Zarýt se pod zem. Na Pankráci začal geologický průzkum pro novou linku metra

4 minuty
Události v regionech: Na Pankráci začal geologický průzkum pro stavbu metra D
Zdroj: ČT24

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil na Pankráci geologický průzkum pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Průzkum vyjde zhruba na 1,58 miliardy korun a štoly, které po něm zbudou, se mají stát součástí nové, čtvrté podzemní trasy.

Stavbu se sbíječkami v rukou zahájil primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se svými náměstky a generálním ředitelem DPP Petrem Witowským. „Oblast Pankráce je velmi složité geologické prostředí, proto průzkum děláme, abychom si upřesnili technologii ražeb. Abychom věděli, kde a jak například injektovat, a aby stavba byla co nejrychlejší a nejbezpečnější,“ řekl ředitel dopravního podniku.

Pod zem

Průzkum se uskuteční na Pankráci na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách by měl skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat až do léta roku 2021.

Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vzniknou, nebudou zasypány, ale využity pro metro. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v místech, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku. Dělníci se při pracích dostanou až 30 metrů pod zem a vyhloubí tunely v délce stovek metrů.

Dopravní omezení při průzkumu stavbaři nechystají, pouze na trase metra C začnou vlaky jezdit v okolí Pankráce pomaleji. Důvodem je, že trasa D bude pouhých zhruba pět metrů pod trasou C. „Cestující nepocítí znepříjemnění cestování. To zpoždění bude v řádu několika vteřin. Povrchová doprava nebude omezena vůbec, pohybujeme se na chodnících a v parcích,“ řekl Witowski.

Praha vynaloží letos na průzkum trasy D 445 milionů korun. Největší částku vydá příští rok, a to 765 milionů. V roce 2021 to bude 348 milionů a v následujících dvou letech pak 14 a devět milionů. Letos půjdou peníze jen na provedení průzkumu. V letech 2020 a 2021 bude město platit průzkum a údržbu štol a v posledních dvou letech už pouze údržbu.

Plánovaná trasa metra D
Zdroj: ČT24

Bez řidiče

První úsek metra D mezi Pankrácí a Novými Dvory by měl mít pět stanic – kromě konečných také Olbrachtovu, Nádraží Krč a Nemocnici Krč. V další fázi by měly vzniknout zbylé tři stanice i nové písnické depo metra.

Náklady pro stavbu tratě Pankác – Depo Písnice jsou odhadovány na 57 miliard korun a počítá se s vozy bez řidiče, kvůli čemuž se dokonce mění legislativa. Poslanci musí schválit novelu drážního zákona, která má umožnit bezobslužný provoz na speciálních drahách, tedy na trase D.

Bezobslužnému provozu odpovídaly také první vizualizace budoucích stanic nové trasy, podobně jako například ve stanicích linek pařížského metra, kde jezdí vlaky bez strojvedoucích, jsou na nich i ochranné průhledné stěny a bezpečnostní dveře mezi nástupištěm a kolejištěm.

Po dostavbě metra do Písnice by se mohla trasa D prodloužit i severním směrem z Pankráce na Náměstí Míru. Investorem stavby bude DP, vyřešit ještě musí problém s některými chybějícími pozemky, například v Písnici.

  • 9. 5. 1974: úsek I.C, Sokolovská–Kačerov (7 km, 9 stanic)
  • 12. 8. 1978: úsek I.A, Leninova – náměstí Míru (5 km, 7 stanic)
  • 7. 11. 1980: úsek II.C, Kačerov–Kosmonautů (5 km, 4 stanice)
  • 19. 12. 1980: úsek II.A, náměstí Míru – Želivského (3 km, 3 stanice)
  • 3. 11. 1984: úsek III.C, Sokolovská–Fučíkova (2 km, 2 stanice)
  • 2. 11. 1985: úsek I.B, Sokolovská – Smíchovské nádraží (5 km, 7 stanic)
  • 11. 7. 1987: úsek III.A, Želivského–Strašnická (1 km, 1 stanice)
  • 26. 10. 1988: úsek III.B, Smíchovské nádraží – Nové Butovice (5 km, 3 stanice)
  • 4. 7. 1990: úsek SH/1 (popř. III.A/2), Strašnická–Skalka (1 km, 1 stanice)
  • 22. 11. 1990: úsek II.B, Florenc–Českomoravská (4 km, 4 stanice)
  • 11. 11. 1994: úsek V.B, Nové Butovice – Zličín (5 km, 5 stanic)
  • 8. 11. 1998: úsek IV.B, Českomoravská – Černý Most (6 km, 3 stanice)
  • 8. 6. 2001: úsek IV.B, otevření stanic Kolbenova a Hloubětín (2 stanice)
  • 25. 6. 2004: úsek IV.C/1, Nádraží Holešovice – Ládví (4 km, 2 stanice)
  • 26. 5. 2006: úsek SH/2, Skalka – Depo Hostivař (1 km, 1 stanice)
  • 8. 5. 2008: úsek IV.C/2, Ládví – Letňany (5 km, 3 stanice)
  • 6. 4. 2015: úsek V.A, Dejvická – Nemocnice Motol (6 km, 4 stanice)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...