Kamiony v levém pruhu asi zůstanou. Poslanci mění názor na úplný zákaz

3 minuty
UDÁLOSTI: Politici se odvracejí od plošného zákazu předjíždění pro kamiony
Zdroj: ČT24

Plán na úplné vypovězení kamionů z levých pruhů dálnic dostal úder na solar v podobě negativního stanoviska hospodářského výboru Poslanecké sněmovny – a to přesně ve výroční den loňské kalamity na Vysočině. Vítězí argumenty odpůrců, podle kterých není třeba zavádět plošný zákaz předjíždění. Obávají se například toho, že by kamiony pravé pruhy zcela ucpaly.

S myšlenkou, že by kamiony neměly na dálnicích v Česku vůbec předjíždět, přišla skupina poslanců po loňském prosincovém kolapsu dopravy na dálnici D1. Když nasněžilo, nedostaly se na problematická místa na Vysočině sypače a provoz se zastavil. Přispělo k tomu omezení u Humpolce, které neskončilo včas, silničáři ale vinili také řidiče kamionů stojící na některých místech ve všech jízdních pruzích. Zablokovali i sypač a policejní auto, které ho doprovázelo.

Přesně rok poté – tedy 11. prosince – ale již neznějí ze sněmovny tak nekompromisní slova. Návrh na plošný zákaz předjíždění platný pro vozidla nad 3,5 tuny v pracovní dny od 6 do 22 hodin neuspěl v hospodářském výboru.

Proti byli i někteří původní zastánci zákona. „Za ten rok jsem si velmi posunul názor. Tehdy jsme opravdu poměrně rychle reagovali na tehdejší kalamitní situaci na D1,“ připustil místopředseda výboru a šéf jeho dopravního podvýboru Martin Kolovratník (ANO), který návrh spolupodepsal.

Podle dalšího místopředsedy výboru Mariana Jurečky (KDU-ČSL) zákaz „na celém území nedává smysl, protože tady jsou dálniční úseky daleko míň vytížené“. Odpůrci zákazu od počátku argumentují například obavou, že kdyby kamiony nesměly do levého pruhu, ten pravý by ucpaly natolik, že by osobní auta z levého pruhu nemohly skrze ně z dálnice sjíždět na křižovatkách.

„Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít, nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů,“ řekl při druhém čtení novely ve sněmovně poslanec ODS Ivan Adamec.

Nakonec zákaz asi jen na vybraných úsecích za špatného počasí

Ředitelství silnic a dálnic ostatně již na nynější zimní sezonu připravilo proměnné řízení dopravy, které na Vysočině zakáže kamionům předjíždět, když bude špatné počasí a riziko kolon bude reálné. „Podle klimatických podmínek se aktuálně dá zákaz předjíždění kamionů,“ vysvětlil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Podle Vojtěcha Munzara (ODS) z hospodářského výboru by u toho mělo zůstat. „Je daleko lepší řešit to místní úpravou proměnnými značkami,“ podotkl.

Členům výboru také vadilo, že zákon byl předložen jako poslanecká iniciativa a nikoli vládní návrh. Vyhnul se tak připomínkování.

Model vysočinského úseku D1, kde se bude zavádět zákaz předjíždění pro kamiony operativně, by se ostatně mohl i bez úprav zákona rozšířit na další problematická místa dálniční sítě. Ministerstvo vnitra připravilo seznam 46 úseků, kde by mohly být značky připravené zobrazit zákaz předjíždění.

Navržené úseky s možným zákazem předjíždění vozidly nad 3,5 t
Zdroj: ČT24/Ministerstvo vnitra

Zda poslanci předjíždění řidičům kamionů přece jenom nezakážou plošně, bude zcela jasné možná ještě před Vánoci. Konečné slovo bude mít sněmovní plénum v závěrečném čtení, na pořad by se mohla novela dostat po 17. prosinci.

Dojít by mělo i na hlasování o zákazu jízdy kamionů nad 12 tun po krajských a obecních silnicích, který prosazuje hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Znamenalo by to podle ní zákaz veškeré tranzitní dopravy po místních silnicích, a to pod pokutou od pěti do deseti tisíc korun pro řidiče, provozovatelům by pak hrozila sankce až 100 tisíc korun. Návrh podpořilo ministerstvo dopravy, ovšem v hospodářském výboru neuspěl ani on.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 41 mminutami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 2 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 3 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 4 hhodinami

Ústavní soud čeká v příštím roce dvacítka nevyřešených případů

Ústavní soud (ÚS) vstupuje do roku 2026 s dvacítkou nevyřešených případů. Kauzy projednává celé plénum, které letos vydalo skoro padesát nálezů. Obstála třeba podoba úhradové vyhlášky či volební kandidátky, na kterých se objevují jména lidí z více stran, což kritici označovali za skryté koalice. Ústavní soudci naopak zasáhli do advokátních tarifů nebo třeba zrušili oddělené zápisy do škol pro ukrajinské děti.
před 4 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 14 hhodinami

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami
Načítání...