Úřad vlády začal vydávat na sociálních sítích sérii videí, která má vyvracet dezinformace šířené o očkování proti covidu-19. Ve čtvrtek oznámil, že si zřídil účet na TikToku. Související smlouvu na nákup reklamního prostoru na propagaci v hodnotě půl milionu korun a kvalitu videí kritizuje jak odborná veřejnost, tak někteří opoziční politici.
Vláda propaguje očkování pomocí influencerů na sociálních sítích. Opozici a odborníkům vadí styl i náklady
Sérii sedmi videí vytvořili Anna Šulcová a Jakub Gulab, úřad je zveřejňuje na sítích Instagram, Twitter, Facebook, YouTube a TikTok od pátku do poloviny února. V pátečním videu hovoří hlavní epidemiolog IKEMu Petr Smejkal, v dalších budou účinkovat viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová či ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).
Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl, že Šulcová a Gulab na sociálních sítích o pandemii informují už dlouho a nyní se dohodli, že videa připraví pro Strakovu akademii zadarmo. „Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl Babiš. Podle vyjádření autorů měly být peníze použity pouze na nákup reklamního prostoru na sociálních sítích.
Kritika odborníků
„To video lze kritizovat z mnoha stran, je amatérské, nekvalitně provedené. Hlavně chybí smysl, proč by se na video měli mladí lidé dívat, proč by měli vědět informace, které tam zaznívají a proč by se měli dívat na lustr ve Strakově akademii,“ staví se velice kriticky k nově zveřejněným videím vedoucí katedry marketingové komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.
Jako problematický vidí akademička také fakt, že zatímco při spuštění očkovacího registračního systému pro seniory žádná vysvětlovací kampaň neproběhla, o 14 dní později se zveřejňují videa cílená na mladší ročníky. „Zrovna této skupině lidí to může připadat nespravedlivé, že najednou vláda bez větší koncepce najímá influencery, kteří mají za úkol bavit lidi,“ vysvětluje Hejlová.
Podle vedoucí katedry je velmi těžké mluvit k mladší cílové skupině tak, aby mluvčího a předávaný obsah nezesměšňovala. „I mladší lidé kampaň spíše parodují, než aby ji brali vážně. Myslím, že ty komentáře cílové skupiny pod fotografií s ministrem zdravotnictví Blatným mluví za vše a určitě to jeho popularitu nezvedne,“ komentuje Hejlová.
Nejzásadnější chybou u kampaně je podle ní to, že není jasné, jaké sdělení a proč říká. „Pokud mají být videa vyvracením dezinformací, tak se zcela míjí účinkem,“ uzavírá Hejlová.
Některé reklamní agentury vládu za komunikaci kritizovaly již dříve a nabídly ministerstvu své nápady na vizuály kampaně k očkování. Vznikla také iniciativa několika agentur i nezávislých expertů s cílem vytvořit kampaň na podporu očkování. „Agentury i jednotlivci pracují bez jakékoli vyhlídky na finanční odměnu. Věří v to, že čím dříve se lidé proočkují, tím dříve se země vrátí do normálu, ve kterém bude možné dobře žít a samozřejmě i podnikat,“ informoval v prosinci o iniciativě týdeník Marketing & Media na svém webu.
„Poslední kapkou byla myšlenka ministerstva zdravotnictví, že očkování bude propagovat vyvracením dezinformací. Jsem přesvědčen, že je to špatný přístup, že není potřeba přesvědčovat zaryté odpůrce, ale asi čtvrtinu populace, která nemá s běžnou vakcinací problém, jen se ztrácí v mediální záplavě a v často protichůdných názorech odborníků,“ uvedl v prosinci Eduard Piňos z agentury Optimist.
Strakova akademie koncem roku zveřejnila spot k začátku vakcinace, Babiš tehdy uvedl, že kampaň by měla být připravena do konce ledna.
Opozici vadí náklady
Smlouvu na nákup reklamního prostoru na sociálních sítích kritizují někteří opoziční politici. „Strašně bych zase chtěl žít v době, kdy budeme mít na to, vyhodit půl milionu za propagaci vlády na čínské sociální síti pro teenagery. Tahle doba tu ale ještě není,“ uvedl ke zřízení účtu na síti TikTok šéf Starostů a nezávislých Vít Rakušan.
Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová na Twitteru uvedla, že opozice od jara apeluje na vládu, aby zlepšila komunikaci. „A to se fakt nevylepší TikTokem,“ uvedla. Šéf lidovců Marian Jurečka připomněl debatu o vládním nákupu stříkaček.
„Co tak raději umět nakoupit správné stříkačky, to by mohlo pro začátek stačit,“ komentoval zřízení účtu na TikToku. Radiožurnál a iRozhlas.cz ve čtvrtek informovaly, že stříkačky s pevnou jehlou objednané v Číně nejsou vhodné pro vakcinaci. Ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že 1,8 milionu stříkaček z Číny je určených k ředění.