Dva mrtvé a desítky zraněných si dnes ráno vyžádala srážka vlaku Pendolino s kamionem na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku. Jen pár set metrů odsud přitom před sedmi lety narazil vlak EuroCity do spadlé části mostní konstrukce. Nehoda si tehdy vyžádala celkem osm obětí na životech a téměř stovku zraněných. Od té doby je jméno desetitisícového města spojováno právě s nejhorší železniční nehodou v Česku za posledních několik let. Po dnešku je jasné, že cejch nešťastného místa pro železniční dopravu už Studénka nikdy nesmaže.
Studénka - místo s cejchem železniční tragédie
Od tragického neštěstí vlaku EuroCity uplyne za několik dnů přesně sedm let. Souprava číslo 108 Comenius tehdy mířila z polského Krakova do Prahy. V 11:20 měla přesně desetiminutové zpoždění, za sebou již více než tři hodiny jízdy a před sebou téměř čtyři hodiny další cesty. Její jízdu však pár minut poté přerušil u Studénky prudký náraz v 90 kilometrové rychlosti do konstrukce silničního mostu, který se zřítil přímo na koleje.
Přední část těžké desetivozové soupravy se proměnila v hromadu trosek. A to i přesto, že strojvedoucí stihl 14 sekund před samotným nárazem aktivovat tzv. rychlobrzdu, čímž vlak dokázal zpomalit z rychlosti 134 km/h na 90 km/h. Teprve potom utekl do strojovny, aby se ukryl. Na místě zahynulo sedm lidí, po dvou měsících pak na následky zranění zemřela jedna žena. Dalších asi 70 cestujících utrpělo zranění.
Most, který vede nad železničním koridorem silnici II. třídy, se zhroutil přímo před vlak. „Při pohledu před vlak (strojvedoucí) zahlédl záblesk elektrického výboje pod konstrukcí silničního mostu a počátek borcení konstrukce mostu nad staničními kolejemi obvodu nákladní nádraží žst. Studénka,“ popsala okamžiky těsně před nehodou závěrečná zpráva Drážní inspekce. Lokomotivu 151.018 řídil zkušený strojvedoucí Jiří Šindelář.
- Strojvedoucí Jiří Šindelář: „Někdy je mně připisována zásluha za to, že jsem vlak zpomalil, a nestala se tak větší hromada, jak se slangově říká těžkým nehodám. K tomu bych snad jen dodal, že moje reakce byla vypěstovaná léty jízdy.“
Lokomotiva v roce 2008 i přes strašlivý náraz ochránila svého strojvedoucího a ten vyvázl z nehody živý, z trosek se dokázal sám dostat. Jiné to ale bylo ve vagonech za lokomotivou. První vagon se rozlomil a spolu s lokomotivou byl vyhozen z trati. Druhý vůz byl částečně rozdrcen, utrhl se od podvozků a skončil také mimo trať. Zbytek soupravy již odhodil spadlý most a zastavil dále, vážně poškozeny přitom byly ještě další dva vozy a také vagony průběžného nákladního vlaku, který ve Studénce krátce předtím zastavil a čekal, až ho Comenius předjede.
Co se tehdy stalo, rozplétají soudy dodnes
Dodnes se nehodou zabývají soudy a některé okolnosti zůstávají i po tak dlouhé době nejasné. Tím, proč most spadl, se Drážní inspekce nezabývala, zabývala se tím však policie a po ní soud. Stanuli před ním tři zaměstnanci stavební firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava (dodavatel stavby), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl (subdodavatel), jeden spolupracovník Bögla & Krýsla a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet.
Obviněné firmy tvrdí, že zodpovědnost nese ta druhá, což se snaží doložit znaleckými posudky. Ty překvapivě vyznívají velmi podobně. Problém byl v projektu i realizaci provizorních podpěr a technologii, kterou se na ně nasouvala mostovka. Konstrukce při manipulaci příliš poklesla, rozkmitala se, takové namáhání slabé podpěry nevydržely a zhroutily se.
FOTOGALERIE: Srážka vlaku se zřícenou mostní konstrukcí - 8. srpna 2008
FOTOGALERIE: Srážka vlaku s kamionem na železničním přejezdu - 22. července 2015
Fakta o nehodě z 22. července 2015
- Do kamionu narazil na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku vlak Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní. Havárie se stala před 08:00.
- Při nehodě zemřeli 2 lidé.
- Dalších 18 lidí bylo zraněno, z toho 4 velmi vážně
- Nejvážněji zraněné transportovali záchranáři na Traumatologické oddělení Fakultní nemocnice v Ostravě.
- Další pacienty převezli kromě Ostravy do nemocnic v Novém Jičíně a Bílovci.
- Kamion vjel na přejezd ve chvíli, kdy blikalo výstražné světlo a závory šly dolů.
- Řidič z kamionu před přijíždějícím vlakem utekl, policie ho ale už zadržela. Podle ministra vnitra byl řidič z Polska.
- Vlak před sebou po srážce hořící kamion tlačil.
- Motor z kamionu byl nalezen až 200 metrů od místa nehody. Vlaku se podařilo zabrzdit až po delší trase.
- Materiální škody dosahují téměř 160 milionů korun, z toho 150 milionů korun jsou na vlaku.
- Jde o nejvážnější nehodu na železnici v České republice za posledních zhruba sedm let.
- V srpnu 2008 rovněž ve Studénce a jen nedaleko místa dnešního neštěstí havaroval rychlík Comenius, který jel na trase Krakov - Praha. Vlak tehdy narazil do spadlé části mostní konstrukce. Na následky nehody zemřelo osm lidí, zraněných bylo sedm desítek.