Opakování srážky ve Studénce může zabránit i změna spouštění závor

Správa železniční dopravní cesty by měla zvážit způsob, jakým se spouštějí závory na přejezdech a také při rekonstrukcích přejezdů posoudit rizika vyplývající z chování místních řidičů a chodců. Doporučila to Drážní inspekce v závěrečné zprávě z vyšetřování červencové tragické nehody ve Studénce, kde po srážce pendolina s kamionem zemřeli tři lidé.

Nehoda ve Studénce byla pro Drážní inspekci jednou z mnoha mimořádných událostí, které loni vyšetřovala, ale mezi ostatními je na první pohled výjimečná. Málokdy se stává, že ve vlaku při nehodě zemřou cestující, po srážce s kamionem a především jeho nákladem však zemřeli tři. Zranění utrpělo dalších 25 lidí včetně strojvedoucího a tří zaměstnanců SŽDC. Poranění utrpěli kvůli destrukci prvního vozu vlaku, kterou způsobil střet s kamionem a především jeho nákladem, ale také požár pohonných hmot kamionu.

Příčina nehody, která se stala loni 22. července ve Studénce, je jasná: V době, kdy svítila výstražná světla, vjel na přejezd kamion s nákladem palet plechů, který po spuštění závor zůstal na přejezdu stát. Tam do kamionu narazil vlak, který měl pět minut zpoždění kvůli poruše dveří v Ostravě. Za zásadní příčinu nehody proto považují vyšetřovatelé „nerespektování světelné výstrahy“ a za přispívající faktor „neopuštění prostoru železničního přejezdu – nepřeražení sklopeného závorového břevna“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Inspekce: Závory by se měly spouštět jinak

Drážní inspekce ale současně doporučila několik změn, které by měly přispět ke zvýšení bezpečnosti na přejezdech a ve vlacích. Jednak by je měly učinit Správa železniční dopravní cesty a Drážní úřad, jednak i České dráhy, jejichž elektrická jednotka řady 680 (Pendolino) do kamionu narazila.

Za drobnou, ale přitom zásadní změnu považuje inspekce zavedení sekvenčního sklápění závor. Při něm se nejprve sklápějí závory, které jsou pro řidiče přijíždějící k přejezdu vpravo, a až po nich závory vlevo, tedy v polovině vozovky, kterou se z přejezdu odjíždí. Zavedení takového způsobu sklápění závor by měla zajistit Správa železniční dopravní cesty, Drážní úřad by potom podle inspekce měl připravit legislativu, která sekvenční sklápění upřednostní.

3 minuty
UDÁLOSTI: Inspekce doporučila sekvenční sklápění závor
Zdroj: ČT24

Generální ředitel výrobce zabezpečovací techniky AŽD Zdeněk Chrdle odhadl, že úprava přejezdu na sekvenční sklápění by stála sto tisíc korun. Nákladnější by byla rekonstrukce přejezdu, který má jen dvě břevna. „Kalkuloval jsem to do půl milionu korun,“ uvedl Zdeněk Chrdle.

SŽDC by také měla při rekonstrukcích přejezdů a rozhodování o jejich zabezpečení vzít v úvahu místní podmínky a to, jak se lidé na konkrétním místě chovají. Doporučení dostalo od vyšetřovatelů i ministerstvo dopravy, které by mělo zpřísnit tresty za nepovolený vjezd na železniční přejezd, ale také „rozšířit povědomí řidičů (…) o možnosti přeražení sklopeného břevna závory“.

Čidla na přejezdech – dobrý nápad?

Drážní inspekce také reagovala na zvažované umístění čidel na přejezdy, které v případě, že na přejezd někdo vjede po spuštění světel, pomohou zastavit vlak. „Drážní inspekce považuje za nezbytné upozornit na možné zneužívání systému ze strany neukázněných uživatelů pozemní komunikace, spočívající (…) v nedovoleném vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to činností přejezdového zabezpečovacího zařízení zakázáno,“ stojí v závěrečné zprávě. Řidiči by tak mohli na čidla spoléhat, a zcela tak paralyzovat železniční dopravu. Pokud tedy budou čidla na přejezdech umístěna, měly by podle inspekce ruku v ruce jít tvrdé postihy.

Českým drahám potom Drážní inspekce doporučila, aby se při výcviku strojvedoucích více zaměřily na zvládání krizových situací, ale také aby pro ně zajistily co nejsnazší únikovou cestu z kabiny. Doporučení ke změnám ve výcviku je však spíš preventivní – podle železničářů i vyšetřovatelů reagoval strojvedoucí ve Studénce velmi rychle. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský navíc upozornil, že ČD připravují nákup trenažéru pro strojvedoucí. „Pokud nebudou komplikace, tak bychom tímto trenažérem mohli disponovat během jednoho roku,“ nastínil.

Řidič kamionu jde k soudu

Kromě Drážní inspekce vyšetřovali nehodu policisté. Ti již svoji práci dokončili – řidič kamionu stane ve středu před soudem. Za obecné ohrožení mu hrozí až deset let vězení. Státní zástupce Aleš Boháč očekává, že řízení nepotrvá dlouho, mohlo by skončit tentýž den. Sám obžalovaný s tím, že zůstane ve vězení, počítá. Nedávno prodal byt a požádal o prodloužení vazby, do které šel již krátce po nehodě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvávat skrytě. Dobrý krok, cení Koten

Zástupci budoucí vládnoucí koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat.
11:15Aktualizovánopřed 26 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 38 mminutami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 39 mminutami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 44 mminutami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 59 mminutami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 1 hhodinou

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 3 hhodinami
Načítání...