Centrum bez tramvají. Olomouc musí kvůli chystané demolici mostu upravit trasy hromadné dopravy

Olomoučané se musí připravit na výrazné omezení v tramvajové dopravě. Kvůli demolici mostu na Masarykově třídě v rámci probíhajících protipovodňových úprav bude muset dopravní podnik tramvaje odklonit. Původně se uvažovalo, že se most bude bourat po částech a tramvaje budou jezdit vždy jednou polovinou mostu, teď se však ukázalo, že to nebude technicky možné. Práce na mostě zastaví tramvajovou dopravu na jaře příštího roku.

Práce na protipovodňových úpravách v centru Olomouce zahájilo Povodí Moravy na jaře roku 2018. V rámci první etapy dělníci zbourali most v Komenského ulici, což způsobilo problémy v automobilové dopravě. Most totiž leží na hlavní spojnici mezi centrem Olomouce a Šternberkem.

V červenci stavební firma zahájila betonování nového mostu přes řeku Moravu, pro automobilovou dopravu by měl být otevřen do konce tohoto roku. Dělníci budou muset ještě přeložit inženýrské sítě a upravit komunikace v okolí nového mostu.

Tramvajím na čas „odzvonilo“

Na jaře příštího roku začne Povodí Moravy pracovat na demolici vedlejšího mostu na Masarykově třídě, což přinese další komplikace v dopravě. Olomouc však aktuálně musí řešit ještě jiný problém, který se týká tramvajové dopravy přes centrum města. 

Podle původních plánů se totiž měl most na Masarykově třídě demolovat postupně, to znamená, že dělníci by nejdříve zbourali a následně postavili jenom jednu polovinu mostu. Po té druhé by po jedné koleji jezdily tramvaje mezi nádražím a centrem. Po dokončení první poloviny by se tramvajová doprava přesunula ze staré části mostu na novou. 

Odborníci, kteří měli tuto možnost prověřit, teď ale zasadili olomouckým tramvajím drtivou ránu. Technický stav mostu podle posudku jednokolejný průjezd tramvají neumožní a na dobu zhruba dvou let bude nutné most uzavřít pro dopravu úplně. 

Bohužel se jedná o objektivní skutečnost, kterou nedokáže nikdo ovlivnit. Musíme to brát jako fakt a nedopouštět se žádných kdyby. Je tu v sázce bezpečnost lidí.
Václav Gargulák
ředitel Povodí Moravy, s. p.

Problém mohou vyřešit oboustranné tramvaje

Vedení města okamžitě začalo řešit, jak zajistí veřejnou dopravu v centru. Kvůli úplnému uzavření mostu plánuje vybudování takzvané úvratě na Žižkově náměstí, odkud by tramvaje mohly jezdit dále do centra města. Tento úsek by tak musely obsluhovat oboustranné tramvaje.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) tyto tramvaje využívá na trase ve směru na Nové Sady, kde je trať také ukončena úvratí, zatím provizorně, než se koleje prodlouží až do Slavonína. Tam by poté měla vzniknout klasická tramvajová točna.

(Na mapě níže jsou vyznačeny všechny tramvajové tratě v Olomouci. Červeně je vyznačena trať, která bude po dobu prací úplně zrušena, zeleně pak úsek, který by měly obsluhovat tramvaje až do otevření nového mostu.)

Čtyři akce najednou

Zajistit tramvajovou dopravu v centru města však nebude možné po celou dobu prací, které mají probíhat zhruba dva roky. Magistrát se totiž rozhodl, že úplného uzavření mostu přes řeku Moravu využije, a ve stejnou dobu tak budou probíhat i opravy mostů přes řeku Bystřici a Mlýnský potok a také rekonstrukce ulice 8. května. 

„V první fázi, kdy budou probíhat všechny zmíněné opravy najednou, bude veškerá tramvajová doprava odkloněna přes třídu Kosmonautů a z hlavního nádraží přes centrum na náměstí Republiky bude zavedena náhradní autobusová doprava,“ řekla mluvčí DPMO Martina Krčová.

Most přes řeku Moravu v centru Olomouce
Zdroj: ČT24/Marek Vrlák

Tramvaje ze Žižkova náměstí dále do centra tak začnou jezdit až ve chvíli, kdy město dokončí opravu ulice 8. května a rekonstrukci mostu přes Mlýnský potok. S opravou mostu přes řeku Bystřici se nebude muset spěchat, ten totiž leží na trase, která po dobu dvou let nemá být tramvajemi obsluhována vůbec. 

Zákaz pro dopravu, povolení chodcům

Kromě MHD musí po dobu prací na Masarykově třídě počítat s velkým omezením také řidiči aut. Most bude totiž uzavřen pro veškerou dopravu, lidé tak budou muset úsek na cestě do centra objíždět buď po novém mostě v Komenského ulici, nebo po třídě Kosmonautů.

„Demolice a stavba mostu bude probíhat po polovinách. To umožňuje, aby byl alespoň průchod pro chodce v Masarykově ulici zajištěn po celou dobu stavby,“ řekl náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS). 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 11 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...