Do Česka míří Mirrenová i nejdražší film v historii Netflixu. Hollywood však štáby tvoří až tady

V Česku navzdory koronaviru vzniká řada zahraničních či hollywoodských filmů a seriálů. Jedním z nich je třeba válečná podívaná White Bird. Česko ale dost možná letos přivábí i další hvězdy – během roku by se zde měl částečně točit akční thriller The Gray Man s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem za 200 milionů dolarů, jenž je nejdražším původním filmem v historii Netflixu. Před pár dny čeští filmaři dokonce s hollywoodskými hvězdami z Prahy přebírali ceny.

Agent CIA se snaží dostihnout svého bývalého kolegu, který se stal nájemným vrahem. Ten se ale zase snaží zachránit své dcery. Zběsilá honička dvou mužů plná explozí po atraktivních světových lokacích povede v novém filmu The Gray Man pravděpodobně i přes Prahu. Dosud nejdražší původní film Netflixu, který by měl svým rozmachem i dvousetmilionovým rozpočtem připomínat bondovky či sérii Mission: Impossible, by totiž měl na jaře vznikat i v Česku. Natáčení snímku s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem v hlavních rolích začalo už 1. března v Los Angeles.

Zda a kdy se v Česku hvězdy objeví, je obtížné zjistit, produkce totiž kvůli bezpečnosti i paparazziům detaily ohledně příjezdů hvězd jen nerady sdělují. V Česku však jedna velká hollywoodská hvězda točí právě teď. Gillian Andersonová, známá jako Scullyová ze seriálu Akta X, má stěžejní roli ve válečném dramatu White Bird: A Wonder Story. To je adaptací úspěšného komiksu, v němž se židovská dívka skrývá v nacisty okupované Francii. Andersonová hraje její matku.

„Jde o příběh z II. světové války a české lokace představují právě druhoválečnou Francii,“ uvádí pro ČT24 vedoucí oddělení Czech Film Commission Státního fondu kinematografie Pavlína Žipková. Do obsazení se nedávno přidala i držitelka Oscara Helen Mirrenová, která by měla na jaře také natáčet v Česku. Podle dostupných informací představuje zmíněnou dívku v současnosti, s figurou Andersonové tak společné scény mít nebude. Projekt ale připomíná jiný válečný snímek, jenž se v Česku nedávno točil – oscarovou satiru Králíček Jojo se Scarlett Johanssonovou, která hrála matku, jejíž syn má za imaginárního kamaráda Hitlera.

Seriál Carnival Row v Česku utratil přes tři miliardy korun

Ve čtvrtek zase na pražské Letné pokračovalo natáčení třetí řady akčního seriálu Hanna od společnosti Amazon, v němž jde CIA po krku speciálně vytrénované dívce se zabijáckými instinkty. Adaptace stejnojmenného, deset let starého filmu obsadila prostor před kinem Oko, stejně jako roh ulic Heřmanova a Veverkova u Veletržního paláce, kde vyrostla falešná telefonní budka a na domech se objevily nápisy s německými názvy ulic.

Mezi dalšími projekty, které by se v Česku měly letos natáčet, je třeba seriál Nebezpečné známosti, třetí řada seriálu Ponorka nebo nová adaptace knihy Na západní frontě klid. Tuzemské lokace by obecně měly letos přilákat více zahraničních filmařů než loni, kdy u nás podle údajů Czech Film Commission vznikalo přes dvacet zahraničních filmů či seriálů, nejvíce německých, amerických a severských. Výrobu některých však zastavila pandemie. 

To se týkalo třeba druhé řady velkolepého fantasy seriálu Carnival Row, dalšího projektu společnost Amazon, v němž se Orlando Bloom pohybuje ve viktoriánském světě plném víl a mytických stvoření. V polovině loňského května se ale seriál, jenž vznikal v Liberci, na zámku Sychrov i v barrandovských studiích, do Česka díky zpřísněným bezpečnostním opatřením vrátil.

