Metro D vyzdobí výtvarníci Nepraš a Kokolia. Podle náměstka pro dopravu má být metro výkladní skříní

2 minuty
Události v regionech: Praha představila vítěze výtvarné soutěže na první dvě stanice budoucí trasy metra D
Zdroj: ČT24

Stanici metra D na pražské Pankráci by měla ozdobit umělecká práce Jakuba Nepraše, o výzdobu sousední stanice Olbrachtova se postará Vladimír Kokolia. Rozhodla o tom výtvarná soutěž, kterou městský dopravní podnik vypsal po kritice původních architektonických návrhů stanic metra D.  Výtvarná soutěž bude pokračovat na podzim, kdy chce dopravní podnik najít autory výzdoby pro zbývající tři stanice prvního úseku trasy D.

Architektura stanic první části metra D mezi Pankrácí a Písnicí je sice již stanovena a nic na tom nezměnila ani petice za vypsání architektonické soutěže, jež by situaci změnila, proběhla však soutěž na výzdobu stanic. Zatím dopravní podnik vybral, kdo ztvární první dvě z nich.

Stanici Pankrác bude mít na starosti vizuální umělec, mimo jiné autor videomappingů Jakub Nepraš. Jako dominantní prvek vybral nanočástice. S denní dobou by se měla podoba stanice měnit – večer zteplají barvy a zpomalí se animace, když přijede metro, stanice by se naopak měla rozzářit.

„Chci inteligentně využít čas cestujících, kteří mají čas se zastavit při čekání na vlak. Pracoval jsem s alegorickým rozměrem evoluce, moderních technologií a vynálezů,“ řekl Nepraš.

Návrh ztvárnění stanice Pankrác
Zdroj: ČTK/Jakub Nepraš

Malíř Vladimír Kokolia, který vyzdobí Olbrachtovu, pracoval s pojmy každodennost a všednost. Nechtěl, aby jeho dílo bylo do očí bijící – má být vnímáno spíše podprahově. „Klíčem se pro mě stala situace čekání na příjezd soupravy, kdy cestující prostě hledí nějakým směrem, zírá do zdi či do dlažby, a různě zabíjí čas,“ poznamenal.

Návrh ztvárnění stanice Olbrachtova
Zdroj: ČTK/Vladimír Kokolia

Metro jako výkladní skříň města a umění

„Architekti obou stanic Pavel Sýs a Patrik Kotas právě začínají spolupracovat s autory vítězných výtvarných návrhů na zapracování do projektu. Upřímně se těším na výsledek jejich společné práce,“ ujistil ředitel společnosti Metroprojekt Praha David Krása.

Metroprojekt zaštiťoval vznik architektonické podoby stanic. Zástupci firmy spolu s reprezentanty Prahy, jejího dopravního podniku a Národní galerie také seděli v porotě umělecké soutěže.

Po červené trase C, zelené trase A a žluté trase B bude pod Prahou vést také modrá trasa metra D. Všechny její stanice by měly být laděny do modra, jednotícím prvkem bude také mobiliář. Každá stanice ale bude mít jinou výzdobu, o které rozhodnou výtvarné soutěže. Vyznění by mělo vždy korespondovat se stanicí a jejím určením, proto byla vypsána zvaná, nikoliv otevřená soutěž, vysvětlil ředitel sbírky moderního a současného umění Národní galerie Michal Novotný. 

Jako první by se měl otevřít úsek metra D, který bude mít pět stanic. Pro zbývající tři – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory – vypíše dopravní podnik soutěž na podzim, v září nebo říjnu. Příští jaro pak začne městská firma vybírat, kdo by měl vyzdobit další tři stanice, které se budou stavět vzápětí – Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Metro D by podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) mělo být vlajkovou lodí nejen po technologické, ale i umělecké stránce. „Bude ukazovat, že dopravní podnik na to má,“ poznamenal.

Metro by podle náměstka mělo být „výkladní skříní“ podobně jako v 70. a 80. letech, kdy se na jeho výzdobě rovněž podíleli významní umělci své doby. „Stanice metra byly stavěny jako taková československá vlajková loď,“ poznamenal náměstek.

Náklady na výtvarné práce na trase D nechce město uvádět s tím, že v celkovém rozpočtu jsou to promilové sumy, doplnil Sheinherr.

Metro hledá svého architekta. Zaštítí kvalitu stanic projektovaných v budoucnu

Kritici původně zveřejněné podoby nových stanic žádali více než jen soutěž na jejich výzdobu – chtěli, aby se stanice zcela změnily a proběhla architektonická soutěž. K tomu nedojde, dopravní podnik to zdůvodnil tím, že již měl uzavřené smlouvy s architekty Metroprojektu. Nyní ale vypsal výběrové řízení na novou funkci architekta podzemní dráhy, uvedl generální ředitel společnosti Petr Witowski. 

Architekt by jednak měl pečovat o umělecky cenná díla ve stanicích metra ze 70. a 80. let a zároveň bude garantem architektonické kvality nových stanic. „Měl by se zajímat
o vizuální smog, měl by zaštiťovat jednotný informační a navigační systém,“ doplnil Adam Scheinherr.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Celníci odhalili první českou laboratoř k výrobě nové drogy klefedronu

Celníci odhalili na Ostravsku první českou laboratoř k výrobě klefedronu – nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou. Z výroby téměř tuny drog obvinila policie osm Čechů a jednoho Poláka. Většině členů skupiny hrozí až 18 let vězení. Sedm z obviněných poslal soud do vazby.
10:55Aktualizovánopřed 12 mminutami

Soud potrestal první dva obviněné z kauzy Dozimetr, schválil dohody o vině a trestu

Obvodní soud pro Prahu 9 potrestal první dva obviněné z kauzy Dozimetr. Podnikateli Pavlu Dovhomiljovi uložil dvoumilionový peněžitý trest, podnikatel Zakaría Nemrah musí zaplatit tři miliony korun. Oba muži se k trestné činnosti v rozsáhlém případu korupce při zadávání zakázek pražského dopravního podniku (DPP) přiznali. Rozsudek je v obou případech pravomocný.
10:09Aktualizovánopřed 49 mminutami

Mašinka nakonec v Liberty zůstane

Poslední parní lokomotiva v huti Liberty Ostrava, která tam stojí jako památník před závodem Doprava, se nakonec nebude prodávat jako nepotřebný majetek. Zůstane v podniku jako jeho symbol. Vedení firmy a odboráři se na tom domluvili s insolvenčním správcem Šimonem Petákem, který rozprodej majetku huti řídí.
před 1 hhodinou

Rodinu Huschových krutosti provázely i po válce

Richard Husch byl synem maďarského Němce a Židovky. Matka za války skončila v Terezíně, otec v pracovním táboře, přesto ho krátce po válce obyvatelé Hroubovic na Chrudimsku ubili. Rodinný dům původně konfiskovali nacisté, komunisté verdikt potvrdili. Přestože majitelka válku přežila, skončila s dětmi v maringotce v lese. Rodina si trauma nese dodnes.
před 1 hhodinou

Ostravu Němci urputně bránili, osvobození pomohl i most

Osvobození Ostravy, kterého se tamní obyvatelé dočkali před 80 lety 30. dubna 1945, předcházela rozsáhlá ostravsko-opavská operace, která trvala téměř dva měsíce. Do boje se zapojilo přes čtvrt milionu vojáků 4. ukrajinského frontu Rudé armády včetně příslušníků 1. československé samostatné tankové brigády a československé smíšené letecké divize. Proti stálo sto padesát tisíc vojáků německé armády.
před 2 hhodinami

Pražská hazardní vyhláška před ÚS obstála, regulace není v celém městě stejná

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh ministerstva vnitra na zrušení části pražské hazardní vyhlášky. Živé hazardní hry s krupiérem, třeba ruletu nebo poker, Praha obecně povolila, ale městským částem dala možnost je na svém území zakázat nebo časově omezit. Vnitro v tom spatřovalo nerovný přístup a narušení pravidel hospodářské soutěže. Loni ministerstvo platnost vyhlášky dočasně pozastavilo, nyní bude znovu závazná.
před 2 hhodinami

Soud vyhověl odvolání psychiatra Cimického

Případem psychiatra Jana Cimického viněného ze znásilnění a vydírání se bude muset znovu zabývat obvodní soud. Odvolací senát v úterý vyhověl Cimického odvolání proti předchozímu verdiktu. Sedmasedmdesátiletý lékař a spisovatel obžalobu dlouhodobě odmítá, úterního jednání se nezúčastnil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...