025
Načítání...