Pro oběti je to šok. V kauze železničního neštěstí ve Studénce, kde v roce 2008 do trosek spadlého mostu narazil vlak, bylo všech deset obviněných zproštěno obžaloby. Tato slova vehnala slzy do očí Richardu Salamonovi z Orlové, který tehdy ve vlaku jel. „Toto jsem rozhodně nečekal. To není možné. Než odsoudit někoho, tak raději nikoho?“ řekl krátce po vynesení rozsudku.
Po železniční nehodě ve Studénce se život mnohým razantně změnil. Odnesli si doživotní následky
Herečka Tereza Vilišová, která vlakem tehdy cestovala, má dosud trvalé následky. „Když pominu všechny ty strachy a fobie, tak jsem si z toho asi vzala větší rozhodnutí užívat si život, užívat si vše, co tady je,“ uvedla v dokumentu České televize z roku 2015 Moje soukromá válka: Cestující z vlaku smrti.
Na událost stále živě vzpomíná také bývalý strojvedoucí vlaku Jiří Šindelář. „Bezprostředně po nárazu mě to vyhodilo do vzduchu a hlavu jsem si rozbil o strop,“ sdělil v televizním dokumentu.
Vlak plný lidí se tehdy řítil rychlostí 140 kilometrů v hodině přes stanici Studénka. Před Jiřím Šindelářem se náhle ve vzdálenosti 200 metrů nakláněl rozestavěný most, který posléze spadl na koleje. Do havárie vlaku zbývaly vteřiny, když strojvedoucí zatáhl za rychlobrzdu.
„Musela se prodírat zbytky těl. Pomáhala tam lidem, sama měla vážně poškozenou páteř,“ popsal v dokumentu události, tak jak je Tereza Vilišová vylíčila, její advokát Michal Pacovský. Tereza mimo jiné pomáhala zachránit velmi těžce zraněnou dívku, která uvázla v troskách vlaku. „Snažili jsme se na ni mluvit, povzbuzovat ji, ať to vydrží,“ doplnila.
Dítě havárii nakonec přežilo. Jedna noha ale dívce neroste, v dospělosti po ukončení růstu ji čeká náročné prodlužování končetiny. A trvalé následky.
Osudné datum: 8. 8. 2008
Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.
Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, jenž měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
Osvobozující rozsudek, který vynesl novojičínský soud, dosud není pravomocný, státní zástupce se na místě odvolal. Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní.