Olomoucký „rejnok“ míří nad řeku Moravu. Nový most se bude z břehu stěhovat deset dnů

Pravděpodobně až deset dnů zabere nasouvání skoro 300 tun těžké konstrukce první poloviny nového mostu nad řeku Moravu na Masarykově třídě v Olomouci. Náročná technická akce začala ve čtvrtek odpoledne. Konstrukce, které se říká rejnok, měří 55 metrů. Doposud stála na břehu Moravy na Masarykově třídě. Oprava mostu, po kterém budou později jezdit i tramvaje, bude definitivně hotová až v polovině roku 2022.

Nový most na Masarykově třídě bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celková délka dosáhne 63,3 metru a široký bude 26,3 metru. Most povede ve výšce 7,65 metru nad dnem řeky. První polovina se začala nad řeku nasouvat ve čtvrtek odpoledne.

„Konstrukce mostu je zpevněná dočasnými vzpěrami a deskami tak, aby bylo možné s mostem manipulovat. Na konstrukci jsou přimontována kolečka,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák s tím, že s konstrukcí se bude manipulovat s pomocí hydraulických pístů, kterými se most pomalu přesune nad řeku. 

Konstrukce se nasune podélně, aby se dostala mezi levý a pravý břeh řeky, poté také příčně o čtyři metry po proudu. Samotné stěhování mostu z jinak rušné třídy vedoucí do centra města bude trvat asi deset dnů. 

Demolice zbytku mostu začne příští rok

Přípravné práce na přesun mostu začaly v pondělí. Po dokončení této fáze bude montáž pokračovat už nad vodou. Nejdříve dělníci osadí bednění a výztuže, následovat bude betonáž mostovky. V příštím roce se plánuje přeložení inženýrských sítí a bude zahájena demolice zbytku mostu.

„Na jaře začneme s rekonstrukcí druhé poloviny mostu. Ta bude probíhat prakticky stejně, a to jak z hlediska stavebních prací, tak z hlediska časové náročnosti. Na dokončení mostu naváže propojení náplavky pod mostem směrem k vysokoškolským kolejím,“ podotkl Gargulák.

Po dobu manipulace s mostní konstrukcí bude na Masarykově třídě úplně uzavřen přechod pro pěší přes řeku Moravu. Lidé budou moci využít most v Komenského ulici nebo na třídě Kosmonautů. 

Tramvaje se už do centra vrátily

Kvůli demolici a stavbě nového mostu přišlo centrum Olomouce o tramvajovou dopravu. Ta se zastavila na jaře letošního roku. Tramvaje se do centra vrátily minulý týden poté, co Olomouc dokončila opravu ulice 8. května a také mostu přes Mlýnský potok. Tramvaje ale zatím končí před zbouraným mostem u Vrchního soudu v Olomouci, kde vznikla výhybková úvrať. Na nádraží tak zatím z centra města tramvají přijet nelze.

obrázek
Zdroj: ČT24

Stavba protipovodňových opatření u centra Olomouce začala na jaře 2018 a má trvat čtyři roky. Stát bude 750 milionů korun. Součástí projektu je stavba dvou mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě.

Vzniknout mají i nové hráze a protipovodňové zdi. Samotné koryto řeky Moravy má být širší o několik metrů a vznikne také náplavka. Nový most v Komenského ulici byl dokončen v únoru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 7 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 21 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...