Studénka: Kdyby si firma zaplatila výluky, tak by byly, řekl expert ČD

Nový Jičín - U soudu v Novém Jičíně pokračuje soud s obžalovanými v případu tragické havárie ve Studénce z roku 2008. Tématem bylo nulové omezení dopravy při rekonstrukci mostu a jeho zasouvání nad tratí, což zásadním způsobem ovlivnilo následky srážky rychlíku se zříceným mostem. Zemřelo 8 lidí, téměř sto cestujících utrpělo zranění. Podle dnešního svědka Adama Svojanovského nebyly z pohledu Českých drah výluky nutné. Zároveň prohlásil, že kdyby si je firma objednala a zaplatila, tak by byly.

Inženýr železniční dopravy pro výstavbu a výlukovou činnost Českých drah Adam Svojanovský dnes vypověděl, že použitá technologie stavby mostu výluky nevyžadovala. „Nezasahovalo se do průjezdového profilu. Dráhy nemohou zpožďovat vlaky v místě, kdy stavba nemá vliv na provoz,“ vysvětloval Svojanovský, proč nebyly při rekonstrukci mostu nařízeny výluky. Zároveň prohlásil, že výluky jsou především otázkou peněz. „Hodina výluky tehdy stála 40 tisíc korun. Pokud by firma o ně požádala, tak by byly,“ řekl.

Firma měla v plánu 40 hodin výluk

Z přechozích výpovědí svědků vyplývá, že hlavní dodavatel stavby ODS-Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia) s výlukami počítal. Potvrdil to i další dnešní svědek Boris Motloch, který se za ODS-Dopravní stavby Ostrava podílel na přípravě stavby. „Původně se plánovalo asi 40 hodin výluk. Byly na to v rozpočtu vyčleněny čtyři miliony korun,“ uvedl Motloch. „O výluky ale nakonec nikdo nepožádal. Pravděpodobně proto, že stavba nezasahovala do průjezdového profilu,“ tvrdil svědek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Omezení dopravy bylo také původně v požadavcích investora rekonstrukce silničního mostu - Moravskoslezského kraje. Správa silnic Moravskoslezského kraje se během přípravy výběrového řízení s poždavkem na výluky písemně obrátila na České dráhy. Firma ODS ale nakonec nezahrnula tyto náklady do celkové cenové nabídky, se kterou vyhrála díky nejnižší ceně tendr na stavbu. Bývalá pracovnice Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Zuzana Miklasová, která se podílela na přípravě investice a měla dohlížet na stavbu, u soudu v roce 2011 připustila, že zájem byl, aby cena byla co nejnižší. „Výluky by musel zaplatit dodavatel a promítlo by se to do konečné ceny,“ řekla tehdy před soudem.

Kdo všechno podcenil bezpečnost?

Obhájci obžalovaných poukazují na to, že spoluviníkem neštěstí jsou podle nich i zástupci institucí zodpovědní za to, že manipulace s mostem probíhala nad mezinárodním železničním koridorem bez jakéhokoliv omezení dopravy. Ukazují na Moravskoslezský kraj, České dráhy či Správu železniční dopravní cesty. „České dráhy i Správa železniční dopravní cesty se zoufale brání odpovědnosti za to, že netrvali na výlukách, tak jako to dělali běžně u jiných staveb,“ konstatoval dnes zmocněnec firmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš, který žádá důkladné objasnění otázky výluk. Zdůrazňuje, že pokud by byla snížena rychlost vlaků na 50 kilometrů v hodině, souprava by se zastavila 300 metrů před troskami mostu.

Vlak ale jel rychlostí 134 kilometrů v hodině. Duchapřítomný strojvůdce zachránil mnoho životů, když se mu pomocí rychlobrzdy podařilo těsně před nárazem do železobetonového mostu rychlost snížit na 90 kilometrů v hodině. I tak byly následky katastofální.

K výlukám se už vyjádřilo několik znalců. Například znalkyně Miloslava Pošvářová uvedla, že nulové omezení dopravy ji velmi překvapilo. „Zasouvání rekonstruovaného mostu je velmi vysoké riziko. Pokud byla výluka drahá, mohlo být nařízeno omezení rychlosti vlaků, nebo tam mohly být bezpečnostní hlídky,“ uvedla.

Ze zavinění zřícení mostu se zodpovídá celkem deset lidí - tři z firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava, pět lidí ze společnosti Bögl & Krýsl, která měla na starosti zasouvání mostu, úředník krajské správy silnic, jenž měl na stavbu dohlížet, a jeden živnostník. Už osmé kolo procesu, který začal v červnu 2011, je tentokrát nařízeno do pátku. Soudce bude vyslýchat další svědky.

2 minuty
Pokračování soudu v případu havárie ve Studénce
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 30 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...