Studénka se v posledních letech stala místem dvou tragických železničních nehod. V srpnu 2008 zahynulo osm lidí poté, co vlak EuroCity narazil do spadlé části mostní konstrukce, a přesně před rokem 22. července tam zahynuli tři lidé, když vlak Pendolino v plné rychlosti narazil na přejezdu do kamionu.
Rok od nehody ve Studénce: Pendolino je stále v opravě, řidič kamionu v cele
Nehodu způsobil polský řidič kamionu, který vezl plechy z Polska do Maďarska. Na železniční přejezd vjel v době, kdy už svítila červená výstražná světla, závory ale byly stále nahoře. Po několika vteřinách ho na kolejích závory uvěznily. Řidič se nepokusil závory prorazit a odjet s kamionem z kolejí, navíc zůstal sedět v kabině. Lehce popojel a to mu zachránilo život. Kabina se totiž po střetu s vlakem utrhla a spadla na přejezd, zbytek kamionu tlačil vlak před sebou asi 500 metrů. Až poté zastavil u nástupiště železniční zastávky.
Na rozdíl od řidiče kamionu, který přežil bez vážnějších zranění, dopadli mnohem hůře cestující ve vlaku. Dva z nich zahynuli na místě, třetí zemřel v nemocnici, navíc dvě desítky dalších utrpěly zranění.
Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí ale zareagoval velmi pohotově – na reakci měl zhruba čtyři vteřiny – a stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu. Zapnul rychlobrzdu, varoval cestující a až pak se pokusil utéct z kabiny.
Právě strojvedoucí celé soupravy utrpěl těžká zranění a přišel o nohu. Jeho kolegové později založili sbírku, která vynesla celkem 3,7 milionu korun. Část vybraných peněz se využila na koupi protézy.
Padesátiletý řidič kamionu Slawomir Wojciech Sondaj skončil krátce po nehodě ve vazbě a později byl obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti. Letos v únoru mu soud vyměřil trest osm a půl roku vězení. Kromě vězení dostal na deset let zákaz řízení, což však platí jen na území Česka. Verdikt již nabyl právní moci, jak obžalovaný, tak státní zástupce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání.
Podle soudu se Sondaj dopustil hrubé řidičské chyby. Soudce také dříve uvedl, že obžalovaný vůbec neměl mít řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák za poslední dva roky dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod. Výši trestu ovlivnilo chování obžalovaného. „Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce. Právě takto postavil obžalovaný Polák svou obhajobu, protože u soudu tvrdil, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod k zastavení.
Nehoda na přejezdu ve Studénce byla hned v několika ohledech nejtragičtější událostí na železnici v loňském roce. Kromě největšího počtu mrtvých a zraněných způsobila i nejvyšší hmotnou škodu. Ta podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) přesáhla 157 milionů korun, což byla téměř třetina z celkových škod za loňský rok.
České dráhy vyjde oprava Pendolina na téměř 211 milionů korun. Na koleje by se měl stroj vrátit do dvou let. Oprava je časově náročná hlavně proto, že Pendolino je starší generace a italská firma, která vyhrála výběrové řízení, řadu let nevyrábí díly. Budou se tak muset znovu vyrobit.
Desítky lidí dál riskují
Studénka a její příběh mezi řidiči strach nevzbuzuje, desítky lidí totiž dál riskují zdraví a životy na zmíněném přejezdu. Od tragické srážky do dnešního dne policie předala úředníkům k vyřešení více než 100 takových případů. Vyplývá to ze statistik právního oddělení bílovecké radnice, která přestupky řeší. Představitelé Studénky dál pracují na tom, aby v budoucnu přejezd z dopravní mapy úplně zmizel.
Rozsáhlé úpravy ale nyní čekají 24 železničních přejezdů na hlavních tratích. Část z nich chce ministerstvo dopravy dokonce zrušit. Vyplývá to z analýzy, kterou úřad zadal po loňské nehodě. Úpravy přejezdů budou stát téměř dvě miliardy korun a mezi těmito přejezdy je právě i ten ve Studénce.
- Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice.
- Přejezd je navíc široký, protože silnici kříží čtyři koleje.
- Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je proto dlouhá, úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště.
- Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.