Olomoučané se musí připravit na výrazné omezení v tramvajové dopravě. Kvůli demolici mostu na Masarykově třídě v rámci probíhajících protipovodňových úprav bude muset dopravní podnik tramvaje odklonit. Původně se uvažovalo, že se most bude bourat po částech a tramvaje budou jezdit vždy jednou polovinou mostu, teď se však ukázalo, že to nebude technicky možné. Práce na mostě zastaví tramvajovou dopravu na jaře příštího roku.
Centrum bez tramvají. Olomouc musí kvůli chystané demolici mostu upravit trasy hromadné dopravy
Práce na protipovodňových úpravách v centru Olomouce zahájilo Povodí Moravy na jaře roku 2018. V rámci první etapy dělníci zbourali most v Komenského ulici, což způsobilo problémy v automobilové dopravě. Most totiž leží na hlavní spojnici mezi centrem Olomouce a Šternberkem.
V červenci stavební firma zahájila betonování nového mostu přes řeku Moravu, pro automobilovou dopravu by měl být otevřen do konce tohoto roku. Dělníci budou muset ještě přeložit inženýrské sítě a upravit komunikace v okolí nového mostu.
Tramvajím na čas „odzvonilo“
Na jaře příštího roku začne Povodí Moravy pracovat na demolici vedlejšího mostu na Masarykově třídě, což přinese další komplikace v dopravě. Olomouc však aktuálně musí řešit ještě jiný problém, který se týká tramvajové dopravy přes centrum města.
Podle původních plánů se totiž měl most na Masarykově třídě demolovat postupně, to znamená, že dělníci by nejdříve zbourali a následně postavili jenom jednu polovinu mostu. Po té druhé by po jedné koleji jezdily tramvaje mezi nádražím a centrem. Po dokončení první poloviny by se tramvajová doprava přesunula ze staré části mostu na novou.
Odborníci, kteří měli tuto možnost prověřit, teď ale zasadili olomouckým tramvajím drtivou ránu. Technický stav mostu podle posudku jednokolejný průjezd tramvají neumožní a na dobu zhruba dvou let bude nutné most uzavřít pro dopravu úplně.
Problém mohou vyřešit oboustranné tramvaje
Vedení města okamžitě začalo řešit, jak zajistí veřejnou dopravu v centru. Kvůli úplnému uzavření mostu plánuje vybudování takzvané úvratě na Žižkově náměstí, odkud by tramvaje mohly jezdit dále do centra města. Tento úsek by tak musely obsluhovat oboustranné tramvaje.
Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) tyto tramvaje využívá na trase ve směru na Nové Sady, kde je trať také ukončena úvratí, zatím provizorně, než se koleje prodlouží až do Slavonína. Tam by poté měla vzniknout klasická tramvajová točna.
(Na mapě níže jsou vyznačeny všechny tramvajové tratě v Olomouci. Červeně je vyznačena trať, která bude po dobu prací úplně zrušena, zeleně pak úsek, který by měly obsluhovat tramvaje až do otevření nového mostu.)
Čtyři akce najednou
Zajistit tramvajovou dopravu v centru města však nebude možné po celou dobu prací, které mají probíhat zhruba dva roky. Magistrát se totiž rozhodl, že úplného uzavření mostu přes řeku Moravu využije, a ve stejnou dobu tak budou probíhat i opravy mostů přes řeku Bystřici a Mlýnský potok a také rekonstrukce ulice 8. května.
„V první fázi, kdy budou probíhat všechny zmíněné opravy najednou, bude veškerá tramvajová doprava odkloněna přes třídu Kosmonautů a z hlavního nádraží přes centrum na náměstí Republiky bude zavedena náhradní autobusová doprava,“ řekla mluvčí DPMO Martina Krčová.
Tramvaje ze Žižkova náměstí dále do centra tak začnou jezdit až ve chvíli, kdy město dokončí opravu ulice 8. května a rekonstrukci mostu přes Mlýnský potok. S opravou mostu přes řeku Bystřici se nebude muset spěchat, ten totiž leží na trase, která po dobu dvou let nemá být tramvajemi obsluhována vůbec.
Zákaz pro dopravu, povolení chodcům
Kromě MHD musí po dobu prací na Masarykově třídě počítat s velkým omezením také řidiči aut. Most bude totiž uzavřen pro veškerou dopravu, lidé tak budou muset úsek na cestě do centra objíždět buď po novém mostě v Komenského ulici, nebo po třídě Kosmonautů.
„Demolice a stavba mostu bude probíhat po polovinách. To umožňuje, aby byl alespoň průchod pro chodce v Masarykově ulici zajištěn po celou dobu stavby,“ řekl náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS).