Okresní soud v Novém Jičíně rozhodl, že České dráhy nemají nárok na další peníze od pojišťovny Generali za nehodu, při které se na železničním přejezdu ve Studénce srazilo pendolino s nákladním autem. Soud žalobu dopravce zamítl s tím, že pojistka se vztahuje jenom na škodu, kterou na vlaku způsobil tahač. Škody způsobené návěsem pojišťovna vyplácet nemusí.
Dráhy za srážku u Studénky další peníze nedostanou. Pojistka se vztahuje jenom na škodu způsobenou tahačem
Hodnota poničení pendolina byla vyčíslena zhruba na 215 milionů korun, pojišťovna ale dopravci vyplatila jenom 35 milionů, což odpovídá maximální částce, na kterou byl řidič kamionu pojištěn. V případě, že by soud uznal, že se pojistka vztahuje i na škodu způsobenou návěsem, měly by České dráhy nárok na 70 milionů. Dopravce se může proti verdiktu soudu odvolat.
Polský dopravce měl v kamionové soupravě pojištěný jak tahač, tak návěs. Pojišťovna ale odmítla obě částky sečíst, protože se podle ní jednalo o nehodu jediné soupravy, s čímž se soud ztotožnil. „Soud vycházel z víceméně ustálené judikatury, která zastává názor, že vozidlo vlečené jiným motorovým vozidlem je z hlediska provozu součástí vozidla vlekoucího a není samostatně v provozu,“ řekla v odůvodnění rozhodnutí soudkyně Ivana Bačová.
Pojišťovna počítá s odvoláním dopravce
Příčinou nehody bylo podle soudu aktivní působení tahače, kdežto návěs byl pouze pasivním prvkem jízdní soupravy. Že se návěs při nehodě od tahače odtrhl, na této skutečnosti údajně nic nemění.
Právník Generali Jan Balciar řekl, že pojišťovna je s rozsudkem spokojená, ale očekává, že se protistrana odvolá. „Vychází se pouze z limitu, který má tahač, protože tažené vozidlo je součástí tahače,“ řekl Balciar. Pojistné plnění by se údajně mohlo týkat návěsu v případě, kdy by zůstal někde stát kvůli technické závadě. Pojištění návěsu je proto výrazně nižší než pojištění tahače.
Tři mrtví a dvacet zraněných
Nehoda se stala 22. července 2015 na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku. Padesátiletý řidič kamionu z Polska vjel na přejezd navzdory světelné signalizaci a po stažení závor zůstal stát v kolejišti. V 7:43 přijel do Studénky ve směru od Ostravy vlak pendolino a v rychlosti 142 kilometrů v hodině narazil do kamionu, který byl naložen plechy.
Vlak po srážce před sebou tlačil části kamionu, které začaly hořet. Pendolino se zastavilo zruba po 500 metrech, kabina nákladního auta se po nárazu odtrhla od zbytku vozidla a zůstala téměř neponičena, řidič kamionu vyvázl bez zranění.
Nehodu nepřežili tři lidé, jeden cestující zahynul při srážce a druhý po příjezdu zdravotnické záchranné služby. Poslední cestující zemřel později v nemocnici. Při nehodě se zranila další dvacítka lidí, tři z nich byli ve velmi vážném stavu, včetně strojvedoucího.
Polský řidič kamionu Slawomir Wojciech Sonda dostal u okresního soudu v Novém Jičíně trest osm a půl roku vězení. Kromě toho má i desetiletý zákaz řízení, který však platí jenom na území České republiky.