Červeného světla jsem si nevšiml, hájí se řidič, jenž zavinil srážku s vlakem

Soud v Novém Jičíně řeší srážku kamionu s rychlíkem Pendolino ve Studénce, při které zemřeli tři lidé a dalších více než dvacet utrpělo zranění. Z obecného ohrožení z nedbalosti se zodpovídá polský řidič Slawomir Wojciech Sondaj. Hrozí mu až deset let vězení. Podle obžaloby vjel na přejezd, přestože blikalo červené světlo. U soudu řekl, že si toho nevšiml, a že to neudělal schválně. Měl ale výhrady k systému zabezpečení přejezdu.

„Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie,“ řekl Sondaj před soudem. Poté, co vjel na přejezd na červenou, která svítila už 30 vteřin, a za výstražné zvukové signalizace, ho na kolejišti uvěznily závory. Krátce na to do kamionu narazila souprava Pendolino. Protože obžalovaný těsně před srážkou kousek popojel, vyvázl v kabině vozu bez zranění. Vlak však rozmetal návěs plný plechů.

Když byly závory nahoře, myslel jsem, že můžu jet

U soudu Sondaj uvedl, že ho zmátl zabezpečovací systém. Podle něho bylo chybou, že na přejezdu nebyla světelná signalizace synchronizovaná se závorami. Míní, že když svítila červená, měly být závory dole. „Je to v rozporu. Zabezpečovací zařízení vysílala rozdílné informace,“ tvrdil obžalovaný. Prohlásil, že když byly závory nahoře, myslel si, že může jet.

Světelná signalizace nebyla synchronizovaná se závorami. Když svítila červená, měly být závory dole. Zabezpečovací zařízení vysílala různé informace. To mne zmátlo. Myslel jsem, že když jsou závory nahoře, můžu jet.
Slawomir Wojciech Sondaj

Soudce Jaromír Pšenica tuto obhajobu ostře odmítl. „Červené světlo znamená zákaz vjezdu i v Polsku a na celém světě,“ reagoval soudce a zdůraznil, že řidič s desetiletou praxí v mezinárodní dopravě by to měl vědět. Připomenul, že má v kartě řidiče 19 dopravních přestupků. Zavinil také tři nehody, z toho jednu velmi vážnou ve Slovinsku. Soudce poznamenal, že Sondaj neměl za volantem co dělat.

3 minuty
UDÁLOSTI: Soud s řidičem, který vjel před pendolino, bude pokračovat v únoru
Zdroj: ČT24

Znalec, který zkoumal příčinu nehody, konstatoval, že viníkem nehody je jednoznačně řidič kamionu. „Červené světlo svítilo na železničním přejezdu ve Studénce pětašedesát vteřin. Řidič měl před přejezdem zastavit. Příčinou nehody byl jednak vjezd vozu na přejezd v době, kdy svítila červená světla, hlavně pak to, že jej neopustil před příjezdem vlaku,“ uvedl. 

Červené světlo svítilo na železničním přejezdu ve Studénce pětašedesát vteřin. Řidič měl před přejezdem zastavit. Příčinou nehody byl jednak vjezd vozu na přejezd v době, kdy svítila červená světla, hlavně pak to, že jej neopustil před příjezdem vlaku.
soudní znalec z oboru dopravy

Znalec: Řidič měl 19 vteřin na to, aby přejezd včas opustil

Znalec uvedl, že obžalovaný měl ještě 19 vteřin na to, aby poté, co začaly závory klesat, přejezd opustil. „Pokud by nezačal brzdit, a pokračoval v jízdě i přes klesající závory, měl dost času přejezd opustit,“ řekl. A po zastavení kamionu měl podle něho ještě 11 vteřin, kdy mohl následky kolize alespoň zmírnit. „Kdyby popojel, vlak by narazil do měkčí zadní části návěsu. Srážka by nebyla tak tragická,“ uvedl znalec. Obžalovaný oponoval, že klesající závory vnímal jako znamení, že má zastavit.

