Téma 10 let od nehody ve Studénce

10 let od nehody ve Studénce

Deset let po tragédii vzpomínali pozůstalí ve Studénce na oběti. S osvobozením obžalovaných se nesmířili
U nádraží ve Studénce se sešli lidé, aby si připomněli tragickou nehodu, ke které zde došlo před deseti lety. Přišli pozůstalí obětí, lidé, kteří sami cestovali vlakem Comenius, jenž narazil do zřícené mostní konstrukce, i ti, kteří potom pomáhali. Připomněli si tragédii samotnou, rychlou reakci strojvedoucího, jež zabránila ještě vážnějším následkům, ale i to, že po deseti letech zůstává neštěstí bez trestu.
Před 10 lety narazil ve Studénce vlak do zříceného mostu. Soudy dodnes viníky nenašly
Přesně před deseti lety, tedy 8. srpna 2008, se vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy srazil o půl jedenácté dopoledne s ocelovou konstrukcí silničního mostu, jež se zřítila na trať. Viníky tragédie, která si vyžádala osm lidských životů, dosud soudy nenašly. Začátkem loňského prosince totiž soud všech deset obžalovaných zprostil viny.
Památník obětem železničního neštěstí má sedm let. Symbolizuje náraz vlaku do mostu
Před sedmi lety byl ve Studénce na Novojičínsku odhalen památník obětem železničního neštěstí, které si v srpnu 2008 vyžádalo osm lidských životů. Památník, který symbolizuje náraz dvou hmot, nese křestní jména všech osmi obětí.
„Spadl nám do cesty most. A nikdo za nic nemůže?“
Od tragické srážky vlaku s troskami zříceného mostu ve Studénce na Novojíčínsku ve středu uplyne deset let. Naděžda Tomčíková, jedna z cestujících v rychlíku Comenius, se od té doby stále bojí jezdit vlakem. Ona i další cestující či příbuzní obětí jsou navíc zklamaní z postupu policie i justice.
Kauza Studénka byla nejsložitější, vzpomíná kriminalista Jícha. Do týmu sháněl techniky
Železniční neštěstí ve Studénce z roku 2008, při kterém zemřelo osm lidí a více než 90 utrpělo zranění, bylo po technické stránce nejobtížnější kauzou v kariéře kriminalisty Jiřího Jíchy. Policista po deseti letech tvrdí, že jeho početný tým tehdy udělal maximum.
Po železniční nehodě ve Studénce se život mnohým razantně změnil. Odnesli si doživotní následky
Pro oběti je to šok. V kauze železničního neštěstí ve Studénce, kde v roce 2008 do trosek spadlého mostu narazil vlak, bylo všech deset obviněných zproštěno obžaloby. Tato slova vehnala slzy do očí Richardu Salamonovi z Orlové, který tehdy ve vlaku jel. „Toto jsem rozhodně nečekal. To není možné. Než odsoudit někoho, tak raději nikoho?“ řekl krátce po vynesení rozsudku.
Padl rozsudek v kauze železničního neštěstí ve Studénce. Soud zprostil viny všech 10 obžalovaných
U soudu padl rozsudek v případu železničního neštěstí ve Studénce, při kterém v roce 2008 zemřelo osm lidí, zraněno jich bylo 95. Soud zprostil viny všech 10 obžalovaných. Za obecné ohrožení jim hrozily tresty od tří do šesti let vězení. Obhájci obžalovaných však vinu odmítali a žádali zproštění obžaloby.
Kauza Studénka: Advokáti žádají zproštění viny svých klientů
Už dva z advokátů zastupujících obžalované v kauze železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kteří v úterý u soudu vystoupili se závěrečnou řečí, žádají zproštění viny svých klientů. Podle nich nebyla vina prokázána. Tvrdí také, že před soudem nestojí hlavní viníci tragické nehody.
Rozkrývání zkázy ve Studénce: Co stálo za železniční nehodou?
Senát novojičínského soudu v úterý projednával zřejmě poslední důkaz v kauze železničního neštěstí ve Studénce, při kterém v roce 2008 mezinárodní rychlík narazil do trosek zříceného mostu. Konstrukce, která most podepírala, byla dostatečně nosná, řekl znalec Vladimír Doležel z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Most ale byl podle něj šikmo uložený a navíc na něj působily vodorovné vlivy. A mohl se tak sesunout. Nehodu nepřežilo osm lidí.
Tragédie ve Studénce
Studénka - místo s cejchem železniční tragédie
Dva mrtvé a desítky zraněných si dnes ráno vyžádala srážka vlaku Pendolino s kamionem na železničním přejezdu u Studénky na Novojičínsku. Jen pár set metrů odsud přitom před sedmi lety narazil vlak EuroCity do spadlé části mostní konstrukce. Nehoda si tehdy vyžádala celkem osm obětí na životech a téměř stovku zraněných. Od té doby je jméno desetitisícového města spojováno právě s nejhorší železniční nehodou v Česku za posledních několik let. Po dnešku je jasné, že cejch nešťastného místa pro železniční dopravu už Studénka nikdy nesmaže.
  • Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku na železniční trati číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať.
  • Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalit tak soupravu. 
  • Na místě zahynulo šest lidí, tragédie si následně vyžádala další dvě oběti. Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky).
  • Týden po nehodě policie obvinila kvůli neštěstí dva inženýry firmy Bögl & Krýsl. K soudu se celý případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. 
  • Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. 
  • Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak. Provoz na všech pěti kolejích železničáři obnovili 17. srpna večer, až do října ale byla v úseku omezená rychlost.
  • Na místě zřícené konstrukce do července 2010 vznikl nový most.
  • V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let.