Nejdřív značka, pak zákaz předjíždění. V lednu ŘSD označí úseky, kde kamiony nově nemají předjíždět

11 minut
Od ledna začnou postupně platit omezení pro předjíždění kamionů
Zdroj: ČT24

Na dalších místech začíná platit zákaz předjíždění pro nákladní auta nad 12 tun. Kamiony se nově nemají pouštět do levého pruhu celkem na 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11. Řidiče na nové omezení upozorní značky, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v průběhu ledna osadí na klíčové úseky. Až do umístění značek proto omezení pro nákladní auta neplatí.

Značení, které řidiče nákladních aut upozorní na zákaz přejíždění, umístilo ŘSD zatím pouze na úseku D1 na Vysočině. „Osázeli jsme je už v prosinci, protože jde o nejvíc problematické místo,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na těchto 54 kilometrech dálnice D1 jde o dočasný zákaz předjíždění. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od zákazu na dalších úsecích se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. „Třeba při přetížení dálnice ve špičce nebo zhoršeném počasí,“ vysvětlil Rýdl.

Dočasný zákaz se může na Vysočině uplatňovat do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.

Nová omezení předjíždění pro kamiony
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy

Zákaz předjíždění začne postupně platit na D1, D8, D11 a D5

Na další úseky dálnic se chystá ŘSD umístit značení, které kamionům zakáže předjíždění, v průběhu ledna. Tam už bude předjíždění zakázáno celoročně. „Není to tak, že k prvnímu lednu umístíme značky a hned tam začne policie pokutovat. Ne, my na to řidiče nejprve upozorníme, vyjádří se k tomu také policie a pak to v průběhu ledna osadíme,“ zavázal se Rýdl.

Na dálnici D1 tak postupně nebudou řidiči kamionů smět do rychlého pruhu mezi kilometry 179 až 203,9 a 205,5 až 210,3 ve směru na Brno a na kilometrech 210,5 až 185,85 v opačném směru. Dosud byly zákazové značky na D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v klimkovickém tunelu na Ostravsku.

Na D5 bude zákaz platit od nultého kilometru po kilometr 11,5 a v úseku mezi kilometry 14,8 až 22,5 ve směru na Plzeň. V opačném směru nebudou moci kamiony předjíždět na kilometrech 14,8 až 9,0 a mezi šestým a nultým kilometrem.

Na severočeské D8 se nově objeví značky omezující předjíždění nákladních aut nad 12 tun do levého pruhu ve dvou úsecích, a to od nultého k devátému kilometru ve směru z Prahy a v opačném směru od šestého kilometru k nultému. Dosud byly zákazové značky na dálnice D8 jen v tunelech Prackovice–Radejčín a Libouchec–Panenská.

Další dva úseky, ve kterých mají řidiči kamionů zapovězeno předjíždění, budou od ledna na královéhradecké D11. Zákaz tam začne platit od nultého do osmého kilometru v obou směrech.

Úseky vybralo ŘSD spolu s ministerstvem dopravy a dopravní policií. „ŘSD je majetkovým správcem dálničních úseků, a jestli má někdo přehled, kde zavést omezení, tak jsme to my. Na vybraných úsecích jsme se s ministerstvem a policií shodli,“ vysvětlil Rýdl. 

Zvolená omezení přivítal ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič: „Vychází to z naší metodiky, kterou jsme pro ministerstvo dopravy připravili už v roce 2008.“

Až do lednového rozšíření se zákaz předjíždění nákladních aut vztahoval jen na 29 kilometrů dálnic D1 a D8; v průběhu ledna se k tomu přidá dalších 116 kilometrů.

Plošný zákaz? Budou kolony v obou pruzích, myslí si dopravci

Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor sněmovny ho ale v prosinci nedoporučil ke schválení. Podle většiny členů výboru stačí možnosti, se kterými počítá aktuální podoba zákona, kdy je omezení možné stanovit lokálně dopravními značkami. 

S plošným zákazem předjíždění nákladních vozů, který se dnes uplatňuje například na Slovensku, ale nesouhlasí Miloslav Kliment ze sdružení dopravců ČESMAD. „Plošný zákaz by vedl ke kolonám. Na začátku by byl jeden pomalý kamion, za ním souvislá kolona a pak by stačil jeden trochu pomalejší řidič v levém pruhu, který by jel třeba svou obvyklou rychlostí 110 kilometrů v hodině, a doprava by se zpomalila i v rychlém pruhu,“ vykreslil možné komplikace Kliment.

Naopak s lokálním omezením ČESMAD problém nemá. „Líbí se nám například omezení na Vysočině, které se bude uplatňovat podle aktuální situace,“ dodal Kliment.

Ani Frič z Centra dopravního výzkumu plošný zákaz předjíždění nákladních aut nepodporuje. „Při zákazu je potřeba vzít v úvahu délku zakázaných úseků. Zatímco na kratších trasách se pozitivní efekt zákazu vytrácí, na dlouhých úsecích řidiči zákaz přestávají akceptovat. Nejlepší efekt je na zhruba 15 až 20 kilometrech,“ vysvětlil.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluvilo od konce roku 2018 po kolapsu na opravovaném úseku D1 na Vysočině. „Problém tam vznikl proto, že kamiony zastavily kvůli nehodě, přesunuly se i do levého pruhu, do toho začalo sněžit a kamiony tak bránily průjezdu aut i našich sypačů,“ připomněl mluvčí ŘSD Rýdl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...