Čekal jsem od obžalovaného větší sebereflexi. Ta se, bohužel, nedostavila. Jen opakuje, že ho nezajímá signalizace, ale závory.
Aleš Boháč
státní zástupce

Jeho obhajoba mnohé v soudní síni překvapila. „Čekal jsem od něho větší sebereflexi. Ta se, bohužel, nedostavila. Jen opakuje, že ho nezajímá signalizace, ale závory,“ shrnul státní zástupce Aleš Boháč. Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od tří do deseti let. Státní zástupce zdůraznil, že ohrozil nejen cestující ve vlaku, ale také lidi, kteří se pohybovali v okolí kolejiště.

Poškození nemusí u soudu vypovídat

Přelíčení mělo poměrně rychlý průběh. Bylo to dáno i tím, že u soudu nevypodívali poškození. Náhradu škody mají vymáhat po polském zaměstnavateli řidiče, protože byl v době havárie v zaměstnání.

Přestože se strojvůdci v posledních vteřinách podařilo snížit rychlost ze 160 na 142 kilometrů v hodině, následky srážky byly tragické. Dva lidé z rychlíku, který jel 22. července 2015 z Bohumína do Františkových Lázní, zemřeli na místě, třetí v nemocnici. Tři lidé utrpěli velmi vážná zranění, mezi nimi strojvůdce, který přišel o nohu. Zraněných je v soudním spisu uvedeno celkem dvacet pět.

Obžalovného, který vezl z Polska do Maďarska plechy, zadržela policie na místě nehody a soud ho poté vzal do vazby, ve které je dosud. Soudce to zdůvodnil hlavně tím, že jako řidič v mezinárodní dopravě by se mohl snadno skrývat a stíhání se vyhýbat. Uvedl také, že vzhledem k tomu, že v Polsku prodal svůj byt, nemá se ani kam vrátit. Sonadaj s tím souhlasil a prodloužení vazby se nebránil.

Soud vynese rozsudek 24. února

Na verdikt si obžalovaný musí počkat do 24. února. Novojičínský soud provedl během jednoho dne všechny důkazy, obžaloba ani obhajoba neměla žádné návrhy na doplnění. Soudce poté jednání odročil na únor, kdy mají proběhnout závěrečné řeči a vynesení rozsudku.

Hlavním důkazem byly u soudu záznamy z kamer, které na přejezdu fungují a nehodu zachytily. Po skončení procesu tam chce město Studénka instalovat billboardy, na kterých by byl záběr z této tragické nehody. Mělo by to být varování pro ostatní řidiče. Ministerstvo dopravy také chystá kampaň, která zdůrazní řidičům, že v případech, kdy už spáchají přestupek a ignorují výstrahy, mají prorazit závory.

Na stejném železničním přejezdu se podobná událost stala opět loni v říjnu. Tentokrát portugalský řidič nerespektoval výstražná světla a zůstal mezi závorami, které mezitím spadly. Řidič je však prorazil a z místa ujel několik vteřin před projíždějícím vlakem. Policisté ho dopadli na dálnici. Soud mu udělil pokutu 100 tisíc korun a na dva a půl roku mu zakázal v Česku řídit.

Přejezd má být zrušen, Studénka na tom pracuje

Tyto dva případy i některé další proto vyvolaly diskuzi, jak zabránit dalším podobným tragédiím. Drážní inspekce v závěrečné zprávě vyšetřování nehody ve Studénce doporučila několik změn, které by měly přispět ke zvýšení bezpečnosti na přejezdech a ve vlacích, například změnu systému sklápění závor nebo instalaci dalších semaforů.

Ministr dopravy Dan Ťok však prosazuje úplné zrušení rizikového přejezdu. Podmínkou je vytvořit objízdnou trasu pro kamiony, pro pěší a cyklisty by měl být na místě vybudovaný podjezd. Studii nové cesty, která by odvedla těžkotonážní vozidla z centra města, připravuje město Studénka.

Náhradní trasa má vést přes areál bývalé Vagónky Studénka. Firmy, kterým pozemky patří, s tím souhlasí.  „Do konce ledna obdržíme nabídky na studii proveditelnosti a také už hledáme projektanta,“ uvedl starosta Studénky Lubomír Šobich. Ťok slíbil, že samotnou stavbu by pak finacoval stát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišova vláda má na programu první řádné zasedání

