Kamiony v levém pruhu asi zůstanou. Poslanci mění názor na úplný zákaz

3 minuty
UDÁLOSTI: Politici se odvracejí od plošného zákazu předjíždění pro kamiony
Zdroj: ČT24

Plán na úplné vypovězení kamionů z levých pruhů dálnic dostal úder na solar v podobě negativního stanoviska hospodářského výboru Poslanecké sněmovny – a to přesně ve výroční den loňské kalamity na Vysočině. Vítězí argumenty odpůrců, podle kterých není třeba zavádět plošný zákaz předjíždění. Obávají se například toho, že by kamiony pravé pruhy zcela ucpaly.

S myšlenkou, že by kamiony neměly na dálnicích v Česku vůbec předjíždět, přišla skupina poslanců po loňském prosincovém kolapsu dopravy na dálnici D1. Když nasněžilo, nedostaly se na problematická místa na Vysočině sypače a provoz se zastavil. Přispělo k tomu omezení u Humpolce, které neskončilo včas, silničáři ale vinili také řidiče kamionů stojící na některých místech ve všech jízdních pruzích. Zablokovali i sypač a policejní auto, které ho doprovázelo.

Přesně rok poté – tedy 11. prosince – ale již neznějí ze sněmovny tak nekompromisní slova. Návrh na plošný zákaz předjíždění platný pro vozidla nad 3,5 tuny v pracovní dny od 6 do 22 hodin neuspěl v hospodářském výboru.

Proti byli i někteří původní zastánci zákona. „Za ten rok jsem si velmi posunul názor. Tehdy jsme opravdu poměrně rychle reagovali na tehdejší kalamitní situaci na D1,“ připustil místopředseda výboru a šéf jeho dopravního podvýboru Martin Kolovratník (ANO), který návrh spolupodepsal.

Podle dalšího místopředsedy výboru Mariana Jurečky (KDU-ČSL) zákaz „na celém území nedává smysl, protože tady jsou dálniční úseky daleko míň vytížené“. Odpůrci zákazu od počátku argumentují například obavou, že kdyby kamiony nesměly do levého pruhu, ten pravý by ucpaly natolik, že by osobní auta z levého pruhu nemohly skrze ně z dálnice sjíždět na křižovatkách.

„Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít, nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů,“ řekl při druhém čtení novely ve sněmovně poslanec ODS Ivan Adamec.

Nakonec zákaz asi jen na vybraných úsecích za špatného počasí

Ředitelství silnic a dálnic ostatně již na nynější zimní sezonu připravilo proměnné řízení dopravy, které na Vysočině zakáže kamionům předjíždět, když bude špatné počasí a riziko kolon bude reálné. „Podle klimatických podmínek se aktuálně dá zákaz předjíždění kamionů,“ vysvětlil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Podle Vojtěcha Munzara (ODS) z hospodářského výboru by u toho mělo zůstat. „Je daleko lepší řešit to místní úpravou proměnnými značkami,“ podotkl.

Členům výboru také vadilo, že zákon byl předložen jako poslanecká iniciativa a nikoli vládní návrh. Vyhnul se tak připomínkování.

Model vysočinského úseku D1, kde se bude zavádět zákaz předjíždění pro kamiony operativně, by se ostatně mohl i bez úprav zákona rozšířit na další problematická místa dálniční sítě. Ministerstvo vnitra připravilo seznam 46 úseků, kde by mohly být značky připravené zobrazit zákaz předjíždění.

Navržené úseky s možným zákazem předjíždění vozidly nad 3,5 t
Zdroj: ČT24/Ministerstvo vnitra

Zda poslanci předjíždění řidičům kamionů přece jenom nezakážou plošně, bude zcela jasné možná ještě před Vánoci. Konečné slovo bude mít sněmovní plénum v závěrečném čtení, na pořad by se mohla novela dostat po 17. prosinci.

