Změny pravidel pro pohyb tranzitní dopravy se odkládají, návrh se vrací do druhého čtení. Poslanci chtějí ještě zohlednit výhrady ministerstva dopravy a dopravců. Sněmovna o tom ve středu rozhodla před závěrečným schvalováním novely, která by podle původního záměru měla také zakázat či omezit kamionům předjíždění na dálnicích. Podle kritiků jsou tyto změny nadbytečné. Návrh na zamítnutí novely ale sněmovna neschválila.
Zvažovaný plošný zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích se oddaluje. Poslanci chtějí novelu upravit
Jedním aspektem je zákaz tranzitní dopravy po silnicích druhé a třetí třídy, který by se měl podle návrhu Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) týkat kamionů o hmotnosti nad 12 tun. Podle Ivana Adamce (ODS) či Mariana Jurečky (KDU-ČSL) chybí analýzy dopadů tohoto opatření. Jurečka v souladu s námitkami dopravců upozornil na to, že řidiči kamionů by v některých oblastech museli najet desítky kilometrů navíc, což by mělo i své ekonomické důsledky.
„Bude to mít dopady na životní prostředí a bude to mít dopady na náklady na tuto komoditu. Nikdo nedopočítal náklady na tyto dopady a to tady chceme hlasovat takovou zásadní věc,“ řekl Jurečka.
Nedostatky úpravy, která by prý neúměrně zatížila silnice první třídy včetně jejich průtahů městy, připustil již dříve i náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva. Změna by znamenala i to, že zhruba 50 tisíc kilometrů silnic druhé a třetí třídy by bylo nutné označit zhruba 300 tisíci informačních značek.
Zvažovaný zákaz předjíždění
Původní poslanecký návrh novely počítá s obecným zákazem předjíždění pro kamiony a nákladní vozy v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče automobilů o hmotnosti nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů.
Zákaz by mohl postihnout i automobily s přívěsem či vozidla integrovaného záchranného systému. Proti plošnému zákazu protestovali nákladní dopravci i provozovatelé karavanů. Poslanci proto navrhli různé časové úpravy zákazu.
O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluví od konce roku 2018 v souvislosti s kolapsem na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.
Od letošního ledna se nicméně rozšiřuje rozsah dálničních úseků, kde platí zákaz předjíždění pro těžká nákladní auta. Jde však jen o části komunikací. I s ohledem na to však nadšení pro novelu ve sněmovně povadá. Opozice sice neprosadila návrh na její zamítnutí, ale navrácení do druhého čtení prošlo. Podle některých poslanců by tam předloha již mohla zůstat.
„Osobně doporučuji návrh tohoto zákona zamítnout, případně vrátit do druhého čtení. A řeknu to zcela veřejně a otevřeně, aby někdo neměl pokušení to otvírat – zaparkovat ho do druhého čtení,“ konstatoval Ivan Adamec.