Dopravci čekají na nové vlaky. Jejich výroba má zpoždění kvůli pandemii covidu

Výroba vlaků má zpoždění (zdroj: ČT24)

Obnova vozového parku na tuzemské železnici je pomalejší, než její dopravci očekávali. Kvůli koronavirové krizi se zpozdily dodávky materiálu, a tím pádem také nových souprav od výrobců. Přepravní společnosti se snaží modernizovat i přesto, že utrpěly výrazné ztráty kvůli úbytku cestujících.

Například na trati mezi Plzní a Karlovými Vary už jezdí první ze čtyř souprav RegioPanter. „Jedná se o elektrické jednotky pro rychlost sto šedesát kilometrů za hodinu, jsou plně klimatizované. Jednotka je vybavená zásuvkami, wi-fi a USB porty,“ řekl zástupce Českých drah (ČD) pro Plzeňský kraj Vladimír Kostelný. 

Nové vlaky si objednal Plzeňský a Karlovarský kraj. Jezdit měly už od června, kvůli koronavirové pandemii a chybějícím dodávkám dílů je ale Škoda Transportation dodala o dva měsíce později.  

„Byl ovlivněn například průběh technické a materiálové přípravy projektů, některé dodávky od subdodavatelů, zejména ze zahraničí, nebo se snížila použitelná kapacita ve výrobě z důvodu onemocnění,“ popsal ředitel komunikace a marketingu společnosti Milan Kosař. 

Zpoždění dodávky nových vlaků se čeká i na Ústecku

Podobný problém jako v Plzeňském a Karlovarském kraji mají také na Ústecku. Vlaky PESA Elf.eu kraji dodá polská společnost se zpožděním v řádech měsíců. Nové soupravy měly dosavadní motorové vozy nahradit letos v prosinci.

„Samozřejmě se budeme snažit komunikovat s výrobcem i dopravcem tak, aby ty soupravy byly dodány co nejdříve, ale tyto důvody zpoždění chápeme,“ uvedl mluvčí Ústeckého kraje Martin Volf. 

Dopravce, kterým je společnost RegioJet, uvedl, že první ze sedmi souprav je už hotová. „Na dalších se intenzivně pracuje. Na začátku září by měla druhá souprava přijet do České republiky, kde budou na zkušebním okruhu u Velimi probíhat zkoušky,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.  RegioJet se snaží svůj vozový park dál rozšiřovat. Například první z patnácti objednaných lokomotiv Bombardier už jezdí na lince z Bohumína do Brna.

ČD chtějí nové vlaky za sto milionů

Navzdory miliardovým ztrátám kvůli covidu se chystají modernizovat i ČD. „Předpokládáme, že lidé budou chodit do škol, do práce, a předpokládáme, že musí jet k lékaři nebo za volnočasovými aktivitami,“ uvedl generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

ČD chtějí do nových vlakových souprav investovat až sto milionů korun. Otázkou však je, zda jim banky v tuzemsku takovou částku půjčí.