Dojít by mělo i na hlasování o zákazu jízdy kamionů nad 12 tun po krajských a obecních silnicích, který prosazuje hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Znamenalo by to podle ní zákaz veškeré tranzitní dopravy po místních silnicích, a to pod pokutou od pěti do deseti tisíc korun pro řidiče, provozovatelům by pak hrozila sankce až 100 tisíc korun. Návrh podpořilo ministerstvo dopravy, ovšem v hospodářském výboru neuspěl ani on.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V Praze přibývá vykradených aut

Pražští policisté za poslední týdny řeší desítky případů vloupání do aut. Zloději si nejčastěji odnášejí peníze, autobaterie nebo světlomety. Hlavně v oblasti Jižního Města a Zahradního Města nebo na Vinohradech. Pachatele se většinou vypátrat nepodaří.
před 1 hhodinou

V kině i na Svatém Kopečku vzpomínali čeští věřící na papeže Františka

S papežem Františkem se v sobotu symbolicky rozloučili i čeští věřící, kteří nemohli vyrazit do Vatikánu. Někteří prostřednictvím mše, jiní sledováním televizního přenosu. V Brodku u Přerova promítali obřad v kině. Na Svatém Kopečku se konala pieta zároveň s národní poutí za hospice.
před 2 hhodinami

Pochod pro život zablokovali odpůrci akce

Z Hradčanského náměstí v Praze v sobotu vyšel Pochod pro život, akce měla podle pořádající organizace Hnutí pro život – sdružující odpůrce potratů – zlepšit povědomí o pomoci pro nečekaně těhotné ženy a vyjádřit jim podporu. Na Jungmannově náměstí se konala protestní akce, někteří z jejích účastníků následně zablokovali trasu pochodu. Hnutí pro život pak akci ukončilo. Na Palackého náměstí se zase konal pietní akt k uctění památky těhotných žen, které přišly o život kvůli zákazu interrupcí.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Papež dokázal sjednotit „rozkolísaný a rozdělený“ svět, řekl olomoucký arcibiskup

Blízkost, něha a soucit. To jsou slova, která si s papežem Františkem spojuje olomoucký arcibiskup Josef Nuzík. V rozhovoru s Josefem Kvasničkou po sobotním veřejném rozloučení s hlavou katolické církve ve Vatikánu vyzdvihl pontifikovu vlastnost sjednotit „rozkolísaný a rozdělený“ svět. Arcibiskup také věří, že styl papeže může přiblížit více lidí k církvi i k Bohu a doufá, že na něho naváže i papež budoucí.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Za co smí lékař požadovat poplatek

Za co je možné si u lékaře připlatit a za co už ne? To má upřesnit novela zákona o zdravotních službách, kterou čeká závěrečné schvalování ve sněmovně. Poskytovatelům péče výslovně zakazuje, aby za úkon hrazený pojišťovnou vybírali peníze i od lidí nebo je odmítli bez zaplacení registrovat. Za porušení zavádí postih. Řada poplatků je nelegální už dnes.
před 15 hhodinami

Začíná cyklistická sezona. Jaká pravidla je třeba na kole dodržovat?

Jarní počasí posledních týdnů už přivádí na české silnice ve vyšší míře cyklisty. Ti jsou podle policie v silničním provozu velmi zranitelnou skupinou. Jen za loňský rok se stalo 4315 havárií, jichž byli součástí. Pro jízdu na kole platí v tuzemsku řada pravidel. Cyklisté jsou totiž z hlediska zákona řidiči nemotorových vozidel. BESIP i policie upozorňují také na to, že ačkoliv je helma pro dospělé osoby na kole nepovinná, může zachraňovat životy.
před 16 hhodinami

Hrad Trosky a okolí už pociťují nápor fanoušků hry Kingdom Come

Více odpadků i problémy s parkováním. Na hrad Trosky v Českém ráji i do nedaleké obce míří díky oblíbené počítačové hře Kingdom Come 2 stále více turistů. Jak České televizi potvrdil starosta Troskovic Martin Svadbík, obec se na jejich nápor už připravuje. Plánují třeba vybudovat další parkovací místa. Posílí také hlídky na hranici přírodní rezervace Apolena, která se též ve hře objevuje. Vstup do ní je ale zakázaný.
před 17 hhodinami

Digitální svět či nárůst individualismu přináší víc stresorů, říká ředitel NÚDZ

Na stresory a následně i duševní zdraví mají vliv celospolečenské trendy, jako je například přechod společnosti do digitálního světa, míní ředitel Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) Petr Winkler. V Interview ČT24 popsal, že v Česku stejně jako v ostatních vyspělých zemích dochází v posledních letech k nárůstu duševních problémů a onemocnění u dětí a adolescentů. Podle něj tento trend ještě urychlila pandemie covidu-19, avšak zdůraznil, že existoval ještě před jejím vypuknutím.
25. 4. 2025
Načítání...