Obce nestojí o zaparkované kamiony, řidiči však mají povinné přestávky. A odpočívadla chybí

18 minut
Vláda chystá regulaci kamionů
Zdroj: ČT24

Kamiony by měly platit za jízdu po silnicích první třídy, na vozovky druhé a třetí by nesměly vůbec. Na dálnice nebudou moci vyjet nově ani v neděli dopoledne. Počítá s tím vláda, která chystá regulaci tranzitní dopravy. Podle dopravců nedělní zákaz nic neřeší, a navíc dále přetíží už tak přeplněná parkoviště. Po více odpočívadlech volají i obce, které stojící kamiony nechtějí.

Kabinet plánuje zakázat tranzit nákladních vozů na silnicích druhé a třetí třídy. Tento krok má podle Radky Vladykové (nestr. za ANO), ředitelky Svazu měst a obcí, zabránit tomu, aby se řidiči kamionů vyhýbali zpoplatněným úsekům vozovek první třídy jízdou na komunikacích, které na takovou zátěž nejsou připraveny.

„Mnohé jsou ve špatném stavu a města a obce je pak mnohdy také musí platit ze svých rozpočtů a na to nemají peníze. Rakouský model hovoří o tom, že tam jsou plošně zakázány průjezdy kamionů na silnicích druhé a třetí třídy a funguje to,“ obhajuje vládní návrh Vladyková.

Generální tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř uklidňuje zástupce obcí, pro dopravce podle něj bude výhodnější nadále využívat silnic první třídy, i když budou zpoplatněné. „Když si porovnáte náklady na ujetý kilometr kamionu a uvažovanou sazbu na zpoplatněných úsecích silnice první třídy, tak si myslím, že nebude tolik míst, kde se problém objeví,“ míní Hromíř.

Města a obce ale takové sliby neuklidňují. Jak upozorňuje Vladyková, některé komunikace první třídy zůstanou bez poplatků. Právě na nich by dopravní zátěž měla vzrůst nejvíce, upozorňuje ředitelka Svazu měst a obcí.

Kamiony ani v neděli dopoledne

Podle vládního návrhu by také nově nesměly nákladní vozy vyjet na dálnice už od sobotní půlnoci. V současnosti zákaz platí pouze pro nedělní odpolední hodiny do desíti večer. Podle dopravců takový krok nic neřeší, mýtná data totiž ukazují, že provoz kamionů v neděli dopoledne není tak výrazný.

Martin Kolovratník (ANO), předseda poslaneckého podvýboru pro dopravu, plán hájí bezpečností. „Není to nějaká nesmyslná regulace, je to o bezpečnosti dopravy, je to o intenzitách, které jsou poměrně vysoké. Třeba právě v neděli v odpoledních časech, kdy se vrací i ti sváteční, víkendoví řidiči, kteří nejsou tak zkušení,“ vysvětluje předseda podvýboru pro dopravu.

Zvýšení bezpečnosti vítá Vladyková, upozorňuje ale na to, že nejde o systémové řešení. „Kamiony nemají kde čekat, budou stát ve městech a obcích nebo na jejich krajích. My bychom uvítali spíše komplexní řešení tranzitní dopravy přes Českou republiku,“ namítá.

Nedostatek parkování

Právě na nedostatek parkovacích míst, kde by mohli svá auta odstavit, upozorňují řidiči kamionů opakovaně. Musí přitom dodržovat bezpečnostní přestávky. Česká dálniční odpočívadla nabízí zhruba dva tisíce šest set míst, potřeba by jich bylo minimálně dalších patnáct set.

Kolovratník přiznává, že jde o dluh ze strany vlády a Ředitelství silnic a dálnic. Oba orgány nyní slíbily intenzivnější výstavbu. „My jsme Ředitelství silnic a dálnic upozorňovali už před patnácti lety. Tehdy jsme spočítali, že chybí dva a půl tisíce míst, teď je to skutečně zhruba těch patnáct set,“ uvádí Hromíř a dodává, že jde o celoevropský problém.

Města se přitom mnohdy parkováním pro nákladní auta brání. Například Strakonice, Rokycany nebo Turnov je vykazují na okraj obcí. „Samozřejmě bychom nejradši, aby kamiony sjely na dálnici, nezajížděly nám do obcí a nestály ani na kraji. Není to příjemné jak pro řidiče, tak pro občany, mnohdy dělají překážky v provozu,“ vysvětluje Vladyková. 

Konec předjíždění?

Vláda také plánuje zakázat kamionům předjíždění na dálnicích. V minulosti se debatovalo o zákazu plošném, nyní chtějí zákonodárci předjíždění nákladních vozů stopnout pouze na některých úsecích, kde situace bývá nejhorší.

„Myslím si, že návrh, který dnes ze strany vládních kolegů padl, je dobrý a je kompromisní,“ říká Kolovratník. Mezi problematické úseky řadí například dálnici D1 u Humpolce nebo horské části dálnice D8. S vládním návrhem souhlasí i Svaz měst a obcí, dopravci jsou ale proti.

Problémem podle nich je kapacita českých dálnic, která nedostačuje současnému provozu. „Plošný zákaz by podle našeho názoru věci nepomohl, protože jsou situace, kdy ten kamion, který jede delší dobu za vozidlem podstatně pomalejším, prostě předjet potřebuje, jde o plynulost dopravy,“ hájí předjíždění Hromíř.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvávat skrytě. Státnický krok, míní Štastný

Zástupci budoucí vládnoucí koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 7 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 1 hhodinou

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 3 hhodinami
Načítání...