Červeného světla jsem si nevšiml, hájí se řidič, jenž zavinil srážku s vlakem

Soud v Novém Jičíně řeší srážku kamionu s rychlíkem Pendolino ve Studénce, při které zemřeli tři lidé a dalších více než dvacet utrpělo zranění. Z obecného ohrožení z nedbalosti se zodpovídá polský řidič Slawomir Wojciech Sondaj. Hrozí mu až deset let vězení. Podle obžaloby vjel na přejezd, přestože blikalo červené světlo. U soudu řekl, že si toho nevšiml, a že to neudělal schválně. Měl ale výhrady k systému zabezpečení přejezdu.

„Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie,“ řekl Sondaj před soudem. Poté, co vjel na přejezd na červenou, která svítila už 30 vteřin, a za výstražné zvukové signalizace, ho na kolejišti uvěznily závory. Krátce na to do kamionu narazila souprava Pendolino. Protože obžalovaný těsně před srážkou kousek popojel, vyvázl v kabině vozu bez zranění. Vlak však rozmetal návěs plný plechů.

Když byly závory nahoře, myslel jsem, že můžu jet

U soudu Sondaj uvedl, že ho zmátl zabezpečovací systém. Podle něho bylo chybou, že na přejezdu nebyla světelná signalizace synchronizovaná se závorami. Míní, že když svítila červená, měly být závory dole. „Je to v rozporu. Zabezpečovací zařízení vysílala rozdílné informace,“ tvrdil obžalovaný. Prohlásil, že když byly závory nahoře, myslel si, že může jet.

Světelná signalizace nebyla synchronizovaná se závorami. Když svítila červená, měly být závory dole. Zabezpečovací zařízení vysílala různé informace. To mne zmátlo. Myslel jsem, že když jsou závory nahoře, můžu jet.
Slawomir Wojciech Sondaj

Soudce Jaromír Pšenica tuto obhajobu ostře odmítl. „Červené světlo znamená zákaz vjezdu i v Polsku a na celém světě,“ reagoval soudce a zdůraznil, že řidič s desetiletou praxí v mezinárodní dopravě by to měl vědět. Připomenul, že má v kartě řidiče 19 dopravních přestupků. Zavinil také tři nehody, z toho jednu velmi vážnou ve Slovinsku. Soudce poznamenal, že Sondaj neměl za volantem co dělat.

3 minuty
UDÁLOSTI: Soud s řidičem, který vjel před pendolino, bude pokračovat v únoru
Zdroj: ČT24

Znalec, který zkoumal příčinu nehody, konstatoval, že viníkem nehody je jednoznačně řidič kamionu. „Červené světlo svítilo na železničním přejezdu ve Studénce pětašedesát vteřin. Řidič měl před přejezdem zastavit. Příčinou nehody byl jednak vjezd vozu na přejezd v době, kdy svítila červená světla, hlavně pak to, že jej neopustil před příjezdem vlaku,“ uvedl. 

Červené světlo svítilo na železničním přejezdu ve Studénce pětašedesát vteřin. Řidič měl před přejezdem zastavit. Příčinou nehody byl jednak vjezd vozu na přejezd v době, kdy svítila červená světla, hlavně pak to, že jej neopustil před příjezdem vlaku.
soudní znalec z oboru dopravy

Znalec: Řidič měl 19 vteřin na to, aby přejezd včas opustil

Znalec uvedl, že obžalovaný měl ještě 19 vteřin na to, aby poté, co začaly závory klesat, přejezd opustil. „Pokud by nezačal brzdit, a pokračoval v jízdě i přes klesající závory, měl dost času přejezd opustit,“ řekl. A po zastavení kamionu měl podle něho ještě 11 vteřin, kdy mohl následky kolize alespoň zmírnit. „Kdyby popojel, vlak by narazil do měkčí zadní části návěsu. Srážka by nebyla tak tragická,“ uvedl znalec. Obžalovaný oponoval, že klesající závory vnímal jako znamení, že má zastavit.

