Před 10 lety narazil ve Studénce vlak do zříceného mostu. Soudy dodnes viníky nenašly

6 minut
Ve Studénce narazil vlak do zřícené mostní konstrukce
Zdroj: ČT24

Přesně před deseti lety, tedy 8. srpna 2008, se vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy srazil o půl jedenácté dopoledne s ocelovou konstrukcí silničního mostu, jež se zřítila na trať. Viníky tragédie, která si vyžádala osm lidských životů, dosud soudy nenašly. Začátkem loňského prosince totiž soud všech deset obžalovaných zprostil viny.

Soudce během zdůvodnění rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl. Neprokázalo se podle něj ani to, že by skutek spáchali právě obžalovaní, které již týden po nehodě policie obvinila v souvislosti s neštěstím.

Na verdikt soudního dvora, k němuž se případ dostal v červnu roku 2011, čekali dva inženýři firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě, tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Verdikt tehdy překvapil státního zástupce Aleše Kopala, který se ještě v jednací síni odvolal. „Domnívám se, že důkazy byly provedeny dostatečně. Soud se ale nezabýval všemi okolnostmi,“ řekl.

Ve zdůvodnění soudce zmínil i to, nač advokáti upozorňovali od začátku procesu: po trati v době opravy mostu jezdil vlak. „Samotné dráhy mohly ze dne na den požádat o výluku. Nestalo by se pak to, co se stalo. I pouhé snížení rychlosti by stačilo. Toto jsou ale otázky na Moravskoslezský kraj, investora, dráhy, projektanta. Tady je potřeba řešit závažné následky, tady je odpovědnost, proč rychlík narazil v plné rychlosti do trosek mostu,“ uvedl soudce. To Kopal odmítá. Podle něj byl projekt připraven tak, aby výluky nebyly nutné.

Strojvedoucí vlak zastavit nestačil

Strojvedoucí, který pád mostní konstrukce zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalit tak soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici v Novém Jičíně. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008.

Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.

Herečka Tereza Vilišová, která vlakem tehdy cestovala, má dosud trvalé následky. „Když pominu všechny ty strachy a fobie, tak jsem si z toho asi vzala větší rozhodnutí užívat si život, užívat si vše, co tady je,“ uvedla v dokumentu České televize z roku 2015 Moje soukromá válka: Cestující z vlaku smrti.

Moje soukromá válka: Cestující z vlaku smrti

„Musela se prodírat zbytky těl. Pomáhala tam lidem, sama měla vážně poškozenou páteř,“ popsal v dokumentu události tak, jak je Tereza Vilišová vylíčila, její advokát Michal Pacovský. Tereza mimo jiné pomáhala zachránit velmi těžce zraněnou dívku, která uvázla v troskách vlaku. „Snažili jsme se na ni mluvit, povzbuzovat ji, ať to vydrží,“ doplnila.

Dítě havárii nakonec přežilo. Jedna noha ale dívce neroste a čekají ji nejspíše trvalé následky.

Život se mi změnil razantně. Samozřejmě, nepřišla jsem o nohy, mám všechny končetiny…, ale od té doby mám docela veliké problémy s páteří, trpím migrénami a pro můj profesní život je to docela problematické.
Tereza Villišová
herečka

Na událost stále živě vzpomíná i bývalý strojvedoucí vlaku Jiří Šindelář. „Bezprostředně po nárazu mě to vyhodilo do vzduchu a hlavu jsem si rozbil o strop,“ sdělil.

Dodneška si pamatuje každý okamžik nehody. „Vše bych mohl vyprávět od prvního okamžiku do srážky, na to se nezapomíná. Ještě se mi o tom občas zdá,“ dodal s tím, že délka sporu je sice velmi dlouhá, ale že se to při „docela slušné práci právníků“ dalo čekat.

Vybavuje se mi okamžik, kdy most začal padat a také okamžik, kdy jsem opuštěl rozbitou lokomotivu.
Jiří Šindelář
bývalý strojvedoucí vlaku

Na odvolací soud se čeká

Odvolací senát ještě v kauze železniční tragédie ve Studénce dosud nezasedl. Neví se ani, kdy se tak stane. I s ohledem na odbornou náročnost se spor vleče několik let. Poprvé přitom soud zasedl už v roce 2011. 

Jedno z posledních projednávání složitého případu se uskutečnilo loni v květnu, tedy po více než rok a půl dlouhé pauze od předešlého přelíčení. Čekalo se totiž na znalecký posudek, který provedli experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod. Soudce Jaromír Pšenica následně hlavní líčení odročil na září.

Spis má 11 000 stran, se kterými jsme se museli seznámit. I to ovlivnilo délku práce na znaleckém posudku.
Ivo Drahotský
Dopravní Fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice

Odvolací řízení bude řešit Krajský soud v Ostravě. Mluvčí soudu Jiří Barč již dříve potvrdil, že spis soud převzal. Byl podle něj také určen soudce, který se případem bude zabývat. Hlavní líčení ale ještě nařízeno nebylo. Podle informací ČTK je teoreticky možné, že by odvolací senát zasedl ještě letos.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
11:42Aktualizovánopřed 28 mminutami

Soud potrestal tři z pěti obžalovaných z převozu běženců

Třem z pěti obžalovaných z převážení běženců přes země Evropské unie soud v Teplicích uložil tresty. Trojice prohlásila vinu. Bariši Imerimu a Dušanu Gujdovi uložil soud pravomocné podmíněné tresty, Ebrahimu Omarovi souhrnný nepodmíněný trest vězení. Omar si ponechal lhůtu na případné odvolání. Jeden obžalovaný, cizinec, k soudu nepřišel a další obžalovaný uvedl, že je nevinný. S nimi avizoval soudce Jaroslav Malchus samostatné řízení.
před 2 hhodinami

Začala přestavba trati do zóny Solnice-Kvasiny, stát má 6,7 miliardy

Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati SŽ odhaduje na 6,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být za dva roky. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.
před 3 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek odpoledne bude na místě pracovat těžkotonážní pásový jeřáb a nakládat také odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť.
před 3 hhodinami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
07:46Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Půl roku od ničivých povodní je osud desítek domů nejistý

Od katastrofálních povodní je to půl roku. Osud desítek domů, které velká voda poničila, je dál nejistý. Více než stovku staveb už statici nařídili strhnout a po zimě přibývají další. Nejvydatněji loni v září pršelo v Jeseníkách. V součtu tam spadlo pět set litrů vody na metr čtvereční. Záplavy způsobily škody za desítky miliard. Minimálně šest lidí nepřežilo.
před 10 hhodinami

Záchranáři zasahovali u dvou pádů ze skal během pár dní

Teplé počasí přilákalo lidí do přírody, což bohužel znamená i nárůst nehod při venkovních aktivitách. V neděli zasahovali záchranáři v Broumovských stěnách, v úterý pak v Prokopském údolí, kde mladý muž při lezení spadl z výšky sedmnácti metrů. V nepřístupném terénu mu musel pomoci i vrtulník. Podobných zranění bude podle lékařů přibývat. Ti navíc varují, že i při zdánlivě jednoduchých aktivitách si lidé mohou způsobit zranění, která pak v nemocnici léčí i několik měsíců.
před 16 hhodinami

Únor byl velmi suchý a z tání vláhy příliš nepřibyde

Letošní zima byla nadprůměrně teplá. V tuzemsku málo sněžilo i pršelo, a únor tak byl čtvrtým nejsušším od roku 1961. V jihovýchodních částech republiky spadla v porovnání s obvyklým množstvím jen pětina srážek. Sníh už leží jen v nejvyšších částech hor, a z jeho tání tak vody nepřibyde. Podle ministerstva zemědělství je ale v nádržích dostatečná zásoba pitné i užitkové vody a nedostatek zatím nehrozí.
před 19 hhodinami
Načítání...