První řádné zasedání má v úterý na programu vláda premiéra Andreje Babiše (ANO), kterou v pondělí jmenoval prezident Petr Pavel. Ministři by měli v usneseních odmítnout systém emisních povolenek ETS 2 či unijní migrační pakt, schvalovat budou i změny stavebního zákona. Zabývat se budou mandátem pro Babiše na nadcházející summit EU. Na Babišův návrh by také mohli jmenovat velvyslance ČR ve Vietnamu Hynka Kmoníčka poradcem pro národní bezpečnost.
před 1 hhodinou

Hosté Událostí, komentářů hodnotili kondici tuzemska při střídání vlád

Hosté Událostí, komentářů debatovali o tom, v jaké kondici přebírá tuzemsko kabinet šéfa ANO Andreje Babiše. Předseda Pirátů Zdeněk Hřib, místopředseda sněmovny Jan Skopeček (ODS), předseda pražské organizace hnutí ANO Ondřej Prokop a místopředseda sněmovního ústavně-právního výboru Libor Vondráček (Svobodní, klub SPD) hovořili také o prvních krocích Babišovy vlády, vztazích mezi opozicí a koalicí a zahraničně-bezpečnostní politice nového kabinetu. V debatě pokračovali bývalí premiéři Vladimír Špidla (SOCDEM) a Jan Fischer.
před 6 hhodinami

Babišův první kabinet důvěru nezískal, uspěl až napodruhé

Je to téměř osm let, kdy exprezident Miloš Zeman na Hradě jmenoval první, jednobarevný kabinet šéfa ANO Andreje Babiše. Ten nezískal důvěru, v lednu 2018 pro vládu zvedli ruku jen zástupci jeho hnutí. I druhý kabinet byl menšinový – někteří ministři si křesla udrželi, jiné vystřídali zástupci koaličního partnera, a to ČSSD (nyní SOCDEM). Ani s hlasy sociální demokracie neměla vláda zaručenou podporu, ve sněmovně nakonec prošla díky toleranci komunistů. Babiš za své vlády čelil nejen kritice opozice, ale také hnutí Milion chvilek pro demokracii. V době pandemie musel kabinet řešit, jak ochránit zdraví občanů. Na konci Babišova vládnutí navíc vyšlo najevo, že za výbuchem munice ve Vrběticích stojí ruské zpravodajské služby.
před 7 hhodinami

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Policie zatím neobvinila muže, kterého zadržela v souvislosti se zmizením dvanáctiletého chlapce z Halenkovic. Toho v neděli pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Podle informací ČT byl chlapec v pondělí propuštěn z nemocnice. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Pomoc už připravuje i základní škola ve Zlíně, do které z Halenkovic dojíždí. Krizová intervence má pomoci překonat složité trauma i dětem a rodičům.
před 8 hhodinami

Aktivisté protestovali vyvěšením transparentu na budovu MŽP

Několik členů Greenpeace ráno vylezlo na budovu ministerstva životního prostředí (MŽP) a rozvinulo transparent s nápisem Braňme přírodu. Protestovali tak proti tomu, že řízením resortu je od pondělí pověřen předseda Motoristů Petr Macinka. Na místě zasahovala policie, krátce před 18:15 na síti X uvedla, že aktivisti slezli a že jejich přestupkové jednání oznámí správnímu orgánu. Studenti také odpoledne demonstrovali na pražském Hradčanském náměstí i v některých krajských městech.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš uvedl ministry do úřadů

Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl do úřadů nově jmenované ministry. Do funkcí je předtím na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) pozastavil vyřizování žádostí o dotace firmám z holdingu Agrofert. Stalo se tak 9. prosince, kdy prezident Petr Pavel jmenoval předsedu hnutí ANO Andreje Babiše premiérem, informovala nyní mluvčí fondu Eva Češpiva. Nadále podle ní platí, že situace bude trvat do doby, než Babiš střet zájmů právně vyřeší. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding respektuje rozhodnutí správních orgánů.
před 11 hhodinami

Energoaqua dostala pokutu pět milionů korun v kauze otravy Bečvy

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila rožnovské společnosti Energoaqua v přestupkovém řízení v kauze otravy řeky Bečvy pokutu pět milionů korun kvůli vypouštění odpadních vod. Podle inspektorů spáchala firma přestupek proti vodnímu zákonu. Odpadní vody vypouštěla v rozporu s povolením, uvedla ČIŽP. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a podala proti němu odvolání k ministerstvu životního prostředí. Rozhodnutí tak zatím není pravomocné.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...