Škoda Auto v rámci mateřského koncernu Volkswagen převezme strategické řízení a budoucí expanzi značek Škoda, Volkswagen a Seat v regionu jihovýchodní Asie ASEAN. Ten vedle Vietnamu zahrnuje například Kambodžu, Laos, Singapur, Malajsii nebo Filipíny. Na trhu chce dosáhnout podílu pět procent. Informovali o tom zástupci společnosti. Podobnou roli v rámci koncernu již má automobilka v Indii. Škodovka podle šéfa Klause Zellmera jedná také o prodeji svých aktiv v Rusku, tedy výrobních závodů a prodejní sítě. Jednání jsou v závěrečné fázi.
Škoda Auto jedná o prodeji aktiv v Rusku. V koncernu má zodpovídat za expanzi do jihovýchodní Asie
Škoda je v současnosti těsně před vstupem na vietnamský trh. Letos na něm zahájí prodej dovážených modelů a v roce 2024 spustí lokální montáž vozů. Indie se stane exportním centrem české automobilky.
Také na Blízkém východě posiluje Škoda Auto své obchodní aktivity, připojila se k prodejní společnosti Audi Volkswagen Middle East a s využitím synergických efektů s výrobním zázemím v Indii chce v příštích třech letech v regionu navýšit odbyt na pět tisíc vozů.
Automobilka kvůli ukončení výroby v Rusku přišla o miliardy
Kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku Škoda Auto loni přišla o téměř 700 milionů eur, tedy zhruba 17 miliard korun. Automobilka aktivity na ruském trhu ukončila po invazi Ruska na Ukrajinu.
Podle Zellmera byla vysoká ztráta v Rusku způsobená nutností udržovat tamní obchodní síť i výrobní závody, i když už automobilka vozy nevyráběla ani neprodávala. Zellmer podotkl, že rozhodnutí přestat v Rusku podnikat, ale i samotná válka, kterou Moskva rozpoutala, fungování automobilky výrazně ovlivnila. Vliv měla i na dodavatelský řetězec.
„Naši ukrajinští partneři byli nuceni snížit objem výroby (…), a to vedlo k zastavení výroby v našich závodech,“ shrnul.
Zároveň ztrátu označil za jednorázovou položku, a protože není šance na brzké obnovení výroby a prodeje, rozhodla se Škoda ruská aktiva prodat. „Jednání jsou v závěrečné fázi, ale detaily nemohu sdělovat, dokud je neodsouhlasí všechny zúčastněné strany,“ dodal.
Škoda v Rusku vyráběla v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. V roce 2021 bylo pro značku Rusko druhým největším trhem, na který dodala 90 400 vozů. Loni to bylo 18 300 aut.
Náročné tržní podmínky
Provozní zisk automobilky se loni snížil o 42 procent na 628 milionů eur, což je zhruba 15 miliard korun.
Celkové tržby automobilky se na rozdíl od provozního zisku zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 499 miliard korun. Rentabilita tržeb zůstala kladná a dosáhla úrovně tří procent, ovšem klesla o 3,1 procentního bodu. Dodávky aut zákazníkům se loni snížily o 16,7 procenta na 731 300 vozů.
Situace na trhu zůstala podle Zellmera náročná kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, pokračujícím problémům v dodavatelských řetězcích a podstatnému nárůstu cen surovin. „Během pravděpodobně nejnáročnějších tržních podmínek v novodobé historii společnosti dosáhla Škoda Auto velmi solidního finančního výsledku,“ uvedl Zellmer.
Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134 300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51 900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377 tisíc vozů. V Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44 600 aut.
Potíže mají i další automobilky v Česku
Podobné potíže, jako v poslední době trápily Škodovku, mají i další výrobci automobilů v Česku. Kolínská Toyota velkou část února nevyráběla kvůli nedostatku polovodičů a nadále je provoz automobilky omezen. „Začínáme až pondělní večerní směnou a končíme ve čtvrtek večerní směnou,“ popsal aktuální režim PR Manažer české Toyoty Tomáš Paroubek. Naplno se podle něj bude vyrábět opět od dubna.
Hyundai se podle mluvčího Petra Michnika potýkala s nedostatkem polovodičů hlavně loni. „Přestože naše výrobní čísla jsou dobrá, od roku 2020 byl ten loňský co se týče dodávek čipů možná nejhorší. Nicméně daří se nám to zvládat,“ ujistil.
Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu vzrostla v prvních dvou měsících letošního roku výroba aut v Česku meziročně o 26,2 procenta na 215 101 vozů. Nejvíce jich vyrobila Škodovka, a to 142 tisíc. Hyundai s 19 tisíci vyrobenými auty zase rostla nejvýrazněji, a to o 36,9 procenta oproti loňsku.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar věří, že růst bude pokračovat i dál. „Nedostatek čipů není už tak akutní jako v minulých letech, negativní důsledky války na Ukrajině už také nejsou tak silné jako v minulosti,“ poznamenal.
Míní ale, že existují i rizika. Za to hlavní považuje emisní normu Euro 7, která by měla omezit emise oxidu dusíku a pevných částic a o jejímž zavedení se nyní na unijní úrovni jedná.