Za první čtyři měsíce letošního roku vyrobily továrny v Česku přes 453 tisíc osobních aut. Oproti loňskému roku je to sice o třetinu víc, loni ale továrny kvůli koronaviru v březnu a dubnu vyráběly jen minimálně. Téměř deset procent z nových vozů tvoří elektrické. Podle výrobců se automobilový průmysl nadále nachází ve složité situaci.
Výroba aut oproti loňskému jaru vzrostla, odvětví se ale přesto nachází ve složité situaci
Už přes rok z nošovické továrny vyjíždí elektrická Hyundai Kona. Mimo jiné skutečnost, že je vyráběná v Česku, tuzemským prodejům podle vedení firmy pomohla. I přesto se ale zatím její kupci počítají spíš ve stovkách.
„Dá se říct, že Kona je český výrobek. Zároveň jsme už měli parametr 485 kilometrů dojezdu, který výrazně ovlivnil i to, že o vozidlo začal být větší zájem. Nicméně neustále pořizovací hodnota a samozřejmě infrastruktura limitují počet prodaných aut v České republice,“ uvedl Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech.
Už několik let se u Čechů obrací trend a kupují víc benzinová než naftová auta. I přes zvyšující se zájem o elektromobily ale tvoří jejich podíl na trhu stále minimum. V dubnu registrovali jen necelé procento plně elektrických vozů. Většina z nich stojí přes milion korun.
Čeští prodejci už mají v showroomech i plně elektrické SUV z Mladé Boleslavi. Na tuzemských silnicích by jich letos mohlo jezdit tisíc až dva. „Jsme především fleetová značka. Nicméně segment elektrických SUV je pro nás nový, a tak očekávání ještě nemáme pevně stanovená. Uvidíme, jaké budou první reakce na trhu,“ říká mluvčí Škody Auto Pavel Jína.
První zákazníci v Česku si pak nyní mohou koupit vůz, který se plní vodíkem. Zatím ale není kde tankovat, první plnička by měla stát během pár měsíců v Praze. „Pravda je, že infrastruktura zatím není,“ uvedl ředitel Toyota Centre Europe - Czech Martin Peleška. „Rozhodli jsme se udělat ten krok jako první, protože víme, že spuštění první komerční plnicí stanice se blíží,“ vysvětlil.
Nadále složité období
Automobilový průmysl v souvislosti s pandemií stále zažívá nelehké období. „Rozhodně z toho nejhoršího ještě venku nejsme,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Automobilky podle něj bojují s nedostatky vstupních surovin, jako jsou plasty, granuláty, železo nebo čipy.
To vše pro výrobce znamená, že musí přeplánovat výrobu. „Když se podíváme na prodeje napříč Evropou na našich hlavních exportních trzích, tak ani zdaleka nejsme na předkrizových číslech. Trh je dneska dvacet, pětadvacet procent níž než v roce 2019,“ dodal Petzl.