Stanici metra D na pražské Pankráci by měla ozdobit umělecká práce Jakuba Nepraše, o výzdobu sousední stanice Olbrachtova se postará Vladimír Kokolia. Rozhodla o tom výtvarná soutěž, kterou městský dopravní podnik vypsal po kritice původních architektonických návrhů stanic metra D. Výtvarná soutěž bude pokračovat na podzim, kdy chce dopravní podnik najít autory výzdoby pro zbývající tři stanice prvního úseku trasy D.
Metro D vyzdobí výtvarníci Nepraš a Kokolia. Podle náměstka pro dopravu má být metro výkladní skříní
Architektura stanic první části metra D mezi Pankrácí a Písnicí je sice již stanovena a nic na tom nezměnila ani petice za vypsání architektonické soutěže, jež by situaci změnila, proběhla však soutěž na výzdobu stanic. Zatím dopravní podnik vybral, kdo ztvární první dvě z nich.
Stanici Pankrác bude mít na starosti vizuální umělec, mimo jiné autor videomappingů Jakub Nepraš. Jako dominantní prvek vybral nanočástice. S denní dobou by se měla podoba stanice měnit – večer zteplají barvy a zpomalí se animace, když přijede metro, stanice by se naopak měla rozzářit.
„Chci inteligentně využít čas cestujících, kteří mají čas se zastavit při čekání na vlak. Pracoval jsem s alegorickým rozměrem evoluce, moderních technologií a vynálezů,“ řekl Nepraš.
Malíř Vladimír Kokolia, který vyzdobí Olbrachtovu, pracoval s pojmy každodennost a všednost. Nechtěl, aby jeho dílo bylo do očí bijící – má být vnímáno spíše podprahově. „Klíčem se pro mě stala situace čekání na příjezd soupravy, kdy cestující prostě hledí nějakým směrem, zírá do zdi či do dlažby, a různě zabíjí čas,“ poznamenal.
Metro jako výkladní skříň města a umění
„Architekti obou stanic Pavel Sýs a Patrik Kotas právě začínají spolupracovat s autory vítězných výtvarných návrhů na zapracování do projektu. Upřímně se těším na výsledek jejich společné práce,“ ujistil ředitel společnosti Metroprojekt Praha David Krása.
Metroprojekt zaštiťoval vznik architektonické podoby stanic. Zástupci firmy spolu s reprezentanty Prahy, jejího dopravního podniku a Národní galerie také seděli v porotě umělecké soutěže.
Po červené trase C, zelené trase A a žluté trase B bude pod Prahou vést také modrá trasa metra D. Všechny její stanice by měly být laděny do modra, jednotícím prvkem bude také mobiliář. Každá stanice ale bude mít jinou výzdobu, o které rozhodnou výtvarné soutěže. Vyznění by mělo vždy korespondovat se stanicí a jejím určením, proto byla vypsána zvaná, nikoliv otevřená soutěž, vysvětlil ředitel sbírky moderního a současného umění Národní galerie Michal Novotný.
Jako první by se měl otevřít úsek metra D, který bude mít pět stanic. Pro zbývající tři – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory – vypíše dopravní podnik soutěž na podzim, v září nebo říjnu. Příští jaro pak začne městská firma vybírat, kdo by měl vyzdobit další tři stanice, které se budou stavět vzápětí – Libuš, Písnice a Depo Písnice.
Metro D by podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) mělo být vlajkovou lodí nejen po technologické, ale i umělecké stránce. „Bude ukazovat, že dopravní podnik na to má,“ poznamenal.
Metro by podle náměstka mělo být „výkladní skříní“ podobně jako v 70. a 80. letech, kdy se na jeho výzdobě rovněž podíleli významní umělci své doby. „Stanice metra byly stavěny jako taková československá vlajková loď,“ poznamenal náměstek.
Náklady na výtvarné práce na trase D nechce město uvádět s tím, že v celkovém rozpočtu jsou to promilové sumy, doplnil Sheinherr.
Metro hledá svého architekta. Zaštítí kvalitu stanic projektovaných v budoucnu
Kritici původně zveřejněné podoby nových stanic žádali více než jen soutěž na jejich výzdobu – chtěli, aby se stanice zcela změnily a proběhla architektonická soutěž. K tomu nedojde, dopravní podnik to zdůvodnil tím, že již měl uzavřené smlouvy s architekty Metroprojektu. Nyní ale vypsal výběrové řízení na novou funkci architekta podzemní dráhy, uvedl generální ředitel společnosti Petr Witowski.
Architekt by jednak měl pečovat o umělecky cenná díla ve stanicích metra ze 70. a 80. let a zároveň bude garantem architektonické kvality nových stanic. „Měl by se zajímat
o vizuální smog, měl by zaštiťovat jednotný informační a navigační systém,“ doplnil Adam Scheinherr.