Nikdo z filmařů zatím za služby v Česku neutratil tolik jako producenti Carnival Row – za dvě řady by to mělo být podle Czech Film Commission 3,1 miliardy korun. Bloom a další by se do Česka měli vrátit ještě jednou, Amazon totiž odklepl třetí řadu.

Do Česka se však vrátil i Marvel, úspěšná značka komiksových superhrdinů. Zatímco před třemi lety bylo liberecké náměstí Dr. Edvarda Beneše dějištěm „festivalu světel“, kde na Spider-Mana v jeho filmu s podtitulem Daleko od domova zaútočil padouch Mysterio, loni do Česka dorazili jiní členové týmu Avengers. Točil se tu očekávaný seriál The Falcon and the Winter Soldier, který bude mít premiéru na platformě Disney+ v polovině března.

I toto natáčení muselo být přerušeno kvůli pandemii, štáb si však například na pražské Letenské pláni vybudoval základnu s karavany i testovacím centrem na covid-19, samotné scény vznikaly třeba na pražském Jungmannově náměstí, na Malostranském náměstí, na Olšanských hřbitovech či v pasáži Lucerna. „Některé české lokace představovaly Lotyšsko,“ doplňuje Žipková s tím, že seriál měl v Česku devatenáct natáčecích dnů – čtyři v březnu a zbývající v říjnu.

Před koronavirem byl problémem požár kulis

Filmové produkce ostatně nyní nejen v Česku musí počítat s vyššími náklady kvůli koronaviru. „U náročných produkcí není výjimkou takzvaný covidový department čítající i patnáct lidí. Ti mají na starosti management testování, zásobování ochrannými pomůckami, dezinfekci ,placu', měření teploty či komunikaci s příslušnou hygienickou stanicí v okrese, ve kterém se točí,“ konstatuje Žipková.

Nebyl to ale jen koronavirus, s čím se museli zahraniční filmaři v poslední době potýkat. Řada českých komparsistů pracovala před čtyřmi lety na dobovém seriálu Soumrak templářů. Velkou část rozpočtu spolkla rozměrná dekorace dobového města na Barrandově. Stavěla se deset týdnů, obsáhla prostor 30 tisíc metrů čtverečních, ale zachvátil ji požár. Škody se vyšplhaly na 100 milionů korun, kulisy se musely stavět znovu.

Čeští filmaři mají podle Žipkové obecně v zahraničí dobrý zvuk. V tuzemsku si totiž většinou zahraniční producent najímá přes českou produkční společnost maximum českých členů štábu a dodavatelů. Ze zahraničí tak často přijede jen producent, režisér a několik vedoucích pozic jako architekt či kameraman. I to se ale začíná měnit. „Češi jsou prostě dobří, v Hollywoodu máme pověst jako ,creative heads'. Ve vedoucích pozicích se tak objevují i naši architekti, kameramani, kostýmní výtvarníci, umělečtí maskéři a další,“ připomíná Žipková.

Andersonová a Pikeová přebíraly Glóby z jednoho pražského hotelu

Někdy je před českými filmovými profesionály i specifický úkol. Jako na začátku března, když pro dvě hollywoodské herečky zajišťovali živý telemost z Prahy do Los Angeles na předávání Zlatých glóbů, které se konalo on-line. Jednou z nominovaných byla již zmíněná Andersonová, druhou potom Rosamund Pikeová (Dnes neumírej, Zmizelá či Johnny English 2), která v Česku natáčí fantasy seriál The Wheel of Time a už více než půl roku tady s rodinou žije.

„Přenos pro televizi NBC jsme připravovali dva týdny,“ říká exkluzivně pro ČT24 producent Otto Beck, jenž se svou firmou HayotFilms celou akci zařizoval. Herečky se ceremoniálu zúčastnily v jednom luxusním pražském hotelu, každá v jiném pokoji v různých podlažích. „Štáb jsme tak měli rozdělený. Při instalaci nás bylo víc a pak večer pro každou herečku zůstal jeden kameraman a technik,“ vysvětluje Beck.

