Stát za letošní zvýhodněné jízdné pro studenty a seniory zaplatí dopravcům pět miliard korun. České televizi to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Slevu vláda tento rok snížila z pětasedmdesáti na padesát procent. V současnosti úřady zkoumají, jestli není i tak moc vysoká.
Zvýhodněné jízdné letos stát vyšlo na pět miliard korun. Úřady zkoumají, jestli sleva není moc vysoká
Jízdenky si v kolínských autobusech cestující koupí už jen do konce roku. Od ledna tam bude MHD zdarma. „Chtěli jsme nějakým způsobem pomoci lidem v této složité situaci, kdy rostou ceny energií a je vysoká inflace,“ vysvětluje kolínský starosta Michael Kašpar (Změna pro Kolín).
Podporou pro studenty a seniory má být podle ministra dopravy i sleva padesát procent na jízdné po celé republice. Za tu letos stát dopravcům proplatí pět miliard korun. „To je významná částka i po tom snížení slev. Pokud bychom zůstali u těch původních hodnot, znamenalo by to další náraz pro státní rozpočet – velmi obtížně řešitelný,“ má jasno Kupka.
Loni přitom stát na zlevněné jízdné vynaložil méně, necelé čtyři miliardy. A to i přesto, že byla sleva pětasedmdesát procent po celý rok. V té době ale využívání veřejné dopravy ovlivňovala také opatření proti koronaviru.
Hozeni přes palubu?
Výši slevy na padesát procent snížil kabinet Petra Fialy (ODS) letos v dubnu, což kritizuje opozice. Slevy by se třeba podle bývalého šéfa resortu dopravy Karla Havlíčka (ANO) měly vrátit na sedmdesát pět procent.
„O čem se tady bavíme? O jeden a půl až dvou miliardách korun. Bavíme se o tom, že tím pomůžeme studentům a seniorům. Je to možná efektivnější oblast podpory než cokoliv jiného. Tato vláda hodila tyto segmenty úplně přes palubu,“ říká Havlíček.
Národní rozpočtová rada ale kabinetu navrhla slevy zrušit úplně. Ministerstvo dopravy proto teď dokončuje analýzu. Další snižování se ale nelíbí ministrovi ani některým koaličním partnerům.
„Nám ve STAN přijde rozumné, aby senioři a mládež, tedy studenti, jezdili za polovic. A neradi bychom od toho ustupovali,“ nechal se slyšet předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman.
Nicméně analýza podle ministra dopravy také ukazuje, že výše slevy často není rozhodující, a je tak nutné pracovat i na zkvalitnění a spolehlivosti veřejné dopravy.