Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů se v Rusku během května meziročně propadl o 83,5 procenta na 24 268 vozů. Vyplývá to ze zprávy, kterou v pondělí zveřejnilo podnikatelské sdružení AEB. Prodej české značky Škoda se podle údajů sdružení snížil o dvaadevadesát procent na 805 vozů. Tamní automobilový sektor se potýká s dopady sankcí, které uvalily západní země kvůli invazi na Ukrajinu. Ceny o desítky procent zvedá také inflace, která se pohybuje kolem sedmnácti procent.
V Rusku se prodává kvůli sankcím a inflaci méně aut. Západní značky ale možná nahradí čínské
Za pět měsíců letošního roku se celkový prodej nových aut v Rusku snížil o dvaapadesát procent na 318 114 vozů, prodej vozů Škoda klesl o sedmašedesát procent na 13 990 vozů. Model Škoda Rapid PA II byl přitom za pět měsíců jedenáctým nejprodávanějším modelem.
Společnost Škoda Auto začátkem března oznámila, že přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví export aut do země. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.
Loni prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku stoupl o 4,3 procenta na 1,7 milionu. Sdružení AEB v dubnu odhadlo, že letos prodej klesne nejméně o padesát procent, protože trh bojuje s problémy v dodávkách dílů.
„Pochopitelně, že prodeje úplně klesly. V poslední době ale vidíme, že zájem lidí znovu pomalu roste,“ porovnává moskevský prodejce aut Děnis Voronin. Prodejci stále nabízejí zásoby vozů západních značek, které pořídili před vstupem ruských vojsk na Ukrajinu.
„My jsme natáčeli u jednoho dealera, který prodává francouzské osobní automobily, a ten podle současného nízkého tempa prodeje odhaduje, že bude nová auta prodávat ještě dva měsíce,“ informuje zpravodaj ČT v Rusku Karel Rožánek.
„Z mého pohledu, když se podíváte na běžnou ruskou ulici, tak Rusové milují západní luxusní značky: německé, francouzské, americké. Myslím, že pro tuto třídu to bude velice bolestné, když si svoje oblíbené značky nebudou moci koupit,“ tvrdí zpravodaj. Rusové podle něj ale možná začnou nakupovat v cizích zemích, jako je Turecko nebo Arménie, kde sankce neplatí.
Čínské značky a Moskvič
Prodejci nových vozů by se poté mohli přeorientovat na čínské značky nebo začít ve větší míře prodávat ojetiny. „Čínské vozy už dnes nevypadají jako před pěti lety. Toho si všímáme a jejich auta začínáme testovat,“ tvrdí viceprezident Asociace prodejců aut Ruska Andrej Petrenko. Ruská automobilka AvtoVAZ také údajně zvažuje obnovit výrobu modelu Moskvič.
Ceny kromě sankcí zvedá také vysoká inflace. Podle ruské asociace prodejců aut zaplatí zákazníci za průměrný automobil střední třídy až o třicet procent více než před 24. únorem 2022. Ceny rostou i u jiného zboží. Zdražuje kosmetika, potraviny, letenky nebo hypotéky.
„Pro průměrné Rusy, kteří z osmdesáti procent podporují politiku Vladimira Putina, podporují ruský postup na Ukrajině, ten tlak zatím není tak velký, že by to pocítili ve svých životech, že by neměli co jíst nebo že by ztratili práci a nenašli si jinou. Tlak západních sankcí se už projevuje, ale není to tak citelné a bolestné, jak se to možná stane v dalších měsících,“ uvedl Rožánek.