Herečka Rosamund Pikeová přebírala z pražského hotelu Zlatý glóbus
Zdroj: HayotFilms

Jiní herci se během ceremoniálu potýkali s technickými potížemi, připojení z Prahy ale bylo bezproblémové. Andersonová nakonec získala sošku za ztvárnění britské premiérky Margaret Thatcherové v seriálu Koruna, Pikeová pak za roli podvodnice v černé komedii Jako v bavlnce. Obě herečky o sobě věděly. „Věděly, že jsou v jednom hotelu. Běhali jsme na začátku mezi pokoji a řešili technické věci. Po ukončení přenosu jsem potkal Rosamund a gratuloval jí. Říkala, že je moc ráda, že vyhrály obě,“ doplňuje producent.

Beck byl během přenosu s Andersonovou, která byla v hotelu sama. Takový přenos měl prý i výhody – herečky si mohly odskočit, nemusely být celou dobu před kamerou. „Byly moc fajn. Po vítězství jsme museli přepnout živý přenos na rozhovory s různými novináři. To trvalo asi hodinu a půl. Skončili jsme v šest ráno,“ uvádí Beck.

Gillian Andersonová prý při vyhlašování cen pozorovala východ slunce nad Prahou
Zdroj: HayotFilms

Netflix u nás natáčí ve velkém

Právě snímek Jako v bavlnce, za nějž dostala Pikeová cenu, je k vidění na Netflixu, který v Česku v posledních letech natáčí ve velkém. Na platformě má teď premiéru například seriál Kmeny Evropy, jenž vznikal na Rolavě, v mladoboleslavské věznici či ve Vraném nad Vltavou. Na premiéru se chystá i upírský akční horor Transatlantic 473, jenž se odehrává v letadle, jehož dekorace byla postavena v ateliéru na pražském Zličíně. Kromě upírů však Česko hostilo i zombies – v Česku se loni pro Netflix točil prequel hororu Armáda mrtvých.

„Netflix navyšuje objem výroby každý rok v souvislosti s hladem po konzumaci audiovizuálních obsahů. Tento ,hlad' akceleroval v loňském roce lockdown, kdy prakticky po celém světě zůstali lidé doma bez možnosti jiného kulturního vyžití než takového, které nabízí televize a internet,“ vysvětluje Žipková.

Pobídky se zavedly po dlouhých diskusích

Česko má s Hollywoodem poměrně komplikovanou historii. Do roku 2004 patřila Česká republika mezi nejžádanější filmové destinace světa a s výjimkou Velké Británie neměla v Evropě konkurenci. Do období kolem roku 2004 se řadí největší filmové snímky točené v Česku, například Hartova válka, Liga výjimečných, Rytíři ze Šanghaje, Mission: Impossible, Agent bez minulosti či Blade 2.

Počínaje rokem 2005 začali ale zahraniční filmaři z Česka mizet dál na východ. Přestože se zde točily Letopisy Narnie nebo bondovka Casino Royale, v sousedních zemích jako Maďarsko nebo Rumunsko získaly štáby nazpátek část peněz, které v zemi utratily. Česko tyto pobídky pro filmaře zavedlo až po dlouhých diskusích v roce 2010, mnoho hollywoodských stamilionů mezitím uteklo jinam. Od roku 2010 tak filmaři mohou žádat o vratku ve výši 20 procent utracených peněz v Česku.

Kromě zmíněného seriálu Carnival Row zůstává nejdražším filmem natočeným v Česku akční horor Underworld: Krvavé války z roku 2015 s Kate Beckinsaleovou v hlavní roli, za nějž producenti v Česku utratili 862 milionů korun. Rozpočet průměrného českého snímku je pro srovnání 25 milionů korun, nejdražším tuzemským projektem je Jakubiskův film Bathory, jenž v roce 2008 vyšel na 300 milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...