S hlasitým houkáním se rozjela po levém vltavském břehu v centru Prahy kolona autobusů. Dopravci ježděním kolem Strakovy akademie demonstrovali své požadavky na podpůrná opatření pro jejich obor. Podle organizátorů protestní jízdy hrozí kvůli restrikcím zavedeným v souvislosti s šířením koronaviru zánik až čtvrtině autobusových firem. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že vláda chystá pro dopravce především nepřímou pomoc v podobě investic na podporu cestovního ruchu. Problémy ale má i nákladní doprava.
Před Úřadem vlády zněly klaksony. Autobusoví dopravci upozornili na problémy, Havlíček slíbil podporu turistiky
Na demonstrativní jízdu Prahou vyrazilo v úterý dopoledne pět desítek zájezdových autobusů. „Chceme ukázat, že nás není málo, a upozornit tak na to, že může dojít ke krachu mnoha firem. Dosud však na naše výzvy nikdo z vlády nereagoval, proto jsme se rozhodli pro tuto akci,“ uvedl spoluorganizátor akce Jan Veselý z firmy Enjoy Europe.
Autobusy jely od Čechova mostu po nabřeží na Argentinskou ulici, kde se otočily a vrátily se k Úřadu vlády. Kolem něj potom opakovaně za hlasitého houkání projížděly. Organizátoři protestu se zatím sešli s ministrem dopravy a také průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem a předali mu své požadavky. Chtějí mimo jiné odpuštění fixních nákladů až do konce března 2021, odpustit odvody za zaměstnance, žádají odklad splátek leasingů, úvěrů a dalších poplatků nebo snížení sazby DPH.
„Víme, že situace je, jaká je, ale byli bychom velmi rádi, kdybychom našli schůdnou společnou cestu pro plán záchrany autobusové dopravy,“ poznamenal spoluorganizátor protestu Lukáš Chlumský. Už v únoru přestali dopravci převážet turisty a v polovině března se jim příjmy zastavily úplně.
Mýto možná vláda dopravcům odpustí
Ministr Havlíček zdůraznil, že vláda poskytuje podnikatelům plošnou podporu, i když přiznal, že se situace v různých oborech liší. Podotkl však, že požadavek na kompenzaci fixních nákladů naplňuje program Antivirus, kterým stát přispívá zaměstnavatelům na mzdy. „Nemůžeme z toho vyseparovat autobusovou dopravu, musíme mít fér prostředí, máme tu 1,5 milionu podnikatelů, kterým vytváříme podporu,“ prohlásil.
Odkládá se i splatnost mýtného, v případě silniční daně připustil ministr možnost jejího odpuštění. „Myslím, že by to nebyl tak velký zásah do rozpočtu. Musíme to samozřejmě komunikovat s ministerstvem financí,“ upozornil Havlíček.
Ve výběru mýtného přitom stát zaznamenal citelný pokles: do března rostl výběr meziročně asi o čtyři procenta, jenže v dubnu přišel propad o 20 procent. Ztráta je minimálně 130 milionů korun, podílely se na ní právě i autobusy.
Autobusovým firmám by ale podle ministra Havlíčka měly pomoci především investice do cestovního ruchu. „Více než přímá podpora pomůže nepřímá podpora ve smyslu zabezpečení cestovního ruchu – aby lidé měli chuť cestovat a využívali tím pádem i vašich služeb,“ řekl zástupci dopravců. Naopak si nemyslí, že bude možné vyjednat s bankami větší odklad splátek leasingů, úvěrů.
Bez zakázek je 95 procent dopravců, tvrdí jejich zástupce
Podle Lukáše Chlumského ale dopravce trápí také nejistota – nevědí, kdy a za jakých podmínek budou moci kam jezdit. „Pan Havlíček říkal, že můžeme vozit dětičky nebo tábory. Ale my nemáme ani informace, jakou formou, jaký počet lidí, jestli se to vůbec vyplatí. Šlo nám hlavně o to, aby to ministerstvo dopravy a vláda věděla,“ uvedl.
Podle Jana Veselého se krize v zájezdové dopravě začala projevovat již v únoru, kdy přestala jezdit asijská, především čínská klientela. V březnu pak firmy přišly i o evropské a domácí zakázky. Veselý uvedl, že až 95 procent dopravců je nyní zcela bez zakázek, jen každá dvacátá firma se dokázala adaptovat například na svozy zaměstnanců.