Pražské Masarykovo nádraží by mohlo na rok osiřet. Uvažuje o tom Správa železnic, která mění svůj přístup k velkým stavbám. Místo mnohaletých postupných oprav za provozu, které pravidelně provázejí zpoždění a různé mimořádné události, chce častěji opravovaná místa zcela uzavírat a rekonstruovat rychleji. Prvním takovým případem byla komplexní oprava koridoru u Blanska, kvůli kterému jezdí vlaky z Prahy do Brna celý rok výhradně po pomalejší trati přes Havlíčkův Brod.
Brzy skončí výluka hlavní trati u Blanska, rok po ní nejezdily vlaky. Podobně by se mohlo opravit i Masarykovo nádraží
Rekonstrukce železniční trati mezi Brnem a Blanskem se blíží ke konci a s tím úplná celoroční výluka. Dálkové vlaky sice ještě budou do poloviny příštího roku jezdit odklonem kvůli jiným výlukám, ale místní cestující pojedou od 11. prosince zase po kolejích – po rovném roce. Necelý měsíc před koncem výluky dokončují dělníci nástupiště či trakční vedení.
Oprava trati při takzvaném nickolejném provozu byla na hlavní dvoukolejné trati v Česku novinka. Obvykle se zatím rekonstruovaly tak, že se uzavřela jedna kolej a po druhé se dál jezdilo. To však způsobovalo zpoždění a každý problém při stavbě pociťovali cestující třeba i na druhé straně republiky.
Dlouhodobé úplné uzavírky tratí nejsou českým výmyslem. I tuzemští cestující mohli zažít několikaleté odklony vlaků Praha–Berlín v Německu – když se modernizovala trať z Drážďan do Berlína přes Elsterwerdu, jezdilo se přes Falkenberg.
V budoucnu by opravy na „blanský“ způsob mohly být častější i v Česku. Správa železnic nyní uvažuje o tom, že by jej využila k rekonstrukci Masarykova nádraží v Praze. Druhá nejrušnější železniční stanice v metropoli, kde končí většina regionálních vlaků přijždějících z východního a severního směru, by se mohla na rok uzavřít. Nádraží denně využívá přes 30 tisíc cestujících.
Rozhodnuto ale ještě není. „Je to velmi vážná úvaha, ale závisí na detailním posouzení a projednání s dopravci. Pokud to bude možné, budeme preferovat tuto variantu, protože je efektivnější i z pohledu stavby samotné,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Železničáři jsou přesvědčeni, že je možné rekonstrukci nádraží, které by se zcela uzavřelo, stihnout za rok.
Správa železnic nemůže dlouho váhat. Ministerstvo dopravy minulý týden vyjednalo na rekonstrukci „Masaryčky“ výhodnou půjčku z Evropské investiční banky, a tak je potřeba rychle rozhodnout. Jasno by mělo být napřesrok.
Pokud Správa železnic tuto vizi prosadí, bude to pro cestující znamenat nepříjemnosti. Vlaky na linkách z Kolína, Kralup nad Vltavou, Kladna a Mladé Boleslavi budou muset končit na jiných nádražích, například v Libni či Vysočanech. Žádné z nich ale nemá tak dobrou dostupnost do centra jako Masarykovo nádraží.