Téměř miliardu korun požadují dopravci za září a říjen na ministerstvu dopravy, aby pokryli poskytnuté slevy na jízdném. Z oněch 975,4 milionů korun nejvíce chtějí České dráhy, téměř polovinu. Snížení ceny jízdného o 75 procent, o němž rozhodla vláda, platí pro studenty a seniory od září loňského roku.
Dva měsíce, jedna miliarda. Dopravci vyčíslili své požadavky vůči státu za poskytnuté slevy
„Za loňský říjen je fakturována kompenzace ve výši 512 milionů korun,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. V září to bylo o 49,5 milionů méně.
„V říjnu jsme zaznamenali očekávaný nárůst počtu cestujících, především studentů vysokých škol,“ doplnil. Údaje za ostatní měsíce minulého roku zatím ministerstvo nemá k dispozici.
- Železniční dopravci
- České dráhy 450,1
- RegioJet 46,1
- Autobusoví dopravci
- Arriva Moravia 40,3
- Student Agency 26,1
- Zdroj: Ministerstvo dopravy
Podle odhadů ministerstva mají slevy za jeden kalendářní rok vyjít na zhruba šest miliard korun.
„Celkově se na predikci ročních výdajů nic nemění,“ uvedl Stadler.
Stát dopravcům kompenzuje částku do výše komerčního jízdného. Dopravci tyto částky vyčíslují z ceny jízdného, kterou platí cestující bez nároku na slevu. Systém z počátku vyvolával nejasnosti, protože České dráhy vypočítávaly kompenzace ze základní ceny jízdného, a do výpočtu tak nezahrnovaly slevy, které samy nabízely cestujícím mimo zvýhodněné skupiny. Kvůli tomu mohly dostávat vyšší kompenzace. Po stížnostech konkurenčních dopravců a nátlaku ministerstva však od tohoto výpočtu ustoupily.
Na to, zda dopravci vykazují skutečný počet vydaných jízdenek, jsou podle ministerstva zaměřeny kontroly ve vozech. „Kontroloři prověřují, zda mají cestující k jízdenkám se slevou vydaným ve vozidle příslušný průkaz dokládající nárok na slevu. Tedy jestli dopravce nebo řidič nedávají zlevněné jízdné i cestujícím bez nároku s tím, že to doplatí stát. V současné době probíhají kontroly v pětistovce spojů,“ uvedl pro agenturu ČTK ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).