Kraje stále nemají jisté čtyři miliardy korun na opravu silnic druhých a třetích tříd. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) připouští, že by jim vláda i přes původní příslib mohla poslat méně. S kraji o tom bude znovu jednat. Hejtmani však s krácením dotací nesouhlasí: letošní zima podle nich bude pro silnice znamenat velkou zátěž. Vyplacení původně dohodnuté částky podporuje i premiér Andrej Babiš (ANO).
Stát dá možná krajům na opravu silnic méně, než slíbil. Čtyři miliardy jsou podle Schillerové hodně
Na špatný stav silnic nižších tříd poukazují hejtmani dlouhodobě. Asociace krajů teď čeká na vyjádření ministerstva financí, zda najde slíbené čtyři miliardy korun. „Prosím paní ministryni, abychom v co nejkratší době dostali závazný dokument, který nám bude ty finanční prostředky garantovat,“ prohlásila šéfka asociace a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO).
Pro investice krajů do oprav silnic jsou totiž klíčové daňové příjmy a ty rostou. Letos by měly dosáhnout zhruba 70 miliard korun. Výdaje ale rostou ještě rychleji.
Kraje už proto před několika dny předaly ministryni Schillerové soupis investovaných peněz, které na rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd dávají. Podle nich je to víc než dřív. „Tím, jak se zvyšovaly daňové příjmy, tak v roce 2019 by z rozpočtového určení daní mělo jít pět miliard korun. A podle údajů, co jsme obdrželi od krajů, tak ty dají osm miliard,“ upozornila Mračková Vildumetzová.
Kraje převzaly silnice druhých a třetích tříd v roce 2001. Jejich dopravní komise teď vyčísluje, kolik by stála oprava celé sítě. Zatím podle asociace krajů odhady mluví o 120 miliardách.
Také ministryně Schillerová zvažuje, kolik peněz kraje potřebují. „Já si ověřuji, zda peníze, které v době, kdy se předávaly silnice, (…) tak zda tato částka je v rámci krajů investována.“
Schillerová: Hledat nižší částku je legitimní
Podle krajů teď šéfka státní kasy přemýšlí, jak do regionů poslat méně než slíbené čtyři miliardy korun. A Schillerová to nepopírá. „Já nepolemizuji o tom, že bychom nechtěli přispět, já polemizuji o výši té částky. A to je legitimní debata,“ tvrdí.
Že by se peníze měly najít, věří premiér Babiš. „Já věřím, že se nám to povede. Že se ty peníze najdou,“ prohlásil.
Ještě v dubnu vláda tvrdila, že propříště by s penězi na opravy silnic mohl počítat automatický mechanismus zanesený přímo do státního rozpočtu. Teď ale Schillerová zpochybňuje i to. „O co více někam přidáme, o to musíme ubrat ze státního. To je koloběh. Debaty se vedou, alternativ je několik, ale rozhodně nevidím žádnou, která by převládala,“ řekla Schillerová.
Když je na slevy, má být i na opravy, tvrdí opozice
Podle opozice by stát měl peníze na opravy silnic najít. „Pokud má vláda peníze na slevy na jízdném, tak musí mít i na opravy silnic. Ty musí mít větší prioritu než slevy,“ myslí si ekonomický expert Pirátů Mikuláš Ferjenčík.
„Pokud vláda nedokáže balík peněz proinvestovat za výstavbu dálnic, tak si to představit dovedu,“ tvrdí ekonomický expert ODS Jan Skopeček.
Také komunisté, kteří vznik vlády umožnili, trvají na tom, aby kraje peníze dostaly. „Ano, vyšší příjmy krajů jsou, ale to neznamená, že bychom se neměli starat o silnice druhých a třetích tříd. I ty si zaslouží pozornost státu,“ dodává předseda komunistů Vojtěch Filip.
Kraje navíc tvrdí, že je rozdíl mezi minimem, které musí dát na opravy silnic, a plánovanými rekonstrukcemi. V nejmenším deficitu by tak byl Kraj Vysočina, a to o dva miliony korun. Naopak největší nepoměr bude v Ústeckém kraji: hejtmanství by na opravy mělo dát 249 milionů, nakonec ale plánuje víc než čtyřnásobek. A třeba Jihomoravský kraj si stěžuje, že ani přes rostoucí investice nejsou silnice v ideálním stavu.