Čekal jsem od obžalovaného větší sebereflexi. Ta se, bohužel, nedostavila. Jen opakuje, že ho nezajímá signalizace, ale závory.
Aleš Boháč
státní zástupce

Jeho obhajoba mnohé v soudní síni překvapila. „Čekal jsem od něho větší sebereflexi. Ta se, bohužel, nedostavila. Jen opakuje, že ho nezajímá signalizace, ale závory,“ shrnul státní zástupce Aleš Boháč. Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od tří do deseti let. Státní zástupce zdůraznil, že ohrozil nejen cestující ve vlaku, ale také lidi, kteří se pohybovali v okolí kolejiště.

Poškození nemusí u soudu vypovídat

Přelíčení mělo poměrně rychlý průběh. Bylo to dáno i tím, že u soudu nevypodívali poškození. Náhradu škody mají vymáhat po polském zaměstnavateli řidiče, protože byl v době havárie v zaměstnání.

Přestože se strojvůdci v posledních vteřinách podařilo snížit rychlost ze 160 na 142 kilometrů v hodině, následky srážky byly tragické. Dva lidé z rychlíku, který jel 22. července 2015 z Bohumína do Františkových Lázní, zemřeli na místě, třetí v nemocnici. Tři lidé utrpěli velmi vážná zranění, mezi nimi strojvůdce, který přišel o nohu. Zraněných je v soudním spisu uvedeno celkem dvacet pět.

Obžalovného, který vezl z Polska do Maďarska plechy, zadržela policie na místě nehody a soud ho poté vzal do vazby, ve které je dosud. Soudce to zdůvodnil hlavně tím, že jako řidič v mezinárodní dopravě by se mohl snadno skrývat a stíhání se vyhýbat. Uvedl také, že vzhledem k tomu, že v Polsku prodal svůj byt, nemá se ani kam vrátit. Sonadaj s tím souhlasil a prodloužení vazby se nebránil.

Soud vynese rozsudek 24. února

Na verdikt si obžalovaný musí počkat do 24. února. Novojičínský soud provedl během jednoho dne všechny důkazy, obžaloba ani obhajoba neměla žádné návrhy na doplnění. Soudce poté jednání odročil na únor, kdy mají proběhnout závěrečné řeči a vynesení rozsudku.

Hlavním důkazem byly u soudu záznamy z kamer, které na přejezdu fungují a nehodu zachytily. Po skončení procesu tam chce město Studénka instalovat billboardy, na kterých by byl záběr z této tragické nehody. Mělo by to být varování pro ostatní řidiče. Ministerstvo dopravy také chystá kampaň, která zdůrazní řidičům, že v případech, kdy už spáchají přestupek a ignorují výstrahy, mají prorazit závory.

Na stejném železničním přejezdu se podobná událost stala opět loni v říjnu. Tentokrát portugalský řidič nerespektoval výstražná světla a zůstal mezi závorami, které mezitím spadly. Řidič je však prorazil a z místa ujel několik vteřin před projíždějícím vlakem. Policisté ho dopadli na dálnici. Soud mu udělil pokutu 100 tisíc korun a na dva a půl roku mu zakázal v Česku řídit.

Přejezd má být zrušen, Studénka na tom pracuje

Tyto dva případy i některé další proto vyvolaly diskuzi, jak zabránit dalším podobným tragédiím. Drážní inspekce v závěrečné zprávě vyšetřování nehody ve Studénce doporučila několik změn, které by měly přispět ke zvýšení bezpečnosti na přejezdech a ve vlacích, například změnu systému sklápění závor nebo instalaci dalších semaforů.

Ministr dopravy Dan Ťok však prosazuje úplné zrušení rizikového přejezdu. Podmínkou je vytvořit objízdnou trasu pro kamiony, pro pěší a cyklisty by měl být na místě vybudovaný podjezd. Studii nové cesty, která by odvedla těžkotonážní vozidla z centra města, připravuje město Studénka.

Náhradní trasa má vést přes areál bývalé Vagónky Studénka. Firmy, kterým pozemky patří, s tím souhlasí.  „Do konce ledna obdržíme nabídky na studii proveditelnosti a také už hledáme projektanta,“ uvedl starosta Studénky Lubomír Šobich. Ťok slíbil, že samotnou stavbu by pak finacoval stát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...